Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Ryssvänliga troll sprider nu Rysslands version att det är Trump som fjantar sig när det egentligen handlar om:

"...to commemorate the 250th anniversary of the traditional date of the founding of the United States Army on June 14, 1775, the oldest of the six branches of the United States Armed Forces"

Så trött på sporthojs magiker. 🤭

Ryssvänliga troll sprider nu Rysslands version att det är Trump som fjantar sig när det egentligen handlar om:

"...to commemorate the 250th anniversary of the traditional date of the founding of the United States Army on June 14, 1775, the oldest of the six branches of the United States Armed Forces"

Så trött på sporthojs magiker. 🤭
Ja, det är lustigt att det råkade bli på hans födelsedag i år igen.

Ja, det är lustigt att det råkade bli på hans födelsedag i år igen.
Enligt AP fick han inspiration av en liknande parad i Paris 2017, det var ju då Le Pen var president i Frankrike.

Enligt CBS:

Saturday's events were intended to mark the 250th birthday of the Army. The U.S. Army was established on June 14, 1775, by the Second Continental Congress, a little over a year before the Declaration of Independence was signed.

Men vad vet jag. 🤔

Knappast, USA bygger jevligt mycket med OSB, men nästan all OSB som används i (nord?) Europa tillverkas Lettland. (Och innan 2022 Ryssland, men det hände en grej).
Utan att _veta_ någonting om just denna situation så skulle jag titta på energi och råvarutillgång i Baltikum.
Den OSB som importeras till min arbetsplats kommer från: Scottland!!

Först fick han engelsmännen att vika sig och nu verkar även europa vika ner sig. Kanske är han inte så dålig förhandlare trots allt? Eller också beror det på att han förhandlar med politiker. Alltså lite som att vinna i paralympics.

Först fick han engelsmännen att vika sig och nu verkar även europa vika ner sig. Kanske är han inte så dålig förhandlare trots allt? Eller också beror det på att han förhandlar med politiker. Alltså lite som att vinna i paralympics.

Var det någon som trodde det?

Jag ser fortfarande hela cirkusen som vansinnig.
Och om det nu blir 10% tullar så måste man också fråga sig:
A - Var detta det bästa/enda sättet att få till tullarna?
B - Har verkligen USA och amerikanerna vunnit något?

Detta i ljuset av att ytterst få (inga?) längre litar på USA i handel och/eller i konflikter.
Är det ens någon som ser USA som den självklara ledaren i världen längre?
Och att detta då lämnar plats för andra aktörer att ta större plats, som tex Kina.

Så det är snarare din sista mening, om ens det, som verkar gälla.

Detta i ljuset av att ytterst få (inga?) längre litar på USA i handel och/eller i konflikter.
Och att detta då lämnar plats för andra aktörer att ta större plats, som tex Kina.

Det finns amerikanare som rasar över hans beteende, så vad gör han då gubben.....-jo han ska nu lansera en egen telefon, för att få folket på andra tankar, precis som tidigare.

Ny teknik heter källan om telefonen.

Det finns amerikanare som rasar över hans beteende, så vad gör han då gubben.....-jo han ska nu lansera en egen telefon, för att få folket på andra tankar, precis som tidigare.
Och den ska vara byggd i USA läste jag.
Lanseras i September. Jojo...

Ja, räknar man in förlorat förtroende och sånt så vette sjutton om 10% är en vinst men ser man bara på siffrorna och negligerar mjukare värden så kan det ju se ut som en vinst.

Och så kineserna blir nog en betydligt svårare nöt för Trump att knäcka. Dom verkar ha fattat läget och kommer vänta ut honom.

Resten av världens ledare verkar vara allt för rädda för att förlora lite handel idag och skriver därför under avtal som är vansinniga.

Och den ska vara byggd i USA läste jag.
Lanseras i September. Jojo...
Det har byggts mobiltelefoner i både USA och Sverige i modern tid, inget konstigt med det, materialvärdet är så högt samt automatiserade processer möjliggör absolut detta.

Sedan är det självklart opassande och fjantigt att komma med detta.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman