Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Varför började han inte med Columbia då?
Kanske iofs skulle skapa problem med leveranserna åt Musk och honom själv.
Jag vet inte varför han inte började med Colombia, jag kan inte bedöma var det ger mest nytta, kanske där gränsen är?

Min poäng är att jag tror inte de flesta har kunskap om hur dessa flöden ser ut eller vad som borde gjorts, därför bör man avstå från starka uppfattningar och okvädesord tycker jag. Det kan vara rätt, det kan vara fel prioritering.

Notera att Canada alldeles nyss tillförde enorma belopp till gränsskydd, intressant tajming.

Ryska extremhögerns tidning Newsweek tycker tydligen det är värt att gräva i FAA.
Men så klart finns det många tomtar som inte vill att deras världsbild (och därmed de val de fattat som förstört en civilisation) skall rubbas.

Gillar annars att man får rösta vad man tyckte om artikeln, undrar om SVT skulle våga göra det samma.

1000044580.jpg

Så bra, lögn publiceras på X, blir direkt uppmärksammat men lögnen kan läsas.
Inte som när en liten elit skall bestämma vem som ska tycka vad.
Yttrandefrihet, äntligen, Tack Elon.

1000044581.jpg

Borde inte grönländare få avgöra det där?

Ska skåningarna få avgöra om dom vill tillhöra Danmark också? Vi här i Norrbotten skulle nog gärna bli del av Norge eller Finland.

Det kan bli lite trist i Stockholm sen när dom inte kan profitera på produktion som görs i andra län.

Ska skåningarna få avgöra om dom vill tillhöra Danmark också? Vi här i Norrbotten skulle nog gärna bli del av Norge eller Finland.

Det kan bli lite trist i Stockholm sen när dom inte kan profitera på produktion som görs i andra län.
Tycker du Grönland är en lika naturlig och integrerad del av Danmark som Skåne och Norrbotten är i/av Sverige?

Men ja, om norrbottningar absolut vill tillhöra Finland eller bryta sig ur så är väl det en fråga att sätta sig in i innan man har en tydlig åsikt. För att det skall bli ens ett samtalsämne tycker jag det saknas en rad komponenter så jag håller mig nog till ämnet Grönland ett tag till.

Edit: du ser ju vad du får för likes på inlägget, kanske säger en del. 🥉😄

Last edited:
USA har attackerat IS i Somalia.
Det lär väl inte starta något krig och IS klarar vi oss definitivt utan.

USA har också de senaste veckorna slagit ut militanta islamister i norra Syrien. Det är sannolikt så att det pågår rätt mycket bakom kulisserna nu och maktbalansen i Mellanöstern kan sannolikt förskjutas i en riktning som är gynnsam för Israel och USA (och därmed för den demokratiska världen i stort).

Mvh

Nej, det måste vara fejk News, alla vet att Trump bara avslutar krig han startar inga.

Ärligt talat tror jag den insatsen påbörjades sent i höstas… och pågår fortfarande.

Och jag tror inte vi har sett den sista händelsen i Iran, inte för ro skull som man slog ut deras luftvärnssystem.

Mvh

Då har Elon Musk tillgång till alla utbetalningar från Amerikanska staten.
Han har tillsatt eget folk som numera kan se vem som får socialbidrag, sjukutbetalningar, skatteåterbäring och ja.. allt.

1738474240762.png

Undrar om det kommer bli en heist of the century nu när de har kontrollen över pengarna? För vem skulle sakna några biljoner i den röran som nu kommer?

1738474706094.png

Då har Elon Musk tillgång till alla utbetalningar från Amerikanska staten.
Han har tillsatt eget folk som numera kan se vem som får socialbidrag, sjukutbetalningar, skatteåterbäring och ja.. allt.

View attachment 509962

Undrar om det kommer bli en heist of the century nu när de har kontrollen över pengarna? För vem skulle sakna några biljoner i den röran som nu kommer?

