Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Det i princip redan stängt på grund av GPS störningar, skeppen måste navigera ytterst försiktigt och endast vid god sikt, då GPS'en ofta påstår att dom är uppe på land redan

Säkerhetsrådet sammanträder nu.
Kul att se när dom zoomar in Panama och Danmark nu när man vet vad gubb-sur kan göra.
Det känns nog lite olustigare än i går för dom länderna...

Spännande reaktioner hos många länder...

Stänga Hormuzsundet, tror ni Trump kommer tillåta det? Nope, så det vågar de inte.

Frågan är om Iran längre har kapaciteten att göra det. Och det är inte Israel eller USA som drabbas utan främst andra arabländer samt Kina och Indien.

Störningar i världshandeln kan det absolut bli, men militärt har Iran ingenting att komma med längre.

Med vänlig hälsning,

Det räcker ju med att de kastar en massa sjöminor där så blir det jobbigt att åka båt igenom.
Det var väl ändå hyfsat väntat i den mening att det är en "passiv-aggresiv" handling som inte tar några amerikanska liv och därför inte egentligen kräver ett svar av USA.
Och samtidigt ställer det till en del i väst.

Det var väl ändå hyfsat väntat i den mening att det är en "passiv-aggresiv" handling som inte tar några amerikanska liv och därför inte egentligen kräver ett svar av USA.
Och samtidigt ställer det till en del i väst.
Det är ju deras förstaval för när något inte går som de vill, så det är väl helt väntat.
Deras största problem med att göra det är väl att det garanterat skjuter alla relationer med länderna på saudiska halvön i sank, vilket kan vara tveksamt att göra nu.

Det räcker ju med att de kastar en massa sjöminor där så blir det jobbigt att åka båt igenom.
Ja det och att med jämna mellanrum skjuta någon gammal kinesisk sjömålsrobot från någon provisorisk ramp ute vid kusten. Inget du sänker en oljetanker med men tillräckligt för att göra transporterna långsammare då de måste samordnas med eskort eller ta risker.

Sticka ut med fartyg och möta amerikanarna direkt som de gjorde några gånger på 80-talet var rent självmord redan då och hade varit än värre nu.

Ser ut som att Iran har börjat lobba lite raketer mot amerikanska baser. Kanske inte helt oväntat. Kvarstår bara att se hur fredspresidenten hanterar det här....

Förenade Arabemiraten stänger sitt luftrum, båtar ser ut att ankra innan Hormuzsundet från båda hållen. Det här kan nog bli lite skakigt ett tag.

1750698918338.png

Ser ut som att Iran har börjat lobba lite raketer mot amerikanska baser. Kanske inte helt oväntat. Kvarstår bara att se hur fredspresidenten hanterar det här....

Förenade Arabemiraten stänger sitt luftrum, båtar ser ut att ankra innan Hormuzsundet från båda hållen. Det här kan nog bli lite skakigt ett tag.

View attachment 517218
Egentligen lite skrämmande att största faran är att Trumpfhen inte kan hålla huvudet kallt och drar igång nått han inte kan hantera.
Iran ser ju ut att attackera baser som är tömda på materiel och på manskap.
Dvs. de vill ha nått att rapportera om på hemmaplan.
Bästa scenariot är ju att alla håller huvudet kallt.
Trumpen kan dock bli kränkt och vilja kriga mera :3freak

Trump lät dem ju komma undan med sitt fjantiga svar på att han tog väck deras officer redan 2020.

Det går nog bra denna gång också skall vi få se. Trumps taktik är att verka oberäknelig men han spelar som bekant schack eller vad är det ni brukar rant:a om? 😅

Jag såg just en dokumentär om gränsstäderna mot Kanada, dom har ju tidigare i stort livnärt sig på Kanadensare som har åkt över och gränshandlat, tankat och allmänt bara turistat på USA sidan.

Hela den industrin har torkat upp, dels tack vare trumps klumpiga utspel om att Kanada bara är en delstat till USA, dels på grund av "tariffs" men kanske framförallt på grund av gränskontrollerna. a la Östtyskland 84.

Detta har även lett till oväntade problem för vissa av USA's små exklaver som man bara når genom att åka igenom Kanada, som Point Roberts och Northwest Angle, och till och med för Alaska, där landvägen genom Kanada till stor del har fått ersättas av båttrafik vilken kommer att krympas eller upphöra när det blir vinter

Nu går det lite fort här, du blandar friskt men undviker frågan att museer i väst sedan länge drivit radikala vänsterfrågor. På detta finns många exempel, ta gärna del av dem eller var åtminstone öppen för att det förekommer och argumentera gärna utifrån om du tycker det är bra eller dåligt.

Eftersom jag går ofta och gärna på museum så tycker jag att jag har en bra insikt i dessa frågor.

Här får du ett litet axplock över till olika grad märkliga påståenden som alla rimmar 100% med vänsterns världsåskådning. En del av det kan säkert stämma, precis som om man tittar i en vänsteranstruken tidning som etc eller DN, men sammantaget så är det extremt uppenbart att vissa typer av åskådningar har helt fritt spelutrymme medan andra inte har det. Vad man inte lyfter fram är också intressant, så även ordval förstås.

View attachment 512571
View attachment 512572
View attachment 512574
View attachment 512575
View attachment 512577
View attachment 512578
View attachment 512579
View attachment 512580
View attachment 512581

Detta är bilder från Naturhistoriska riksmuseet, Sjöfartsmuseet (saknar tyvärr mina bilder från deras extra satsning om flyktingar på Medelhavet), Historiska museet, Polismuseet, det finns mycket mer att ta av från min gamla kamerarulle 😚.

Saknar tyvärr (?) foton från Nationalmuseum som tydligen skall vara så extremt woke att till och med moderathögern vågade ha någon åsikt.

View attachment 512582

Ser man inte dessa strukturer är man sannolikt bara helt fine med narrativet eller helt enkelt oärlig. Inget av det fungerar för mig tyvärr.
Uppdaterar med senaste från Sjöhistoriska 😅🏳️‍🌈

1000057778.jpg

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma