Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Och min poäng var att det är svårt att sia om skyttens politiska åskådning baserat på den tämligen lilla information som finns och att du själv gör det felet när du siar om han politiska åskådning på citatet av en sång som italienarna sjunger 25 april varje år.
Nu var det kanske inte främst det budskapet jag baserar min magkänsla på, men ok. Om Jimmie Åkesson hade blivit mördad och skytten hade skrivit texten till Internationalen på sina bulor, hade din första association då blivit att skytten måste vara högersympatisör? :va Men visst, jag håller med om att vi har inte mycket att gå på ännu. Men mer än föräldrarnas partitillhörighet och religion vill jag nog ändå hävda att vi har.

Absolut, när du spekulerar är det rätt, när jag inte spekulerar är det fel.
Trodde inte du var sån.
Det har jag väl ändå inte sagt, var fick du det ifrån? :va Jag tycker bara att det är lite olika tyngd i de olika spekulationsunderlagen, i synnerhet då jag har personlig erfarenhet av att äpplet faktiskt kan falla långt från trädet när det kommer till föräldrars och deras barns politiska åskådning.

Du missar poängen igen. Nej, min association hade inte varit något. För det är för lite information för att bilda en uppfattning.
Om du säger det så.

Edit: Hade det varit så att det enda vi hade att gå på var sångtexten till "Bella Ciao" på en av patronerna och absolut ingenting mer, inga andra budskap på patronerna, inga kommentarer till familjen om att han ansåg att Kirk spred hat och så vidare, då hade jag köpt att det är på tok för tidigt att över huvud taget spekulera. Men nu är det inte det enda vi har att gå på, även om vi inte har fruktansvärt mycket ännu.

Last edited:
Om du säger det så.

Edit: Hade det varit så att det enda vi hade att gå på var sångtexten till "Bella Ciao" på en av patronerna och absolut ingenting mer, inga andra budskap på patronerna, inga kommentarer till familjen om att han ansåg att Kirk spred hat och så vidare, då hade jag köpt att det är på tok för tidigt att över huvud taget spekulera. Men nu är det inte det enda vi har att gå på, även om vi inte har fruktansvärt mycket ännu.
Du pratar mycket om de andra patronerna, men verkar inte vilja skriva vad som står på dem..?

Jag skrev det i ett citat till dig igår:
1757789392950.png

Är "If you read this, you are gay LMAO" eller "notice bulges OwO what´s this?" sånt som vänsterpatrask skriver?
Vet du ens vad det sista betyder?

Och jag säger fortfarande att det är för lite information för att veta motivet till skjutningen.
Det återstår helt enkelt att se.

Intressant notis också att vi redan nu 72h efter attentatet mot Kirk vet mera om hans skytt än vi vet om Thomas Matthew Crooks som sägs ha skjutit mot Trump i Pensylvania. Konstigt..

Du pratar mycket om de andra patronerna, men verkar inte vilja skriva vad som står på dem..?

Jag skrev det i ett citat till dig igår:
View attachment 520874

Är "If you read this, you are gay LMAO" eller "notice bulges OwO what´s this?" sånt som vänsterpatrask skriver?
Vet du ens vad det sista betyder?

Och jag säger fortfarande att det är för lite information för att veta motivet till skjutningen.
Det återstår helt enkelt att se.

Intressant notis också att vi redan nu 72h efter attentatet mot Kirk vet mera om hans skytt än vi vet om Thomas Matthew Crooks som sägs ha skjutit mot Trump i Pensylvania. Konstigt..

Det har främst att göra med att jag tycker att några av budskapen är mer raka och tydliga än andra samt det faktum att samtliga budskap står med i länken jag postade i mitt tidigare inlägg så jag tyckte inte att jag behövde upprepa alla här, men låt gå. Låt oss analysera dem en och en:

- "If you read this you are gay LMAO". Kan vara en ren trollreferens. Snubben ska enligt uppgift ha varit aktiv gamer och medlem i ett antal Discord grupper så det kan ju vara rent "trash talk". Om det är mer höger eller vänster att uttrycka sig på det sättet, jadu... Om man nu exempelvis är vänster/trans/hbtq+aktivist, har man då något emot att kallas för gay? :va Är det något som främst högern eller vänstern skulle se som en förolämpning? Personligen tror ju mer att det är något som den kristna konservativa högern skulle ta mer illa upp av och därför får jag den spontana känslan att det är mer menat som en förolämpning och ett sätt att reta högern, men jag vet absolut inte helt säkert vad han ville ha sagt med det.

- "Notices bulge OWO what's this?" är en furrystereotyp/referens som syftar på/driver med hur folk inom furry-communityn pratar och rollspelar med varandra online och kommer ursprungligen från denna meme om jag inte misstar mig:
OWO.jpg
Vad man vill ha sagt med det och om det är mer höger- eller vänsterspråk... Spontant skulle jag nog säga att Furry och HTBQ+ är ganska mycket mer vänster än höger, men sen är ju frågan om det är avsett att driva med det eller vad man vill ha sagt. Skulle en högerextremist och anti-gay aktivist över huvud taget få för sig att uttrycka sig så? Jag vet inte...

- "Oh Bella Ciao etc". Italiensk hyllningssång till antinazistiska partisaner under andra välrdskriget. Används nuförtiden av många så kallade antifascistiska rörelser som kampsång, bland annat Antifa, ARA, AFA etc. Tolkning höger/vänster, spontant ganska solklart merav ett vänsterbudskap skulle jag säga, men det är kanske bara min tolkning.

- "Hey fascist, CATCH!"... Skickar man en kula med detta budskap med avsikt att döda ett mål om man inte anser att den avsedda mottagaren är fascist? Skickar man över huvud taget en kula mot en person som uttrycker åsikter man håller med om? Kanske om man nu hoppas på att göra en martyr av honom/henne, men som jag sa innan så tycker jag att det känns långsökt då jag tror att högern har mycket mer att förlora än de har att vinna på Kirks död. Då tycker jag att det är mer relevaant att ställa sig frågan huruvida det är mer av ett höger- eller vänsterbeteende att stämpla meningsmotståndare/högerpolitiker som fascister, rasister och nazister, det tycker jag personligen är ganska svårt att tolka som ett högerbudskap och jag tror inte att det finns många som både gillade Kirk som samtidigt ansåg att han var fascist och/eller dessutom ville döda honom. Högern förlorar ju i och med detta en betydelsefull och stark röst, en person som hade förmågan att sakligt och hövligt diskutera med meningsmotståndare på ett sätt som gjorde att många nog fick sig en tankeställare. Varför skulle man vilja eliminera det om man nu är höger själv? Många på vänsterkanten jublar och firar ju just nu bortgången av ett hot mot deras ideologi, och den misstänkte gärningsmannen lär ju enligt uppgift ha varit skapligt intelligent så jag tror inte att det rör sig om en såpass grav felbedömning från hans sida...

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...