View attachment 509963

Låt säga att man vänder på det… om det nu faktiskt är så att fusk och/eller slöseri är vida utbrett, hur skulle man bäst gå tillväga för att få en bra översikt och effektivt genomföra korrigerande åtgärder?

Låt säga att man vänder på det… om det nu faktiskt är så att fusk och/eller slöseri är vida utbrett, hur skulle man bäst gå tillväga för att få en bra översikt och effektivt genomföra korrigerande åtgärder?

Tillsätta otadliga tjänstemän aka ”revisorer” som under integritetssäkra former granskar saken. Inte adeln.

Redan Oxenstierna hade koll på det där.

Mvh

Det är det nog, bara man tittar på räntorna så ser man ju att USA tappat kontrollen över sitt offentliga spenderande, helt utan att lösa en del basfunktioner som en fungerande gränspolitok och sjukvårdssystem tex.

Effektivaste sättet är nog att lyfta in en vilde som går igenom skiten med stora häcksaxen, men frågan är om snabbt och effektivt är viktigare än att det görs bra och transparent? Lite som när man vill gå ner i vikt, man KAN gå ner 10kg på en par veckor, men något viktigt åker, och risken att hamna i en destruktiv jojo är överhängande.
Och Jag, åtminstone, litar inte på Darth Musk det minsta lilla.

Hur gör man? Ja det är inte lika lätt, men jag hade börjat med att döda anti-transparens lagar tex Patriot act (som ja, just den hae väl mer med rättssäkerhet att göra än ekonomi, men de är inte så lite sammanlinkade).
Man bör också ha någon slags plan för vart de människor man ger kängan från offentlig administration ska ta vägen.

Kanske låta folk som har koll på saker göra en revision på det och inte låta en excentrisk miljardär som anställer en 21-åring som tog examen 2024 bli senior advisor för Scott Kupor (direktör för OPM) leka hela havet stormar utan att ha koll på vad de gör.

Det som de gör nu är att rasera alla tidigare system för hur saker skall fungera i hopp om att det nya, som de inte ens själva vet vad det är ännu, skall bli bättre.
Demokratin bygger inte på att en person skall ha all makt. Det är ju lite det som sker nu.

Empire.jpg

Och Trump har hotat med ännu högre tullar om grannarna svarar vilket de har gjort så det kommer väl svar-på-svar med ÄNNU högre tullar från USA, varpå de också kommer höja etc. Om några veckor kommer väl motsvarande mot EU. Som såklart också kommer att svara.

Sen kommer folk bli väldigt förvånade när varor i USA blir dyrare, vilket var just det som fick dem att rösta bort förra styret. Allt medan Ryssland, Kina och Indien blir starkare av att vi käbblar internt i väst. Europa blir mer beroende av Kina. Alla i väst, USA inkluderat, blir fattigare.

Och Trump har hotat med ännu högre tullar om grannarna svarar vilket de har gjort så det kommer väl svar-på-svar med ÄNNU högre tullar från USA, varpå de också kommer höja etc. Om några veckor kommer väl motsvarande mot EU. Som såklart också kommer att svara.

Sen kommer folk bli väldigt förvånade när varor i USA blir dyrare, vilket var just det som fick dem att rösta bort förra styret. Allt medan Ryssland, Kina och Indien blir starkare av att vi käbblar internt i väst. Europa blir mer beroende av Kina. Alla i väst, USA inkluderat, blir fattigare.

Ja om någon tror att Trump därmed låter bli att försöka hota sig till fördelar så tror nog denne fel.

Det kommer säkert att bli några utspel och sedan får någon i uppgift att släta över eller förhandla fram en lösning ungefär som den idag varpå parterna kan säga att de nådde framgångar…

Mvh

Och med högre priser så kommer fed höja räntan och förarga Trump ordentligt. Frågan blir vad han då hittar på? Ändra inflationsmålet till 3%? Fast 3% lär ju inte räcker långt, det krävs nog att målet sätts över 5%?

Det skulle väl iofs passa Trumps egna bolag utomordentligt.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!