Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Du borde läsa på lite vad för forskning staten finansierat.

Jag är inte kategorisk, men jag kollade upp exempelvis de tio största forskningsprojekten i Sverige hur de finansierades. Självklart finansierar staten både det ena och det andra men vad gäller de 10 största så var nog 8 eller 9 finansierade av privata stiftelser. Eller tänkte du på något annat?

Mvh

Han vill fortsätta peta i eländet han och hans likar har skapat.

De flesta av dem har den goda smaken att åtminstone hålla tyst.

Ingen har någonsin visat att fattigdom leder till:
Åldringsrån
Förnedringsvåld
Patriarkala strukturer
Gruppvåldtäkter
Hedersvåld
Osv

Detta är kulturellt våld med starka inslag av dominans.

Innan massinvandringen visste ingen vad ovan var, vi hade aldrig hört talas om att man våldtar 90 åringar eller förgriper sig på barn i grupp, vi visste inte att man kan kissa på sitt offer och ingen trodde att man kunde få en klan efter sig. Vi hade inte sett småbarnsmammor med barnvagn kasta sten på polisen och det fanns inte kommunanställda lärare som skröt om hur de ville förstöra Sverige och stolt berättade om hur de fuskade med bidrag. Det fanns inte skolor som delade upp pojkar och flickor och pratade illa om otrogna.

Allt detta vet alla som inte är efterblivna, Brooklyn är en bråkstake och inte efterbliven. Så mata nu inte trollet mer.

Jag har nämnt det förr, det finns inga fattiga i Sverige och jag har levt mycket i tredje världen bland människor som är fattiga på riktigt.
Allt det du nämner händer inte där.

Jag har nämnt det förr, det finns inga fattiga i Sverige och jag har levt mycket i tredje världen bland människor som är fattiga på riktigt.
Allt det du nämner händer inte där.
Man kan titta på två andra aspekter också:
Är Sverige rikare eller fattigare än för 20, 30, 40, 50, 100 år sedan?
Är levnadsstandarden för migranter bättre eller sämre än vad den var i deras hemländer?

Det är så klart bara nonsens för att slippa ta in verkligheten och/eller trolla.

Jag är inte kategorisk, men jag kollade upp exempelvis de tio största forskningsprojekten i Sverige hur de finansierades. Självklart finansierar staten både det ena och det andra men vad gäller de 10 största så var nog 8 eller 9 finansierade av privata stiftelser. Eller tänkte du på något annat?

Mvh
Du börjar i fel ände. Titta på vart skattepengar går

Satt och lurade lite igår, det är lite intressant att nästan all diskurs om Ukraina försvunnit och alla istället pratar om USA, vilket syns här på forumet med att det är mycket mer aktivitet i den här tråden än i tråden om Ryssland.

Trumpen är en bombastisk narcissist, men han har inte orsakat folkmord eller hundratusen dödsfall iaf. Han har bara stökat lite med välrdsekonomin, och gjort sig lite ovän med alla.

Satt och lurade lite igår, det är lite intressant att nästan all diskurs om Ukraina försvunnit och alla istället pratar om USA, vilket syns här på forumet med att det är mycket mer aktivitet i den här tråden än i tråden om Ryssland.

Trumpen är en bombastisk narcissist, men han har inte orsakat folkmord eller hundratusen dödsfall iaf. Han har bara stökat lite med välrdsekonomin, och gjort sig lite ovän med alla.
Bra spaning och jag funderar också på varför ämnet byter så fort, det var Ukraina, sedan Grönland, sedan tullar, nu universitet. Nästa vecka helt säkert något annat.
Det enda som är riktigt värdeskapande är universitet grejen så den hoppas jag lever kvar, resten är ju bara käbbel. Ja och Kina också, väldigt bra att ta fighten.
Jag gissar nästa grej blir en miljon utvisningar som i slutändan blir något tusental.
Hamas och Iran, när kommer det, maj?

Bra spaning och jag funderar också på varför ämnet byter så fort, det var Ukraina, sedan Grönland, sedan tullar, nu universitet. Nästa vecka helt säkert något annat.
Det enda som är riktigt värdeskapande är universitet grejen så den hoppas jag lever kvar, resten är ju bara käbbel. Ja och Kina också, väldigt bra att ta fighten.
Jag gissar nästa grej blir en miljon utvisningar som i slutändan blir något tusental.
Hamas och Iran, när kommer det, maj?

Vad är din bedömning till den underliggande positioneringen kring Kina? (Rent praktiskt har ju all upptakt alltid handlat om något annat, djupare, underliggande, men man behöver få med sig populasen).

Kina verkar mest trolla och gå sin egensinniga väg. Men vad är det underliggande? Av allt att döma var det och är kanske till del fortfarande ”den som styr oljan styr världen”. Petro-dollarn var därför viktig. Men jag tror att det håller på att ändras. Min uppfattning, kalla det gissning om du så önskar, är att det är något annat som håller på att segla upp på positionen. Är det måhända halvledar-/mikrochip-strukturen som är saken? Västs och SiliconValleys (m.fl.) patenterade strukturer faller bort, dess överlevnad/betydelse likaså? Oljan blir ju successivt mindre relevant även om det går betydligt långsammare.

Det är ju tyvärr så. Människor tenderar att fokusera på en sak i taget.

Pandemin dog ju samma dag som Putin påbörjade 3 dagars operationen. Och den dog i sin tur när Trump startade handelskriget.

Samma sak med miljön, alla pratar bara om CO2 numera och ingen bryr sig om andra utsläpp och på samma sätt gick det från att etanolbilar skulle rädda världen, följt av miljödieslar och nu är det som bekant elfordon som ska rädda världen.

På finansmarknaden märks det också tydligt också hur marknaden tenderar att under perioder bara titta på en enda variabel. Ibland är det oljepris, tillväxt, eller valutakurser, nu har det under lång tid varit inflation och ränta men nu är det tullar.

Och allt det här kommer ju ersättas av av nya tunnelseenden.

Det är ju tyvärr så. Människor tenderar att fokusera på en sak i taget.

Pandemin dog ju samma dag som Putin påbörjade 3 dagars operationen. Och den dog i sin tur när Trump startade handelskriget.

Samma sak med miljön, alla pratar bara om CO2 numera och ingen bryr sig om andra utsläpp och på samma sätt gick det från att etanolbilar skulle rädda världen, följt av miljödieslar och nu är det som bekant elfordon som ska rädda världen.

På finansmarknaden märks det också tydligt också hur marknaden tenderar att under perioder bara titta på en enda variabel. Ibland är det oljepris, tillväxt, eller valutakurser, nu har det under lång tid varit inflation och ränta men nu är det tullar.

Och allt det här kommer ju ersättas av av nya tunnelseenden.
Och Trump har ju tidigare använt det för att undvika att vad hans riktiga mål är hamnar i media. Han stökar runt med mer eller mindre irrelevant skit som får media att skrika och skräna om det så är det ingen som orkar bry sig om det tråkiga byråkratiska myglet istället.

Vad är din bedömning till den underliggande positioneringen kring Kina? (Rent praktiskt har ju all upptakt alltid handlat om något annat, djupare, underliggande, men man behöver få med sig populasen).

Kina verkar mest trolla och gå sin egensinniga väg. Men vad är det underliggande? Av allt att döma var det och är kanske till del fortfarande ”den som styr oljan styr världen”. Petro-dollarn var därför viktig. Men jag tror att det håller på att ändras. Min uppfattning, kalla det gissning om du så önskar, är att det är något annat som håller på att segla upp på positionen. Är det måhända halvledar-/mikrochip-strukturen som är saken? Västs och SiliconValleys (m.fl.) patenterade strukturer faller bort, dess överlevnad/betydelse likaså? Oljan blir ju successivt mindre relevant även om det går betydligt långsammare.
Jag kanske inte är konspiratorisk nog men det är nog inte svårare än att Kina är en diktatur som gått från u-land till sannolikt världsherravälde på 30 år.

Ska västerlandets otvivelaktiga ledare låta detta ske med fusk, stöld, fulspel och diktatur?

Halvledare är väl en sak men där är väl ändå USA 20 år före Kina?

Jag kanske inte är konspiratorisk nog men det är nog inte svårare än att Kina är en diktatur som gått från u-land till sannolikt världsherravälde på 30 år.

Ska västerlandets otvivelaktiga ledare låta detta ske med fusk, stöld, fulspel och diktatur?

Halvledare är väl en sak men där är väl ändå USA 20 år före Kina?
Jag är osäker om de är ”efter” bara pga patenten och RISC-V kommer omkullkasta nyttan med dessa patent

Förstår inte sammanhanget just nu
I alla sammanhang där du har någon sorts hierarki och där de som befinner sig längre upp i hierarkin har fasta åsikter om hur världen fungerar och ska se ut så kvävs fritt tänkande och uppfinningsrikedom, och landet, bolaget eller vad det nu vara må, kommer att hamna på efterkälken.

Högsta domstolen dömer med 7-2 ett, iaf tillfälligt, slut på deportationer till dödsfängelset utan genomgången process och dom.

Men gubb-sur, med enablers, har ju skitit fullständigt i HD förut. 😵

I alla sammanhang där du har någon sorts hierarki och där de som befinner sig längre upp i hierarkin har fasta åsikter om hur världen fungerar och ska se ut så kvävs fritt tänkande och uppfinningsrikedom, och landet, bolaget eller vad det nu vara må, kommer att hamna på efterkälken.
Min erfarenhet av Kina är att det är mer att den stora massan är helt oförmögna att göra någonting. De har inget som binder dem samman, de är som egna robotar som går runt och bara utför det som ligger framför dem för tillfället.
Den aspekt du pekar på stämmer säkert också.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti