Ska titta på en MC hjälp

Uf skrev:
En gsx1100 oavsett årsmod är motormässigt bland de mest hållbara.
Japp, de körs hårt år efter år och vägrar ge upp.

Men det är bra att veta vad man ger sig in på när man köper en gsxr 1100. För min del stod det mellan denna -94:an och en fireblade -93. Båda skulle jag få för 40, men gixxern var i något finare skick. Jag ångrar visserligen inte mitt val, men förstod inte riktigt från början att det var såpass stor skillnad i köregenskaperna dom emellan. Gsxr 1100 är ju mer av ett blytungt effektmonster i stil med blackbirden och busan, än vad den har likheter med firebladen (iofs klenare motorer på äldre gixxrar, men så har de hunnit trimmas genom åren istället så det är väl sak samma). En sporttourer helt enkelt.
 
Ang FZR 1000 som någon skrev om ovan:
Första motorn verkar rasa till både höger och vänster, när 1002 cc kom blev det mycket bättre, den verkar nätsintill skottsäker. Men allt _kan_ ju köras sönder. Tror den motorn kom ca -89 eller -90.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Måste lägga in min delade mening där, jag föredrar 89-91 före 86-88 pga bromsarna, chassiet och faktiskt körställningen.

Dock är ju 86-88 inte direkt en dålig hoj för det.

Köpte han hojen???
 
SENSEI skrev:
FZR100O???
Har inte den taskig låda... Vad jag hört så en fzr som inte har renoverad låda vid 4000 mil så kommer det bli det första man får göra...

Själv skulle jag föredra en 86-88 före 89-91. Detta pga av att kåporna på den senare är breda.. vilket gör att de skrapar i vid nedlägg...
Gixxern har stabil motor. Vilket dock redan har kommit fram...
Motorkarraktären är ju helt grym... allra helst puckeln du får vid ca 7000rpm..
som skickar upp framhjulet i luften. En puckel jag saknar lite på min 95a...

hoppas du ´blir nöjd med det du handlar
Jepp om man pressar riktigt hårt så släpar kåporna i, men då snackar vi typ körstil som hör hemma på räcerbana, jag har skrubbat bägge sidorma, fotpinnar, stöd, bromspedal utan att klota, men det va på Knutstorp.

Att släpa runt på blyhögen på räcerbana går men du får kämpa duktigt, ska du däremot köra gata så funkar den bra, kolla bakfjuttaren, den brukar vara slut, lyft upp hojen lite i bak och gunga till, om den smäller upp direkt så är den slut.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Mer än 20-22000 hade jag inte betalat för en fin 86-88 1100, mellan 25-30000 för en fin 89-90 och 30- 35000 för en fin 91-92.
Fyller på med 35-40 för 93-95 och kanske 40-45 för 96-98. Ofta är dom utannonserade till betydligt högre priser, men det är mest för att de som köpte de här maskinerna för stora pengar för några år sen har svårt att acceptera prisutvecklingen. Så pruta på :tummenupp
 
berggren_martin skrev:
Fyller på med 35-40 för 93-95 och kanske 40-45 för 96-98. Ofta är dom utannonserade till betydligt högre priser, men det är mest för att de som köpte de här maskinerna för stora pengar för några år sen har svårt att acceptera prisutvecklingen. Så pruta på :tummenupp
Jag va på MC mässa i Köpenhamn igår, där hade man bla en beg -92 GSXR1100 som dom begärde 99.000 Danska kronor för.... Men å andra sidan så har dom sjukt höga priser på hojar i Danmark :3freak
 
GSXR1100R skrev:
Jag va på MC mässa i Köpenhamn igår, där hade man bla en beg -92 GSXR1100 som dom begärde 99.000 Danska kronor för.... Men å andra sidan så har dom sjukt höga priser på hojar i Danmark :3freak
Som hittat :crash

Om mässan varit i Tyskland hade prislappen varit en bråkdel.
 
Jag snyltar lite på denna tråd...

Hur mycket skiljer det i vikt mellan gsxr750 och en dito 1100:a?
Årsmodeller 91-93.
 
WaZZe skrev:
Jag snyltar lite på denna tråd...

Hur mycket skiljer det i vikt mellan gsxr750 och en dito 1100:a?
Årsmodeller 91-93.

Torrvikter

750

85-86 176kg
87 181kg
88-89 195kg
90 193kg
91 208kg


1100

86-88 197kg
89-90 210kg
91-92 226kg
 
GSXR1100R skrev:
Jepp om man pressar riktigt hårt så släpar kåporna i, men då snackar vi typ körstil som hör hemma på räcerbana, jag har skrubbat bägge sidorma, fotpinnar, stöd, bromspedal utan att klota, men det va på Knutstorp.

Att släpa runt på blyhögen på räcerbana går men du får kämpa duktigt, ska du däremot köra gata så funkar den bra, kolla bakfjuttaren, den brukar vara slut, lyft upp hojen lite i bak och gunga till, om den smäller upp direkt så är den slut.

Vet många som valde bort 89- när de kom just pga att modellen släpade i kåporna... och det var inte vid bankörning. Visst kanske var gänget jag åkte runt med då rätt vilda... men så svårt var det inte. Ramen blev kortare som sagt va.. brantare styrvinkel. Ville man få bort lite av skrapet kunde man höjja dämparen bak tex med en öhlinare. Nackdelen då var den redan branta gaffelvinkeln blev värre och hojjen blev mycket jobbig på landsväg.

Sen kan man ju fråga sig hur kul det var att veta när man lägger ner att det kostade 4k per sida om man ville åka repfritt...
 
Vilken är roligast att köra 1100:an eller 750:in??.. tänte mest på om dom är lika smidiga(klumpiga)?
 
WaZZe skrev:
Vilken är roligast att köra 1100:an eller 750:in??.. tänte mest på om dom är lika smidiga(klumpiga)?
1100:an är klumpigare än 750:in, men motorn är underbar. Vad göra? Köpa en 750-ram och en 1100-motor såklart :tummenupp
 
berggren_martin skrev:
1100:an är klumpigare än 750:in, men motorn är underbar. Vad göra? Köpa en 750-ram och en 1100-motor såklart :tummenupp

hehe mm, det vore inte helt fel, ska leta runt lite och kolla försäkringspriser innan jag bestämmer mig om jag vill ha en...
 
WaZZe skrev:
hehe mm, det vore inte helt fel, ska leta runt lite och kolla försäkringspriser innan jag bestämmer mig om jag vill ha en...
Japp, du får kika på. Det finns en del 750/1100-hybrider utannonserade för överkomliga priser.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top