skador vid körning med för litet/stort skinnställ

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
Hej, jag är ine på att köpa mitt första skinnställ. Kollat lite på beg osv varit ine och provat och jag är ungefär 50-52. Men jag undrar om det är lite för stort eller lite för litet på visa stället eller så va kan de ha för negativ effekt ? Va kan skadorna bli om man kör omkull med sånt ? Jag blev lite fundersam om jag ska mått sy ett skinnställ då de verkar som att jag har en annorlunda kropp eftersom den kan sitta bra på överdelen med va lite liten över låren.

Mvh Magg0t

Skadorna blir betydligt värre med ett för stort ställ. Det optimala är alltid om stället är som "ett andra skinn".

/ Afterburner

Hittar du ett ställ som verkar passa i det stora hela och ser bra ut (mindre viktigt) kan du oftast sy in eller ut det till rimliga pengar.

Jag har sytt ut hela armarna och lite i sidorna på mitt tidigare ställ då musklerna :va växte. Blev skitbra. Hittade en pensionerad sömmerska som tog ca 500 kr. Man måste dock ha en riktig kraftig symaskin ("klackbarer" o dyl).
Jag skulle tippa på att det är bättre att "sy ut" än att "sy in" ett för stort. Risken är att det fortfarande är för stort och därmed farligt.

Köp ett för litet, kräng på, ställ dig i varm dusch, varndra omkring någon timme. Kan nog vara bra att smörja in det lite grann för bättre "inpassning".
När det är ingått/kört (sätt dig på en stol på altan med hjälm på och drick öl) kan du smörja in det ordentligt när det är nästan torrt. Då kryper fettet in bättre i lädret.

hur är det om jag köper beg då ? kan de anpassa sig eller är det kört ?

Det viktigaste är enligt min lilla erfarenhet att du iaf har ett modernt ställ, skor och handskar med godkända skydd. Hjälm med välskött visir plus ryggplatta och att du kollar att framljuset lyser som det ska även innan varje körning i dagsljus.

De kompisar jag hade men som nu har kört ihjäl sig hade samtliga alla skydd och de hade inte klarat sig oavsett passform.
Dock tror jag att bra ryggplattor har räddat några vänner från att bli invalidiserade/mer invalidiserade.

Ska man åka bana i flera hundra kilometer i timmen så är det ju dock kutym att ha ett ventilerat 15-tusenkronorsställ som sitter som ett korvskinn för att fixera skydden över knän och armbågar på bästa vis. Men är man tex nybörjande gatåkare med budget som ska räcka till alla saker man behöver så inser man ju att det blir dyrt med alla såna korvskinnställ som erfodras för att få plats med de olika underliggande lager man använder under en hel MC-säsong vår, sommar och höst.

Så jag tycker att du ska lyssna lite även på försäljare av skinnställ/skyddutrustning och inte bara på rejseliten här. Det beror ju trots allt på vad man ska använda hojen till.

Last edited:
Det där med att det skall vara lite trångt i början "för det töjer sig" tycker jag är kass. De skinnställ har haft har töjt sig saktare, om de töjt sig alls, än vad jag blivit fetare med åren:näsblod ca 5 kg på 10 år. Köp ett som sitter bra från början och rådfråga butikspersonalen. När du väl hittat rätt storlek kan du leta rätt på exakt samma skinnställ som begagnat. Då kan du få ett nästan nytt för halva priset. Köp ingen billlig skit.

Det där med att det skall vara lite trångt i början "för det töjer sig" tycker jag är kass. De skinnställ har haft har töjt sig saktare, om de töjt sig alls, än vad jag blivit fetare med åren:näsblod ca 5 kg på 10 år. Köp ett som sitter bra från början och rådfråga butikspersonalen. När du väl hittat rätt storlek kan du leta rätt på exakt samma skinnställ som begagnat. Då kan du få ett nästan nytt för halva priset. Köp ingen billlig skit.

nej det är ju dumt att spara in på sådana saker!

jag har tänkt använda de på gatan och sen när jag kör på bana/flygfält också man kommer ju pröva att toppa hojen osv ibland. Jag har ramlat engång med endast hjälm som skydd så de gör jag inte om även om jeansen och min arbetsjacka räddade mig.

Det viktigaste är enligt min lilla erfarenhet att du iaf har ett modernt ställ, skor och handskar med godkända skydd. Hjälm med välskött visir plus ryggplatta och att du kollar att framljuset lyser som det ska även innan varje körning i dagsljus.

De kompisar jag hade men som nu har kört ihjäl sig hade samtliga alla skydd och de hade inte klarat sig oavsett passform.
Dock tror jag att bra ryggplattor har räddat några vänner från att bli invalidiserade/mer invalidiserade.

Ska man åka bana i flera hundra kilometer i timmen så är det ju dock kutym att ha ett ventilerat 15-tusenkronorsställ som sitter som ett korvskinn för att fixera skydden över knän och armbågar på bästa vis. Men är man tex nybörjande gatåkare med budget som ska räcka till alla saker man behöver så inser man ju att det blir dyrt med alla såna korvskinnställ som erfodras för att få plats med de olika underliggande lager man använder under en hel MC-säsong vår, sommar och höst.

Så jag tycker att du ska lyssna lite även på försäljare av skinnställ/skyddutrustning och inte bara på rejseliten här. Det beror ju trots allt på vad man ska använda hojen till.

+1 på Jörgens inlägg!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...