Ska titta på en MC hjälp

hugge

Gör som Kina köp Volvo
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX 750
Tja alla, ska antagligen titta på en MC i helgen...
skulle behöva lite hjälp. Först och främst det är en Suzuki GSX 1100R -86
är den något att ha. När man är där och kollar vad är det man ska tänka på, fråga osv :confused: :confused: vad är ett bra pris och med är vällvårdad???
 
Inget direkt för just den modellen, kolla oljeläckage från motorn, tvåans växel är väl lite strulig på dom där, kammarna kan gå ner sig.

Cool hoj men börjar bli lite kult/entusiasthoj, finns ju nyare, billigare och bättre hojjar. 86:ans 1100R duger dock till dom flesta dödliga.
Pris helt beroende på skick.
 
va de inte 86:an som hade motorproblem som åtgärdades till 87?
 
En sådan här tråd borde bli sticky. Vad man ska kolla på vid en titt på en mc i allmänhet. Många som inte vet olika saker som bör kollas upp bl a jag :tungan
 
hugge skrev:
När man är där och kollar vad är det man ska tänka på...
Kommer du ihåg säkerhetskontrollen du fick lära dig när du tog körkort? Den funkar för allt utom motor och växellåda. Där gäller provkörning....
 
ska inte säga säkert, har för mig att nån gammelgixxer guru här på forumet typ roger eller nån skrev de nån gång.
 
Näe, 86 och 87 är identiska förutom lacken.
88:a fick annan tank, tre-ekrade hjul (18") och större oljekylare, chassi och motor lika 86-87.
89 kom en helt ny modell (1127cc)
 
Problemet med de gamla gixxrarna är väl främst att 500 wanna-be-mekaniker har gjort sitt bästa för att förstöra hojen genom åren. Dvs det är rätt vanligt med fulmekade reparationer med mer. Tänk också på att de gamla hojarna kräver en hel del händighet för att hållas vid liv. Fördelen med just en gixxer är dock att det finns delar både här och där.
 
Precis som Tysken säger, kolla oljeläckage (oftast från ventilkåpan eller skarven mellan motorhalvorna), lyssna så att den inte skrammlar alldeles för mycket i ventilerna, kolla (om möjligt) så att inte 2:an hoppar ur vid acceleration och kolla så att den inte hugger eller låter illa i kopplingen.
Angående priset så är det ju lite svårt för det beror ju på skicket, men börjar det närma sig 30k är det nog lika bra att lägga på någon tusing och titta på en gsxr mellan 89-91 istället.
Lycka till med hojköpet. :tummenupp
 
Finns egentligen inga svaga punkter förutom tidigare ägare. Att det ska krävas en massa meck för att hålla dem vid liv är skitsnack, slitdelar måste man byta på alla hojar och alla hojar som har haft ägare som försöker skruva fast de inte kan kommer gå sönder oavsett vad det står på tanken. Mer än 20-22000 hade jag inte betalat för en fin 86-88 1100, mellan 25-30000 för en fin 89-90 och 30- 35000 för en fin 91-92. Kolla efter oljeläckage från oljekylaren, lyssna efter rasslande från toppen, se till att dra ur tvåan ordentligt och även motorbromsa får höga varv på tvåan för att se om den hoppar ur.
 
Oljekyld, jag menar inte att de är dåliga hojar, jag menar att de ofta har haft dåliga ägare, precis som du menar. Och en hoj som har haft alltför många dåliga ägare/mekaniker kommer oftast att kräva en hel del meckande för att hållas igång. En gixxer som inte är söndermeckad är mycket driftsäker etc men ganska många tillhör tyvärr den första kategorin.
 
Gsx

En gsx1100 oavsett årsmod är motormässigt bland de mest hållbara.
I övrigt så bör man nog kika på det mesta ram,fjädring,länkage,KOPPLING.
Man kan inte räkna med att få en hoj i kanonskick den är ju trots allt en gammal klassisk racereplika. Det är ju lite kult med en sån hoj - Vansinnig
motor, kort, och obefintlig väghollning. Cool design på nåt sätt vet tyvärr inte
vilket men... cool med hela kåpsidor!
Det finns ju en anledning till att många användes på strippen !
Mkt trimdelar finns det och motorn nästan omöjlig att döda !
Köp !!!
 
