Skadat cylinderlopp, köra eller inte köra?

• Thread starter Thread starter pw
  • Start date Start date
För Nicasil och hårdkrom-cyllar finns det bara en std-diameter per hojtyp, t.ex din 84.00mm.
Förr i tiden med hårdkrom kunde tillverkningen av cyllen ge lite olika utfall, det kunde väl skilja uppemot .00mm. Och samma sätt, det blev eller man tillverkade kolvar som skilde t.ex .01 mm -och markerade dem med olika färgkoder. *nu Vet jag Inte hur är läget med dagen tillverkningsteknologier och nicasil, går det att få tag kolvar t.ex för 83.99, 84.00 eller 84.01 cyllar.* Skaffa kolven (kolvarna) först innan arbetet!

I bruket slits hårdkrom eller nicasil inte så att det skulle "senare" uppstå ett naturligt behov för större kolv.

Det är ju helt solklart. Nästa gång det är dax för nya kolvar då? Med den logiken går det inte att köpa kolvar "från hyllan"?

Vitsen med mitt resonemang är att det ska gå att köpa "standard" eftermarknadskolvar för att göra det så lite special som möjligt.
Nästa gång kör man med samma diameter och eventuellt en B dimension om det finnes.

Det är ju helt solklart. Nästa gång det är dax för nya kolvar då? Med den logiken går det inte att köpa kolvar "från hyllan"?

Vitsen med mitt resonemang är att det ska gå att köpa "standard" eftermarknadskolvar för att göra det så lite special som möjligt.

De spelar ingen roll hur slut och revig cylindern ser ut för nikasilfirman fixar till rätt borrstorlek ändå så man köper standard dim på kolvarna och skickar med. Jag antar de lägger på mer nikasil om de behövs och honar till rätt mått?
Jag har skickat in så sluta trasiga ovala vågiga reviga cylindrar att jag inte trott att de skulle komma tillbaka i rätt dim och utseende men de har alltid varit som nya och rätt borr vid hemkomst.

Efter att ha funderat en del är nu ett set nya kolvar och cylinder lämnat för ny Nikasil. Lika bra att göra det nu och ordentligt på en gång. Skulle det skita sig så gör det ju det vid garanterat fel tillfälle och det blir fiasko. Hade i och försig varit intressant att testa att köra med skadan, men jag har inte riktigt tiden.

För att svara på frågan om kolvspel och toleranser så kan man få cylindern med vilket kolvspel man vill (inom rimliga gränser) exakta dimensionen honas fram (eller henas, vilket man nu väljer att säga:))

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti