Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Tycker nog det märkts de senaste 25-30 åren, förmodligen innan dess också.
Förvisso, med tex Sverige hade fri press redan tio år innan USA grundades. Alternativa källor har funnits relativt tillgänglia sedan USENET news ungefär men du har nog rätt i att det accelererade under dotcom-boomen och än mer efter den.

Tänk om någon annan president hotat med att arrestera en guvenör för att han ställt upp i valet?
Eller hotat med att avsluta alla statens avtal, värt miljarder $, med firmor ägda av en person(Musk) som han bara inte gillar längre?

Världen skulle fundera på vilken diktator det är som är i farten nu?

Men eftersom alla vet att gubb-sur är en idiot/clown/diktator-wanna-be så kommer han undan med det.

Sjukt att folk supportar den galningen fortfarande!

Vad skulle hända i Sverige om detta skedde i en enskild kommun? Om jag bodde i en kommun som fick radikalt vänsterstyre och gav upp lag och ordning, så skulle jag hoppas att staten klev in och ställde saker till rätta.

Jag ska köra genom LA med släp och hästar på fredag och igen på söndag. Igår var det aktivister som försökte stoppa en hästtransport - de blev överkörda. Vet inte hur jag skulle agera i en sådan situation, men tyvärr är det något man måste tänka igenom när man planerar en resa nuförtiden. Jag åker iaf inte obeväpnad genom områden där lokala ordningsmakten givit upp.

Vad skulle hända i Sverige om detta skedde i en enskild kommun? Om jag bodde i en kommun som fick radikalt vänsterstyre och gav upp lag och ordning, så skulle jag hoppas att staten klev in och ställde saker till rätta.

Jag ska köra genom LA med släp och hästar på fredag och igen på söndag. Igår var det aktivister som försökte stoppa en hästtransport - de blev överkörda. Vet inte hur jag skulle agera i en sådan situation, men tyvärr är det något man måste tänka igenom när man planerar en resa nuförtiden. Jag åker iaf inte obeväpnad genom områden där lokala ordningsmakten givit upp.
Vad skulle hänt i USA, om en republikansk stat vägrade följa folkets vilja och gick emot en demokratisk president? Tex genom att tvångsdeportera.

Nu ska man ju inte jämföra kommuner med stater som har rätt att sätta ganska mycket egna lagar.

Men det vet du ju egentligen mer om än mig.

Noga räknat så har det ju hänt; 1931 i Ådalen. Efterräkningarna av detta avskräckte upprepandet.

Det är förvisso också ett flagrant exempel på hur historien skrevs om för att passa LO. Såväl dåtida utredning som modern forskning har fastslagit att de dödade träffades av rikoschetter och de inkallade militärerna inte siktade direkt mot upploppet (det var heller inte en fredlig demonstration).

Självklart illa nog; men utan den hade vi kanske inte haft Saltsjöbadsavtalet och den mycket framgångsrika arbetsmarknadsmodell vi haft sedan dess.

Nu skall man inte jämföra USA med Sverige - inte ens då - eftersom knappt någonting ens påminner om varandra, MEN det finns nog större möjligheter för staten att ingripa i svenska kommuner än för USA-s president att ingripa i en amerikansk delstat.

Trumpadministrationen gör det mesta helt fel och det är knappast en höger-vänsterfråga utan snarare en fråga om man har kontakt med verkligheten eller inte. En statsledning som bygger på lögner, falsarier, fräckhet och inskränkt dumhet kommer aldrig att lyckas.

Med vänlig hälsning,

Jag har skrivit att jag har lika lite förståelse för dom som bränner eller plundrar oavsett om det är för BLM, J6 eller detta.

Tror du att Kristersson, i TV, skulle hota med att arrestera kommun-toppen bara för att han/hon ställt upp i valet?
Nä, tänkte väl det. Det skulle vara helt otänktbart men för Trump är det OK och tom försvaras (kanske inte av dig) men av andra.

Jag har inte varit i CA men dom filmer, gällande brott,hemlöshet och droger, jag sett därifrån gör mig ganska uppskakad.
Ben Shapiro hade en kort klipp igår om att låt CA klara sig själva så får vi se vad som händer.
Ja, kanske?
Det är väl fortfarande en av världens största ekonomier som ger ganska mycket i bidrag till REP-stater?

Har gubb-sur ett mandat att skicka ut illegala invandrare? Absolut!
Är det på den nivån att han kan åsidosätta konstitutionen för det? Nej, enligt mig och HD.
Har han tagit i extra för att det är just CA? Absoult!
Kunde ICE gjort det annorlunda? Kanske, antagligen, jag vet inte?

Jag är tillräckligt mycket liberal för att tycka att det är OK för folk att rättfärdiga fascistiska handlingar och uttalanden men då ska man står för att man är fascist också.
Inte låtsas om att fascism inte är fascism eller prata ner det för "alla vet ju hur Trump är".

Nåväl, jag önskar dig lycka till genom LA och du får gärna uppdatera oss om vad du ser och råkar ut för. 👍

Han hade inget motstånd. Så, då slipper vi se dig fråga igen.
Han hade ju inte bara en, utan två, mot kandidater så det är inte riktigt sant. Dock inte vid samma tillfälle.

Att alla även i vänstern nu erkänner att Biden var en dement marionett är bra. Men vad var felet med Kamala?

Kan det ha något med politiken de olika kandidaterna förespråkade att göra?

Han hade ju inte bara en, utan två, mot kandidater så det är inte riktigt sant. Dock inte vid samma tillfälle.

Att alla även i vänstern nu erkänner att Biden var en dement marionett är bra. Men vad var felet med Kamala?

Kan det ha något med politiken de olika kandidaterna förespråkade att göra?
Han hade inget motstånd som var seriöst menat. Demokraterna ville först inte visa att Biden var oduglig och sen kastade de in Harris som nödlösning.
Ingen i Republikanerna ville vara den som förlorat mot Trump.

Jag tror snarare att det är du som sitter fast i en personkult.

Du vet att även SD är ett vänsterparti?

Man blir inte höger bara för att man är emot invandrare.
Inte alls, vad skulle det vara för kult?
Du kan hitta minst tjugo inlägg i denna tråd där jag beskriver Trump i enlighet med vad de flesta tycker, tex dryg, yvig, oansvarig.

Den här tråden handlar inte om SD men du är bevisligen fortfarande fast i din tanke att det enda som definierar höger/vänster är vad du lärde dig när du växte upp i Palmes Sverige.
Det finns ofantligt många fler dimensioner än de du tagit till dig så här långt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman