Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Hhhmm.... Så lägligt att kunna stänga ned den myndigheten som utreder en.

"Since coming into power, Elon Musk’s Department of Government Efficiency has barraged USAID, the international aid agency that dispenses food and supplies to nations all over the world. It is likely that the agency will soon be shuttered and could be subsumed into the U.S. State Department. Now, new reporting shows USAID was actually investigating one of Musk’s companies at the time that he attacked the agency.

The Lever reported Tuesday that USAID’s inspector general was in the process of investigating its own public-private partnership between Musk’s Starlink and the Ukrainian government at the time that the billionaire’s DOGE crippled the agency."

Hhhmm.... Så lägligt att kunna stänga ned den myndigheten som utreder en.

"Since coming into power, Elon Musk’s Department of Government Efficiency has barraged USAID, the international aid agency that dispenses food and supplies to nations all over the world. It is likely that the agency will soon be shuttered and could be subsumed into the U.S. State Department. Now, new reporting shows USAID was actually investigating one of Musk’s companies at the time that he attacked the agency.

The Lever reported Tuesday that USAID’s inspector general was in the process of investigating its own public-private partnership between Musk’s Starlink and the Ukrainian government at the time that the billionaire’s DOGE crippled the agency."
Vilken skräll.
Det var väl pga någon böter till SpaceX som Musk sparkade chefen för FAA någon vecka innan helikopter-kraschen också?
Härlig power trip han är på...🥴

Nja. Han har påtalat samma sak i flera inlägg ovan. Det är bara du som inte läst dom men svarat ändå. (Antar jag eftersom alternativet är att du läst men inte klarat av att tolka texten)
Tack för ditt vänliga och starka inspel i tråden!
Men nej, han skriver det nog ingenstans i meningsutbytet som började med en annan medlems kommentar om 0,2-0,1, vad som skrivits tidigare kan jag inte hålla koll på, har du sett hur mycket visdom jag sprider?

Peka gärna på vad du menar om det är viktigt för dig att reda ut detta.

Trump är kaos, han kommer snart med ny galna utspel.

Kolla hur mycket Tesla tappat i försäljning i europa under januari pga Musks uttalanden.

Nu står Trump och slänger ur sig vansinnigheter flera gånger varje vecka, jag tror inte det kommer vara gynnsamt för amerikanska bolag men vi får väl vänta tills q1-rapporterna börjar komma.

Och vem vågar investera i USA de närmaste 4 åren? Nästa vecka kan ju Trump komma på att det vore framgångsrikt att lägga beslag på alla utländskt ägda bolag. Han är ju totalt vansinnig.

Starta lite krig så att han kan avlysa nästa val?

Teslas nedgår beror säkert en del på Musk utspel. Men ganska mycket är nog snarare för att deras storsäljare Model Y (av och till Europas mest sålda bil alla kategorier!) kommer i ny version i mars så folk har tills nyligen avvaktar med sina beställningar i väntan på den. Så jag skulle nog invänta mars och se om stiltjen håller i sig.

Teslas nedgår beror säkert en del på Musk utspel. Men ganska mycket är nog snarare för att deras storsäljare Model Y (av och till Europas mest sålda bil alla kategorier!) kommer i ny version i mars så folk har tills nyligen avvaktar med sina beställningar i väntan på den. Så jag skulle nog invänta mars och se om stiltjen håller i sig.

I Kina har Tesla tappat 11.5% försäljning under januari. Kineserna skiter antagligen i vad Musk säger och gör om dom mot förmodan ens vet det. Så 11.5% kanske kan ses som en indikation på de faktorer du nämner.

I Kina har Tesla tappat 11.5% försäljning under januari. Kineserna skiter antagligen i vad Musk säger och gör om dom mot förmodan ens vet det. Så 11.5% kanske kan ses som en indikation på de faktorer du nämner.
Ja, det kan vara en indikation. Om fördelningen Model Y kontra Model 3 är samma där som Europa.

Jag hittar inga siffror mer än att Model Y är den som säljer mest även i Kina. Mina fördomar är att de är gladare i sedaner än praktiska bilar och Model Y är relativt sett en mer praktisk bil än sedanen Model 3. Men å andra sidar är den också en SUV och sådana är väl poppis överallt.

Fasts Kina har ju bantat ned på att köpa västerländska fordon överlag ganska rejält.
Audi, M-B, BMW, Ducati, (KTM), VW, Triumph (frånsett nya 400), har alla backat ordentligt i Kinat.

Fasts Kina har ju bantat ned på att köpa västerländska fordon överlag ganska rejält.
Audi, M-B, BMW, Ducati, (KTM), VW, Triumph (frånsett nya 400), har alla backat ordentligt i Kinat.

Så då kan vi kanske dra slutsatsen att den huvudsakliga delen att Teslas halverade försäljning under januari i Europa beror sannolikt på att Musk gjort bort sig.

Så då kan vi kanske dra slutsatsen att den huvudsakliga delen att Teslas halverade försäljning under januari i Europa beror sannolikt på att Musk gjort bort sig.
Fordonsmarknaden överlag är riktigt nervös för tillfället, mer eller mindre globalt dessutom, så vem vet vad som beror på vad egentligen.
Men just i Europa i Januari så är det säkerligen någon som köpt en Finskbyggd Merca över att gagna Elons Tesla.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT