Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Inför valet ställde inga seriösa motkandidater upp. Om demokratin återinförs till 2028 lär det dyka upp nya namn.
Jag tycker det var många namnkunniga republikaner som ställde upp.

Hur som helst så kan man skylla på allt tydligen, förutom att folk kanske helt enkelt inte var så nöjda med demokratisk politik. Det är som i Sverige, alla vill förstå när högern vinner något, när vänstern vinner något så ryggradsreflexen att "så ska det vara, det är helt naturligt"

Inte alls, vad skulle det vara för kult?
Du kan hitta minst tjugo inlägg i denna tråd där jag beskriver Trump i enlighet med vad de flesta tycker, tex dryg, yvig, oansvarig.

Den här tråden handlar inte om SD men du är bevisligen fortfarande fast i din tanke att det enda som definierar höger/vänster är vad du lärde dig när du växte upp i Palmes Sverige.
Det finns ofantligt många fler dimensioner än de du tagit till dig så här långt.

Du projicerar.

Det är du som fastnat i träsket där nationalister definierats som höger trots att de vanligtvis har en vänsterpolitik.

Du projicerar.

Det är du som fastnat i träsket där nationalister definierats som höger trots att de vanligtvis har en vänsterpolitik.
Nej, du tror att låg skatt är höger och hög skatt är vänster, och sedan tar dina perspektiv slut.

Vänsterpolitik är inte endast den definition du gör gällande, du kan inte plocka ut en fråga och sedan kladda ner ett parti med ett nytt epitet (som dessutom ingen annan använder). Dessutom är logiken helt frånvarande, då det med din världsbild bara finns vänsterpartier, vilket man förvisso kan tillstå, men en sådan diskussion leder ju till noll och ingenting.

Fast grejen är väl att för att få sätta in nationalgardet så krävs det att guvernör/borgmästare ber presidenten om detta (källa Kash Patel / FBI direktö i media bara någon vecka sedan) vilket i det här fallet väl inte skett?

Jag vet allt för lite om situationen i LA för att uttala mig om huruvida nationalgardet behövs eller ej, min algoritm har helt totalt undvikit hela den grejen (vilket i sig är lite konstigt, med tanke på hur mycket usa news/fakenews jag blivit pumpat med sista halvåret eller så), men jag tänker att ett sådant regelverk finns av en god anledning och bör respekteras.

Uppdelningen höger/vänster är ju jävligt yxig och det enda som kommer av den är en uppdelning i två läger som av ideologireligiösa skäl vägrar att prata med varandra.
Det hela blir ju ännu roligare när höger/vänster grundar sig i en gammal politisk uppdelning om för/emot monarki och vilken sida av rummet de olika sidorna satte sig på. :hihi

Fast grejen är väl att för att få sätta in nationalgardet så krävs det att guvernör/borgmästare ber presidenten om detta (källa Kash Patel / FBI direktö i media bara någon vecka sedan) vilket i det här fallet väl inte skett?

Jag vet allt för lite om situationen i LA för att uttala mig om huruvida nationalgardet behövs eller ej, min algoritm har helt totalt undvikit hela den grejen (vilket i sig är lite konstigt, med tanke på hur mycket usa news/fakenews jag blivit pumpat med sista halvåret eller så), men jag tänker att ett sådant regelverk finns av en god anledning och bör respekteras.
Nej, presidenten kan sätta in nationalgardet emot guvenörernas vilja om skäl föreligger, och det har hänt förr i relativt modern historia med.
Har för mig att senast det hände var när nån guvenör vägrade avsegregera ett universitet, men minnet är lite skitdåligt.

Du har rätt i sak men inte nödvändigtvis i detta ärende.
Då newcom eller vad han nu heter är en uttalad motståndare till presidenten, hans politik och dessutom sannolik utmanare om ämbetet 2028 OCH motståndare till utvisningarna så är det minst lika troligt att han motarbetar dem och aktivt saboterar, vilket sannolikt inte är ett bättre beteende än att köra över honom och genomföra folkets vilja.
All makt utgår från folket och nu är det dags att åka hem. Resten är politiskt käbbel, helt sannolikt från båda parter.

Nej, presidenten kan sätta in nationalgardet emot guvenörernas vilja om skäl föreligger, och det har hänt förr i relativt modern historia med.
Har för mig att senast det hände var när nån guvenör vägrade avsegregera ett universitet, men minnet är lite skitdåligt.
Ja det var de sju aktivisterna i Georgia eller vad det nu var, som presidenten bedömde inte skyddades av staten. Då var det en snäll president och nu är det en elak så nu är det dåligt men då var det jättebra, hälsar Annika Strandhäll och Jonna Sima samt det hypnotiserade kollektivet på detta forum.

Så, biltullar höjs kanske?

Gubb-sur har bestämt för att inte ge sig efter "hard working" fruktplockare och hotellpersonal för det är bra policy. No shit Sherlock!
Trodde alla illegala skulle ut men då är det TACO alltså. 👍
Och då har han erkänt att ICE gjort fel i sin utövning och att folk haft rätt att bli upprörda alltså? 🤔

Ryktas om 20%-iga höjningar av OSB skivor i sommar. Någon som vet om det är Trump som spökar här eller det är annat som påverkar?

Bäverspya kan aldrig bli tillräckligt dyrt, jag vill aldrig mer se ett hobbyprojekt med bar bäverspya på väggarna
Hobby? Är ju största mode bland arkitekter verkar det som. Kolla Grand designs Sverige och liknande så hittar du de bara OSB skivorna i massor.

Ryktas om 20%-iga höjningar av OSB skivor i sommar. Någon som vet om det är Trump som spökar här eller det är annat som påverkar?
Knappast, USA bygger jevligt mycket med OSB, men nästan all OSB som används i (nord?) Europa tillverkas Lettland. (Och innan 2022 Ryssland, men det hände en grej).
Utan att _veta_ någonting om just denna situation så skulle jag titta på energi och råvarutillgång i Baltikum.

Bäverspya kan aldrig bli tillräckligt dyrt, jag vill aldrig mer se ett hobbyprojekt med bar bäverspya på väggarna
Ful är den, och inte helt skoj att jobba med heller, men jävlar vad bra det är att sätta bakom gips. Att inte göra det borde vara straffbart.
I princip är Barrplyfa bättre på typ allt, men fortfarande 50% dyrare eller så.

Knappast, USA bygger jevligt mycket med OSB, men nästan all OSB som används i (nord?) Europa tillverkas Lettland. (Och innan 2022 Ryssland, men det hände en grej).
Utan att _veta_ någonting om just denna situation så skulle jag titta på energi och råvarutillgång i Baltikum.

Det ryktades väl till och med om smuggling och medveten felmärkning av ryss-osb.

Jo, jag vet att den är användbar, där den inte syns. (viktigt, där den inte syns)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman