Video Ska vi ta och analysera en highsider?

Djüwrgen - det är lugnt, din hoj går ju ändå inte länge nog för att hinna ställa till något. :D

Jag vill bara minnas att Fordon här är redan varit ikull en bunt gånger på 1290n, och uiiilat ikull minst en gång på en äldre SD.
Mina 2p är...typ dags för omgruppering och rannsakning, innan det går snett på riktigt, vilket skulle vara både jäkligt onödigt och trist.

Världen behöver inte färre hojåkare. :tummenupp

Learning by doing. Jag hade ett likadant år förra säsongen, funderade allvarligt på att lämna in kortet av rädsla för att det skulle gå illa.
Har klantat till det även i år, sista knixen på Gröndal, den grå zx6:an ^^
Och samtidigt har jag lärt mig åt helvete mycket både i år och slutet på förra säsongen.
 
Jag tycker det är starkt gjort att posta videon! skulle nog skämts som fAAAn själv efter klotet:död
 
Synd på kroppsskadan..o tråkigt att folk ska behöva påpeka att du klotat. Oavsett hur många ggr.
Respekt att du visar de filmklipp du har!
 
För de som inte ser att de kör med en scala g9/g9x ja, vi andra förstår att hon pratar med honom via intercom i hjälmen.

Det hade ju varit enklare att prata med varandra om han hade kört utan hjälm, det kanske var radiosignalen som slog ut bakdäcket!
 
Jag tycker det är starkt gjort att posta videon! skulle nog skämts som fAAAn själv efter klotet:död

Äsch, alla kraschar förr eller senare. Sålänge man kan köra igen efteråt så är det ju bara en fråga om att lära sig av misstagen. :hihi
 
Djüwrgen - det är lugnt, din hoj går ju ändå inte länge nog för att hinna ställa till något. :D

Jag vill bara minnas att Fordon här är redan varit ikull en bunt gånger på 1290n, och uiiilat ikull minst en gång på en äldre SD.
Mina 2p är...typ dags för omgruppering och rannsakning, innan det går snett på riktigt, vilket skulle vara både jäkligt onödigt och trist.

Världen behöver inte färre hojåkare. :tummenupp

Sant fast om man ändå skall dratta omkull så är detta helt rätt sätt och miljö att göra det i. Finns många som tränar på samma sak i rondeller med...
 
Stor twin, halvkalla däck, låg fart och lite för mycket nerlägg. Been there done that, men med en TL1000 på sviesta och det blev en lowsider.
Tror som flera tidigare att TC inte hade något att reglera på och så blev det som det blev. I låg fart får man klara sig själv och det kan va jobbigt med en twin.

Krya på dig.
 
Nått jag kommer att tänka på att det verkar finnas en övertro på Traction controlen. Kawa ZX10R 2011 släpper enligt uppgift också trots Traction controlen.
 
Jag har relativt lågt däcktryck. 2.1 bar (rek 2.5 bar)

Verkar bara vara jag som reagerar på det här, jag fick lite mystiska släpp i somras där jag inte borde få släpp, både fram och bak och bara vid max nerlägg, utan att provocera i halvlugnt tempo.

Det visade sig att jag körde med 0,2 bar lägre tryck än rekommenderat (och vad jag trodde) så nere på kanten så vek sig däcket lite och tappade grepp.

Med rätt tryck slapp jag problemen, från fler släpp per åktur till inget släpp i halvlugnt tempo.

mvh. Fredrik
 
Djüwrgen - det är lugnt, din hoj går ju ändå inte länge nog för att hinna ställa till något. :D

Jag vill bara minnas att Fordon här är redan varit ikull en bunt gånger på 1290n, och uiiilat ikull minst en gång på en äldre SD.
Mina 2p är...typ dags för omgruppering och rannsakning, innan det går snett på riktigt, vilket skulle vara både jäkligt onödigt och trist.

Världen behöver inte färre hojåkare. :tummenupp

Omgruppering och rannsakning? För att komma med ett sådant relativt oförskämt påstående så förmodar jag att du vet hur många gånger jag har gått omkull, varför jag har gått omkull och under vilka omständigheter jag har gått omkull. Om inte så borde du skämmas. På riktigt.

De två första gångerna som jag gick omkull med 1290 var i ca 20-30km/h på sin höjd, på gokarbana i ösregn. Inte en skråma.

Tredje gången var i cirka 70km/h på en raksträcka där jag missade fotbromsen och slog över. Där hade jag tur att det gick såpass bra som det gick.

Nu, fjärde gången, så gick det i ca 20-30km/h på en flygraka.

Jag sitter dessutom med racestövlar, racehandskar, skinnställ, ryggplatta, bröstskydd och en offroad/endurojacka med tillhörande axel -och underarmsskydd.

det är skillnad på krascher och krascher. Begriper du inte det?
Jag är övertygad om att jag kommer gå omkull flera gånger på den där flygrakan. Där har jag ett bra tillfälle att testa nya saker utan att vara e fara för andra. Men jag vill utvecklas och lära mig hantera motorcykeln bättre för var dag.

jag är besviken på din slutledningsförmåga.

Det står ingen bredvid, så undrar vem hon pratar med..?

Fordon? Vem pratar hon med?

Hon pratar med mig via Scala Rider. Vi pratade om när jag körde knäskrap i en cirkel.
 
Den gången min tractioncontrol fungerar bäst är när man drar fullt på grusväg. Då begränsar den bra och sen får den fäste riktigt kul faktiskt att få iväg en S1000RR som fasen på grus.
 
Omgruppering och rannsakning? För att komma med ett sådant relativt oförskämt påstående så förmodar jag att du vet hur många gånger jag har gått omkull, varför jag har gått omkull och under vilka omständigheter jag har gått omkull. Om inte så borde du skämmas. På riktigt.

De två första gångerna som jag gick omkull med 1290 var i ca 20-30km/h på sin höjd, på gokarbana i ösregn. Inte en skråma.

Tredje gången var i cirka 70km/h på en raksträcka där jag missade fotbromsen och slog över. Där hade jag tur att det gick såpass bra som det gick.

Nu, fjärde gången, så gick det i ca 20-30km/h på en flygraka.

Jag sitter dessutom med racestövlar, racehandskar, skinnställ, ryggplatta, bröstskydd och en offroad/endurojacka med tillhörande axel -och underarmsskydd.

det är skillnad på krascher och krascher. Begriper du inte det?
Jag är övertygad om att jag kommer gå omkull flera gånger på den där flygrakan. Där har jag ett bra tillfälle att testa nya saker utan att vara e fara för andra. Men jag vill utvecklas och lära mig hantera motorcykeln bättre för var dag.

jag är besviken på din slutledningsförmåga.



Hon pratar med mig via Scala Rider. Vi pratade om när jag körde knäskrap i en cirkel.

Ta det på rätt sätt, jag har bilden att du är ikull stup i ett, och hymlar inte med det. :) Snabb riskanalys säger mig att du gör först, tänker sedan. :)

Nu sker ju det på "rätt" ställen ändå, så du får cred för det iaf! :tummenupp

Sorry om det svider, men...om du letar fel på TC:n på hojen efter den där vurpan, då är det absolut läge för en stunds eftertanke.

Jag har sett krascher på bana där ägaren bedyrat länge och väl att hojen har TC, det är iiiiiinga som helst problem. Pang-bom.

Det går att närma sig den där gränsen på två sätt, antingen med repor och sjukskrivningar, eller med lite försiktighet och låta det ta lite tid. :)
 
Last edited:
Det är väl skönt att ngn avlöst geggamoja!:)
Sportstern har aldrig behövt bärgning, alltid tillbaks i garaget för egen maskin. Men klockan klämtar nog för mig. Inte vurpat sedan 1987. Så det är nog risk att det händer snart.

Men man kör lugnare på grejer man byggt/renoverat själv. Det är nog det som håller mig på två hjul.

Slut med OT för mig.



Djüwrgen - det är lugnt, din hoj går ju ändå inte länge nog för att hinna ställa till något. :D

Jag vill bara minnas att Fordon här är redan varit ikull en bunt gånger på 1290n, och uiiilat ikull minst en gång på en äldre SD.
Mina 2p är...typ dags för omgruppering och rannsakning, innan det går snett på riktigt, vilket skulle vara både jäkligt onödigt och trist.

Världen behöver inte färre hojåkare. :tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top