Som sagts innan, lyssna efter knackande från toppen. Jag har haft en GSXR 750 -86 med totalt nernötta kammar och den skramlade/knackade som bara den från toppen. Kolla även om oljetryckslampan lyser eller blinkar till på tomgång, det kan indikera att oljepumpen eller packningar till denna är slut. Har för mig att det sitter en o-ring och en kopparbricka som kan hamna fel om det varit icke kunniga mekaniker som skruvat med den. Oljetrycket är viktigt på dom här motorerna, det är dålig smörjning till toppen redan orginal, därav nernötta kammar. Annars är det väl inga större fel på dem även om chassiet kanske är lite omodernt med en framgaffel som är omöjlig att justera in på ett bra sätt... :)
 
hugge skrev:
Tja alla, ska antagligen titta på en MC i helgen...
skulle behöva lite hjälp. Först och främst det är en Suzuki GSX 1100R -86
är den något att ha. När man är där och kollar vad är det man ska tänka på, fråga osv :confused: :confused: vad är ett bra pris och med är vällvårdad???

Vad man ska tänka på? Att om man köper den så måsta man låna ut den till sina polare så ofta det går... :7peta


/Patrik
 
Gsx

hp skrev:
Som sagts innan, lyssna efter knackande från toppen. Jag har haft en GSXR 750 -86 med totalt nernötta kammar och den skramlade/knackade som bara den från toppen. Kolla även om oljetryckslampan lyser eller blinkar till på tomgång, det kan indikera att oljepumpen eller packningar till denna är slut. Har för mig att det sitter en o-ring och en kopparbricka som kan hamna fel om det varit icke kunniga mekaniker som skruvat med den. Oljetrycket är viktigt på dom här motorerna, det är dålig smörjning till toppen redan orginal, därav nernötta kammar. Annars är det väl inga större fel på dem även om chassiet kanske är lite omodernt med en framgaffel som är omöjlig att justera in på ett bra sätt... :)

Chassit är liiite omodernt !??? :)
Men det spelar ingen roll den är ju bara grym .
Lyssna,titta,provkör,känn efter,ryck o slit se´n köp och serva, gå igenom den själv innan du börjar köra.
Ska man ha lite bättre chassi i den årsmodellen kanske man ska titta på FZR1000 -87/88 eller ?
 
Uf skrev:
Chassit är liiite omodernt !??? :)
Men det spelar ingen roll den är ju bara grym .
Lyssna,titta,provkör,känn efter,ryck o slit se´n köp och serva, gå igenom den själv innan du börjar köra.
Ska man ha lite bättre chassi i den årsmodellen kanske man ska titta på FZR1000 -87/88 eller ?

FZR100O???
Har inte den taskig låda... Vad jag hört så en fzr som inte har renoverad låda vid 4000 mil så kommer det bli det första man får göra...

Själv skulle jag föredra en 86-88 före 89-91. Detta pga av att kåporna på den senare är breda.. vilket gör att de skrapar i vid nedlägg...
Gixxern har stabil motor. Vilket dock redan har kommit fram...
Motorkarraktären är ju helt grym... allra helst puckeln du får vid ca 7000rpm..
som skickar upp framhjulet i luften. En puckel jag saknar lite på min 95a...

hoppas du ´blir nöjd med det du handlar
 
Måste lägga in min delade mening där, jag föredrar 89-91 före 86-88 pga bromsarna, chassiet och faktiskt körställningen. Kåporna tar inte i vid aktiv gatåkning, då ska det vara mycket fjädringsrörelse. Chassiet är inte som på en ny hoj, men märker man det på gata och är det något som stör? Nej, faktiskt inte. Man har inga problem att leka med nyare hojar när det svänger, det har du inte med gamla hojar överhuvudtaget. 89 har en brutalt okänslig gaffel, har själv bytt fjädrar och olja i den till andra grejor och fått den att funka ok men inte bra. Med friska fjädringskomponenter är 89an rätt kvick eftersom den är så kort. Men, jämför man dessa hojar med sprillans rejsmoppar så kommer man bli besviken, det händer saker i utvecklingen under 15 år.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top