Ska vi köpa julklappshoj/julklappshojar till Ukraina i år? (Favorit i repris!)

The Hunter!
BMW G 450 X årsmodell 2009
Regnummer OTH709
Första bilden!

För tillfället skriven på mig, Morris, vilket innebär att vi är andra ägaren av fordonet.

Om modellen kan man säga mycket. Det var en satsning från BMW som dog ganska raskt. Så det är en uddamodell i enduroutbudet. Om än med svenska anor (kolla Fastbikesartikeln).

Men, med det sagt, en bra enduromotorcykel som vårdats precis lagom av någon som är ”motormänniska på rätt sätt”, med samma ägare från start och en perfekt servicehistorik så kändes det helt rätt. Den är i standardutförande utöver att den fått styvare fjädrar för att passa den tidigare ägaren, något som är en absolut fördel med tanke på vart den ska.

Så lätt och snabb, med Öhlinsfjädring anpassad för tyngre förare och last, ny kolv och i ett utmärkt skick. Redan när vi mötte säljaren så andades @Josef och jag ut, det kunde varit någon som hade något bortglömt mög i garaget - här var det någon som verkligen gillade och körde sina fordon.


Om modellen:

Fastbikes

Motorcycle.com

Wikipedia
 
The Hunter!
BMW G 450 X årsmodell 2009
Regnummer OTH709
Första bilden!

För tillfället skriven på mig, Morris, vilket innebär att vi är andra ägaren av fordonet.

Om modellen kan man säga mycket. Det var en satsning från BMW som dog ganska raskt. Så det är en uddamodell i enduroutbudet. Om än med svenska anor (kolla Fastbikesartikeln).

Men, med det sagt, en bra enduromotorcykel som vårdats precis lagom av någon som är ”motormänniska på rätt sätt”, med samma ägare från start och en perfekt servicehistorik så kändes det helt rätt. Den är i standardutförande utöver att den fått styvare fjädrar för att passa den tidigare ägaren, något som är en absolut fördel med tanke på vart den ska.

Så lätt och snabb, med Öhlinsfjädring anpassad för tyngre förare och last, ny kolv och i ett utmärkt skick. Redan när vi mötte säljaren så andades @Josef och jag ut, det kunde varit någon som hade något bortglömt mög i garaget - här var det någon som verkligen gillade och körde sina fordon.


Om modellen:

Fastbikes

Motorcycle.com

Wikipedia
Ser väldigt fin ut.
När skeppas den iväg till Ukraina?
 
The Saviour!
Kawasaki KLR 650 årsmodell 1987
På is!


När alla papper är klara kan vi berätta mer i detalj, men i korthet så handlar det om någon med stort hjärta som tyckte att denna röda KLR förtjänade att göra nytta istället för att vila i ett garage.


Det inbäddade klippet från iskörningen visar verkligen KLRens hetsiga, toppiga temperament.
Man förstår varför Arlington, Virginia ville dämpa hojen och satte den på dieseldiet.
Man kan ju inte ha fullblod vid fronten...

Nu fattas det bara att vi sätter trackers på hojarna så vi kan sitta här fåtöljen och följa deras vidare insatser med en liten whiskey i handen.

Nej, det är ju en jättedum idé. Låt mig istället sparka lite på oss givare:
Idén och genomförandet är fantastiskt! Ett extra tack till BG som revitaliserade insamlingen och fick stenen i rullning på nytt.

Men, låt inte dom här två hojarna bli ett avlatsbrev som gör det okay att lägga Ukraina åt sidan.
Kriget pågår, och går jävligt illa. Ukraina räcker helt enkelt inte till själva för att föra kampen mot Putin.
Inte i material, och snart nog inte i manskap heller. Det är en slakt som pågår, och Ryssland har helt enkelt fler människor att skicka fram för att bli slamsor.

Det Ukraina behöver ligger skyhögt över vår lönegrad. Det bästa vi kan bidra med är att hålla igång debatten och hålla kriget levande. Det är ett krig som pågår! På europeisk mark.
Ett par timmar bort med reguljärflyg. Några minuter med robot...

Glöm inte bort det. Ukraina för vårt krig.
Vi behöver engagera oss bättre. Två hojar är kalas.
Men det räcker inte. Jag ser konvoyer längs E6an med norskt surplus som rullar söderut, med kommuners-, företags- och sjukhusens namn kvar på sidorna.

Vi behöver avstå mycket mer för att Ukraina skall ha en chans. För att vi skall slippa kriget ännu närmare oss.
Hur passiva kan vi vara när nästa land rullas upp?
 
The Hunter!
BMW G 450 X årsmodell 2009
...
Inte för att ifrågasätta någonting, men hur är underhållsbehovet för modellen?
Rör det sej om en gatlegal racer som behöver byta olja och kolv var femte timme?

Då är ju risken att den dumpas i ett dike kort efter debuten.
 
Inte för att ifrågasätta någonting, men hur är underhållsbehovet för modellen?
Rör det sej om en gatlegal racer som behöver byta olja och kolv var femte timme?

Då är ju risken att den dumpas i ett dike kort efter debuten.
800mil mellan oljebyten vid gatåkning. Olja på 10 timmar och kolv på 70 i enduromode.
Den har precis fått motorn genomgången på firma inklusive ny kolv så bara den får lite oljebyten så ska det nog gå bra. Tyvärr har fordon en mycket kort förväntad livslängd vid fronten.
 


Vi har en alldeles utmärkt tråd i ämnet kring Ryssland där dessa diskussioner passar mycket bättre.
Nämligen denna där man bättre kan ventilera sina åsikter och få bättre respons:

Vi kan väl hålla insamlingstråden för hojar till Ukraina fri från de andra diskussionerna?

:krama:)
 
Och julen varar än till påska!

Vår Julklappshoj till Ukraina, som blev två Julklappshojar, är nu överlåtna och överlämnade till Blågula Bilen. ”The Saviour” (Kawasaki KLR650 A) och ”The Hunter” (BMW G 450 X) är på väg!

Mer utförlig uppdatering följer i dagarna.
 
Uppdatering från Blågula Bilen:
(All information som är känslig borttagen pga SIGINT hänsyn)

”BgB XX april
Motorcyklarna är nu klara och skickas vidare nästa …dag.
De skickas till relevant förband.
Vi kommer skicka bilder från överlämningen och förväntar oss bilder från mottagarna.”

Med klara avses vidgjorda, ombyggd och målade. Sakta men säkert… :)
 
Uppdatering från Blågula Bilen:
(All information som är känslig borttagen pga SIGINT hänsyn)

”BgB XX april
Motorcyklarna är nu klara och skickas vidare nästa …dag.
De skickas till relevant förband.
Vi kommer skicka bilder från överlämningen och förväntar oss bilder från mottagarna.”

Med klara avses vidgjorda, ombyggd och målade. Sakta men säkert… :)
Bravo Morris!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Uppdatering från Blågula Bilen:
(All information som är känslig borttagen pga SIGINT hänsyn)

”BgB XX april
Motorcyklarna är nu klara och skickas vidare nästa …dag.
De skickas till relevant förband.
Vi kommer skicka bilder från överlämningen och förväntar oss bilder från mottagarna.”

Med klara avses vidgjorda, ombyggd och målade. Sakta men säkert… :)
Känns som en tveksam partner.
 
Känns som en tveksam partner.
ETC känns väl närmast som en tveksam tidskrift? :unsure:
 
Känns som en tveksam partner.
Schysst namn! "Ta Anstöt" vid en snabb en swenglish läsning av namnet!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top