Skadad insexskalle

Den där ser faktiskt ut som den skulle funka, bara den greppar ordentligt ytterst.

Du får ÄNNU bättre grepp med en sån här, påstår jag i alla fall, och du lär ha nytta av den fler gånger. Jag fick loss en skruv i vintras som var helt rund ( som din ) som satt riktigt riktigt hårt.

Jag använder Tänger från Neji saurus, bra till skadade Insexskruvar och Stjärnskruvar.
Det finns även Insexnycklar för skadade Insexskruvar, kommer inte ihåg vad de heter.
Men jag köpte dem på Briklas.

Jag skulle nog hellre använda en fast muttertång än en polygrip, men det är bara för att jag haft polygriper som inte håller ihop där man ändrar storlek. Nyper man åt rapplar det över och så klämmer man sig.

K rauta säljer Irionside Insexnycklar för skadade Insexskruvar
Ks tools har också.

Borra brukade jag göra. Då släpper anspänningen. Fast det beror på hur det ser ut just på din hoj. Svetstänger är underskattade åxå
?

Jag skulle börja med att ge den en rejäl smocka med en hammare för att knäcka oxid/ärg och sedan värma med en gaslåga. Sen skulle jag prova med något av de förslag på verktyg du redan har fått.

Mvh,
Ingvar

Ok, så här får det bli :giggle: :
1. Papegojtång
2. Jack på sidan av fläns, och försöka knacka runt
3. Skruvutdragare
4. Gråta lite
5. Borra

Jag brukar använda en vass körnare och knackar en grop först rakt in i ytterkanten och sen vinklar körnaren och driver runt skruven. Funkar inte det svetsar jag på något jag kan greppa med tång. Ibland har jag saknat nya skruvar att ersätta med så då har jag återanvänt dom med den metoden.

Är det på MC så skulle jag akta mig på förslag om att knacka, ett tunt aluminiumblock är inte så knackvänligt.
mina fem varianter är.
1. Torxnyckel
2. om det går att komma åt med rörtång.
3. svetsa på en mutter.
4. borra två hål och dra lös med haknyckel.
5 slipa bort två sidor med en dremel så du får ett nyckelgrepp....här måste man vara försiktig så man inte nuddar blocket.

Om det går komma åt ....
Vinkelslipen rakt in på mitten så det blir ett spår för en stor skruvmejsel.
Eller en lagom bred plåtbit som sedan kan greppas med valfritt verktyg, tex skiftnyckel.
Och använder man en (eller vid behov två #) Tredoringar / Gummistålbrickor så blir det vanligen tätt med 15 - 20 Nm med 14 mm skruv. Här kanske ännu mindre gänga = lägre moment?
# Är oljeskruven inte gängad hela vägen som på Triumph Sprint RS behövs två Tredoringar.
Finns också i mm storlekar.
Finns också på Hydroscand.

Är det på MC så skulle jag akta mig på förslag om att knacka, ett tunt aluminiumblock är inte så knackvänligt.
mina fem varianter är.
1. Torxnyckel
Hur hårt brukar du banka då? Mitt förslag med körnare kräver inte speciellt hårda slag, då är torx och slagmejsel mycket mer våldsamma metoder. Sitter dom så hårt att den metoden inte funkar så kommer skallen deformeras av körnaren långt innan man risker slå sönder blocket så det är nog lugnt om man inte är helt galen och saknar känsla med verktygen. Så funkar inte körnaren så kan man gå på nästa metod och för mig är det nästan alltid svetsen då värmen kan hjälpa till.

Tog ur hälften av skruvarna i kopplingen med körnare och dessa pinnar brukar ofta vara avbrutna och ha sönderdragna skruvskallar.
IMG_20190201_005403.jpg

K rauta säljer Irionside Insexnycklar för skadade Insexskruvar
Ks tools har också.
Och sådana har jag, Ironside. Funkat svindåligt hittills. Eftersom de är vanliga vinklade nycklar är det väldigt svårt att få press nedåt/inåt skruvskallen, vilket gör att de bara glider ur. Insex är ju inte så väldigt djupa, och ännu mindre så om skruvskallen är mördad redan.

Jag hade hoppat dem!

Hur hårt brukar du banka då? Mitt förslag med körnare kräver inte speciellt hårda slag, då är torx och slagmejsel mycket mer våldsamma metoder.
Slagmejsel var inte något jag föreslog heller eftersom att det innefattar bankande.
Torx lär knappast vara en våldsam metod, idén bygger ju på att hitta en dimension som är något tightare än insex.

Jag tycker att man ska vara försiktig med att knacka av den simpla anledningen att ditt råd kommer användas av någon som startat en tråd för att lossa något,
det finns en överhängande risk att en sån TS kan orsaka rätt mycket skada av ett feltolkat råd.
Hade det varit någon med stor erfarenhet hade tråden aldrig skapats.

Såg ett inlägg om denna tång för längesedan….

Dock har jag ingen egen erfarenhet av tången.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman