Ska vi ha olyckstrådar?

Ska vi ha olyckstrådar?

• Antal röstningar
    0
Ja men bara under förutsättning att det sköts snyggt och att anhöriga inte tar illa vid sig och upplever att det inkräktar på något privat.

Dez skrev:
I vilket fall som helst känns det inte speciellt motiverat att fylla flera sidor med "RIP". Anhöriga/de som har nåt att tillföra får gärna skriva, övriga lämnar en tanke/tyst stund genom att läsa tråden :krama

Men å andra sidan gör det ju ingenting. Swedie har nog plats på servern. (Sen att det ser korkat ut att skriva "RIP", dels förkortat och dels på engelska, istället för "vila i frid" är ju en annan sak)

Jag röstade nej, men kom snart på att det ville jag ju inte.
Hade jag gått hojdöden till mötes, så hade jag nog velat gå till de sälla jaktmarkerna med mina hojbröder och systrars välsignelse. (sentimentalt dravvel).....men jag menar det.
Sen att alla ska skriva R.I.P och dylikt är irrelevant...de som kände mig vet vad som ska stå.

starclassic skrev:
Jag röstade nej, men kom snart på att det ville jag ju inte.
Hade jag gått hojdöden till mötes, så hade jag nog velat gå till de sälla jaktmarkerna med mina hojbröder och systrars välsignelse. (sentimentalt dravvel).....men jag menar det.
Sen att alla ska skriva R.I.P och dylikt är irrelevant...de som kände mig vet vad som ska stå.

Men varför?
Du kanske gjorde en jättedumhet när du förolyckades, vi skulle ju aldrig kallt kunna diskutera det sen.
Jag vet att det låter hårt, men många som dör hät på forumet har säkert åxå gjort en dumhet.

Det blir som nån skrev en oändlig RIP tråd bara o alla kommer fram till att den olyckan var just bara en olycka som inte föraren rådde på.

Ska vi ha censur.... :va

Naturligtvis, i viss mån kom jag på sen. Men "förbud" mot vissa ämnen/trådar? Är inte det att sticka huvet i sanden?

Det här med oändliga RIP-inlägg är väl mer en sak för moderatorer som tillåter väldigt mycket....eftersom det faktiskt finns vänliga tips när man svarar på en tråd som väldigt sällan följs :fatta!

Citera ej långa texter, korta ner dem!
Skriv ej meningslösa saker... som inte egentligen handlar om frågan
Svara INTE om du inte har svaret eller ställer ytterligare en fråga med ditt "svar"...

(lite spam själv här som ni kanske märker)

Last edited:
Jag läser normalt inte dom trådarna, skriver inte i dom heller (räcker med dagstidningarna). Men det kan vara bra att de finns, en del behöver nog bli påminda.

Forkman skrev:
Skulle vi inte kunna ha någon sorts "minneslund" för dom som inte finns med oss längre?

Bra ide. Flytta ut Rip-trådarna till en katalog. En minneslund där vi hedrar dom som gått bort. En förklaring till vad som hände (Ifall dom anhöriga/vännerna vill det förstås) + våra kondoleanser.

Sen vet jag inte hur man ska lösa spammandet i dessa trådar. Det går kanske inte att undkomma. Eller så får moderatorn vara stenhård på vad som får skrivas i trådarna.

Jag svarade ja..
Men jag avstår gärna 40 sidor RIP från folk som inte ens känner personen i fråga. Vill heller inte buffliga påhopp typ "idioten får skylla sig själv att han dog".. Det är liksom självklart att den döde "får skylla sig själv", men han har redan betalt ett rätt högt pris, eller hur?

Men ja, jag vill veta om XX här på forumet trillat av pinn. Mest för att jag inte vill leva i ovisshet.

Vill inte ha trådarna som "varningssyfte", vafan är folk inte vuxna nog att fatta att folk på hoj dör och skadar sig?

Länkar till okända dödsolyckor är rätt ointressant.

oFFkeFF skrev:
Vill inte ha trådarna som "varningssyfte", vafan är folk inte vuxna nog att fatta att folk på hoj dör och skadar sig?

Svaret på den frågan är tyvärr nej i många fall. Jag talar av egen erfarenhet och vet att det är alltför lätt att ta i mer än man klarar av, och har man då massa pållar att leka med så är det lätt att det går överstyr. Det är svårt att tänka på konsekvenserna av att köra/acca/slanga/m.m. när man har riktigt jäkla kul och dessutom kanske inte har så många mil bakom sig.

Numera börjar jag fatta att det jag gör kan vara farligt, men det har tagit drygt 20 år. :3freak

Vi får liksom leva med att folk dör, trådar om folksom dör hör tyvärr hemma bland mc-snack. Det kan faktist vara bra att veta var och hur olyckor händer också, så att man kan minska riskerna något.
Men en sak måste vi sluta med, inget mer "skyll dig själv"! Även folk som kör fulla på bakhjulet utan hjälm har rätt att leva!

Jag tycker att man ska skriva om det. Själv så har jag inte mycket erfarenhet på min R1:a och varje gång jag läser att någon har dött pga en mc olycka så får jag mig en tankeställare. Oftast så minns jag inte det sen när jag sitter på cyklen men jag tror det kan vara nyttigt att bli påmind om att vi leker med farliga saker...

Och vad gör det om man dör när man leker? Vi är alla ansvariga för vårt eget handlande, men det gäller att tänka efter så att man inte skadar någon annan... Jag hoppas verkligen att det inte blir några mc olyckor i år. Och om någon dör när det leker på cyklen så är det ju inte rätt åt den personen för det.

// Score

Om en sådan tråd någon gång fått någon att tänka till och därmed ta det lite lugnare, så är väl svaret på frågan solklart JA. Det är inte kul att läsa de där trådarna, inte minst när det är någon som huserade här på forumet som förolyckats, men jag anser ändå liksom en del föregående talare att de fyller en viss funktion.

My five cents.

Relapse skrev:
Svaret på den frågan är tyvärr nej i många fall. Jag talar av egen erfarenhet och vet att det är alltför lätt att ta i mer än man klarar av, och har man då massa pållar att leka med så är det lätt att det går överstyr. Det är svårt att tänka på konsekvenserna av att köra/acca/slanga/m.m. när man har riktigt jäkla kul och dessutom kanske inte har så många mil bakom sig.

Numera börjar jag fatta att det jag gör kan vara farligt, men det har tagit drygt 20 år. :3freak

Då är det väl egentligen bara låta folk inse det, när de antingen själva kvaddar, eller polaren dör. Dödsannonser är anonyma och intetsägande, så länge man inte kände personen ifråga. För egen del så ändrade inte jag mitt beteende när kompisar till mig dog, inte ens när jag själv nästan dog.. När jag var yngre, så var jag väl medveten om att jag var dödlig, men sket i det.. Vet fortfarande att jag är dödlig, men en vilja om att kanske bli lite äldre, därav ändrat beteendet, lite grann iaf.

Som jag ser på kapitlet "mc-död", så är det så att den som dör på en hoj, som verkligen älskar att köra hoj, hade jävligt kul och levde sitt liv, ända fram till olyckan slog till. Det är ledsamt att det slutar tidigare, men inget att göra åt. Det låter hårt, och är det också kanske, men det är hårt att köra hoj..
Så för dem som inte är medvetna om det, kommer att bli det förr eller senare.

Forkman skrev:
Skulle vi inte kunna ha någon sorts "minneslund" för dom som inte finns med oss längre?
Mycket bra idé.

De personer som är kända av någon/några på forumet, bör definitivt uppmärksammas och sörjas över här på forumet.

:tummenupp till en minneslund.

Man väljer ju själv vad man vill läsa för trådar....

Men själv tycker jag det känns som att man bara får reda på så mycket dåligt
om mc åkning och att folk dör hit och dit.

Säger man att man har hoj till någon utomstående så det första man får höra
är då "Ooohhh det é ju farligt...man kör lätt ihjäl sig"

Herregud det verkar som många tror att så fort man sätter sig på hojen så dör man :rolleyes:

Tycker man BARA får reda på negativa saker om dödsfall o sån't utåt när det
gäller mc...finns faktiskt en hel del som kör livet ut utan att vurpa eller dö också...
men sån't hör man sällan nått om :(

Jag personligen skiter i att läsa dödsannonserna eller sådana trådar här på SH...
alla har ju ett val av vad man vill läsa.

Sen röstade jag NEJ för det é klart jobbigt redan att se i forumslistan när det
ofta står en ingående rubrik om ett dödsfall.

När jag skriver ett RIP så menar jag det, Vila i Frid, oavsett jag känner personen eller ej. Och jag blir faktiskt påverkad av det, på ett bra sätt, det får mig att tänka mig för en extra gång innan jag vrider på.

Hej

Visst är det jobbigt att få veta att folk gått bort på mc, både såna man inte känner och såna från SH. Jag kan ju dela med mig av mina egna uppfattnigar om hur jag har reagerat på tidigare trådar ang. dödsolyckorna.

Jag svarade ja i pollen. Jag har pga alla trådar som varit ang dödsolyckor med mc börjat köra mycket lugnare på ställen där man annars chansat rätt mycket på. Jag har på detta sätt fått mer insikt i att vi inte är odödliga och att det finns många fördelar med att hålla sig lugnare på allmäna vägar.

//R

Det är bara att konstatera, att efter man har läst en tråd om RIP. Så tänker man till en gång till, ett antal gånger under 2003. Stannade jag upp och tänkte på att man inte är odödlig. Vist det är roligt att köra fort, men vi är INTE odödliga! Där av att jag tycker att det är bra att bli påmind!

Varför censurera? Dom som tycker att det är jobbigt kan väl ändå låta bli att läsa? Skrev själv en dödsruna på forumet -02 när en kille som åkte med oss körde ihjäl sig mot en mötande lastbil. Tycker att det tjänade flera syften. Dels kändes det jävligt bra att få "skriva av sig" när man låg vaken kl. 3 på natten och såg en massa otäcka bilder på insidan av ögonlocken, dels tycker jag att en minnestext hedrar den avlidne samt åtminstone kan försöka påminna folk på forumet att man inte är odödlig. Detta gäller i alla fall när någon är aktiv på forumet. Mer tveksamt att bara länka till dödsolyckor i största allmänhet.

Vet också att anhöriga till killen som körde ihjäl sig fick ta del av alla RIP-texter som följde inlägget, och att man uppskattade det mycket.

Spelar väl heller inte någon roll vem som var vållande, eller om någon klantat sig eller kört "oansvarigt" (Undantaget droger/sprit, stulna hojar mm. Dubbelmoral?). En ung människas för tidiga död är väl en tragedi oavsett?

I alla fall mina 50 öre åsikter.....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...