Skadad insexskalle

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ingen
Den här rackaren behöver man skruva ut när man byter olja på en gammal KLX650. Tyvärr visade det sig att skallen var runddragen (tar normalt storlek 6). Gissar att den suttit där i många år. Bästa sättet att få ut den? Banka in en torx, och hoppas det greppar? Eller finns det något smartare sätt?

Screenshot_20220220-195326_Samsung Internet-01-01.jpeg
 
Måste du ha bort den, kan du inte suga upp oljan genom påfyllningshålet? Oljefiltret byter du ju ivfsh på annat ställe. Låt den person som köper hojen få ärva problemet. :)

Köp först ny oljeplugg att byta med. Svetsa på lämplig skruv på gamla pluggen - eller gör det lite brutalt med vass huggmejsel på pluggens ytterkant.
 
Har du ingen svets så är det nog brinks huggmejsel/stämjärnskniv eller torxs som är lättast
 
Ja, banka in en torx är det första att testa med. Man kan slipa torxn lite skålformad i änden så att den hyvlar sig ner i hålet.
Alternativ så slipa den lite konisk så att den på så viss pressar sig in till ett bra grepp.

Går man bet med det så får man gå vidare med värme och huggmejsel eller i värsta fall svetsen.
 
Måste du ha bort den, kan du inte suga upp oljan genom påfyllningshålet? Oljefiltret byter du ju ivfsh på annat ställe. Låt den person som köper hojen få ärva problemet. :)

Köp först ny oljeplugg att byta med. Svetsa på lämplig skruv på gamla pluggen - eller gör det lite brutalt med vass huggmejsel på pluggens ytterkant.
På innombords båtmotorer brukar man suga ut oljan via hålet för oljestickan så det kan ju inte vara helt fel. Finns bra oljebytarpump på biltema.
 
Ca 1/3 av oljan nås bara av denna plugg. Resten går via stora pluggen undertill. Köpte ju hojen i höstas och tänker använda den flitigt, så behöver åtgärdas. Och svets är inget som finns i min lägenhet, och vet inte hur en sådan funkar så det går bort. Köper nog ett sånt där kitt som SwePace länkade till. Mer prylarär kul.
 
Brukar inte funka, menar du?
Dels funkar dom ju bättre i djupare hål, ett av problemet med din plugg är ju att den är grund, om du inte ska börja borra i den, men risken finns ju att du dränker dig i olja då. Dels bygger ju konceptet på att du gängar i den, och spänner ut det du ska ha loss, så att det sitter bättre och bättre. Och dom är stenhårda, dvs kan gå av om du har otur, och då har du problem på riktigt. Jag drog av en sån där i fästet till en av bärarmarna på en bil för en massa år sedan, och sen dess är dom bannlysta :fakta
 
Huggmejsel var standardlösningen på stjärnskruvar förr. Innan man kände till JIS och innan slagskruvmejseln.

Jag skulle ha borrat ett grunt hål med en 3 mm borr och vinklat en körnare för att knacka upp skruven. Borra i kragen, utanför insexhålet. Ta en trubbig körnare eller en/ett smalt dorn.
Om du har tillgång till flera händer så kan någon använda en insexbits samtidigt för att lägga på lite kraft samtidigt. Inte dra sönder bara dra lite.

En annan variant är att slipa ett spår tvärs över kragen och knacka upp med en stor skruvmejsel. Fördelen mot huggmejseln är att skruvmejseln är 90 grader där huggmejseln är vass.
 
Varmkör först!
Både skruvar och tändstift brukar vara mycket lättare att få loss då.
Huggmejsel brukar funka.
Omväxlande ett slag på vardera sidan.
 
Är den helt runddragen eller bara glapp?
Lite ventilslippasta på insexnyckeln eller om du får i ett torx ger bättre grepp.
 
Rund. Har beställt ny. Gammal hoj från -93. Behöver lite kärlek här och var.
 
Den här rackaren behöver man skruva ut när man byter olja på en gammal KLX650. Tyvärr visade det sig att skallen var runddragen (tar normalt storlek 6). Gissar att den suttit där i många år. Bästa sättet att få ut den? Banka in en torx, och hoppas det greppar? Eller finns det något smartare sätt?

View attachment 469243
Ser den ut som på bilden använder man en svetstång för att greppa ytterst och dra runt.

 
Dels funkar dom ju bättre i djupare hål, ett av problemet med din plugg är ju att den är grund, om du inte ska börja borra i den, men risken finns ju att du dränker dig i olja då. Dels bygger ju konceptet på att du gängar i den, och spänner ut det du ska ha loss, så att det sitter bättre och bättre. Och dom är stenhårda, dvs kan gå av om du har otur, och då har du problem på riktigt. Jag drog av en sån där i fästet till en av bärarmarna på en bil för en massa år sedan, och sen dess är dom bannlysta :fakta
Håller helt med, går åt h-vete 99 av 100 försök...
 
Back
Top