Ska man vara orolig för USA?

Status
Ej öppen för fler svar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
En svagare dollar är givetvis ett problem om man vill ha en ekonomi som är starkt beroende av import. Vill man däremot se lokala företag lyckas bättre på andra marknader, så är en svagare dollar ett plus. Trump har kört ganska öppna kort gällande den andra linjen.

Personligen är jag inget fan, men jag är heller inte förvånad, med tanke på hur öppet han jagat efter lägre räntor.

Var borde växelkursen ligga?
Jag tycker en dollar är värd 6,20-6,40 SEK för så var det när jag semestrade där 2014.
Ska dock över en sväng snart och ser fram emot att den inte kostar en tia i alla fall.
Å andra sidan har jag nästan alla mina aktieinnehav i USA så det har med råge sabbat humöret senaste året.
Men bra att du frågar Two stroke man för jag förstod heller inte varför sek kursen är externt relevant för average Joe.

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk

Inte för att man är missnöjd med att det blev TACO, speciellt som både jag och frugan jobbar i företag med lite för stor andel av exporten till USA men lite nyfiken vad som händer bakom kulisserna. Det är nog fler senatorer som är missnöjda med Grönlandsfrågan än vad som vågar uttala sig offentligt så kan det blivit någon slags revolt där?

Eller har han bara pratat med någon annan person och helt plötsligt bytt åsikt i frågan som så många gånger förr? Nåja, bara strax under 36 månader kvar på kaoset men vem räknar? Och vad tusan får vi efter det?

1769030425673.png

Samtal från Davos med JPMorgans CEO.
En del ris, en del ros och lite spännande vinklar på saker och ting.
Sevärt imo. 👍

Nu snackas det om att Trump är nöjd för att han fått loss vissa mineralrättigheter. Men det var ju inte därför han, förlåt, USA behövde Grönland utan för att danskarna bara bevakade med en hundsläde eller två och att Kina och Ryssland hade jättestor närvaro? För inte kan väl självaste Trump ljuga om en sådan sak?

Undrar hur många såna här tullkrig han ska snitta på under sin tid vid maken, strax under två om året hittills så ska vi gissa på 6 månader tills nästa? Han verkar ju alltid få igenom något vid varje gång men EU kanske hittar en ryggrad tillslut när de testat allt annat.

Och ja, är man bara intresserad av att få igenom fördelar för stunden och skiter på hur många tår man trampar på vägen så är han, om han nu fick sina rättigheter, onekligen framgångsrik. Men frågan är hur bra det är för relationerna i längden, men då är de väl inte längre hans problem.

Kan bli ett fint gäng.
1769036641205.png
Lyckas Trump få med någon från Mount Paektu Bloodline och Xi Jinping så är väl Fredsrådet komplett.

En svagare dollar är givetvis ett problem om man vill ha en ekonomi som är starkt beroende av import. Vill man däremot se lokala företag lyckas bättre på andra marknader, så är en svagare dollar ett plus. Trump har kört ganska öppna kort gällande den andra linjen.

Personligen är jag inget fan, men jag är heller inte förvånad, med tanke på hur öppet han jagat efter lägre räntor.

Var borde växelkursen ligga?

Jag skrev om hur det drabbar Average Joe och du svarar på hur det påverkar företagen.

Jag tycker en dollar är värd 6,20-6,40 SEK för så var det när jag semestrade där 2014.
Ska dock över en sväng snart och ser fram emot att den inte kostar en tia i alla fall.
Å andra sidan har jag nästan alla mina aktieinnehav i USA så det har med råge sabbat humöret senaste året.
Men bra att du frågar Two stroke man för jag förstod heller inte varför sek kursen är externt relevant för average Joe.

Du tror alltså inte heller att Joe är påverkad av eurokursen? Du vet den andra grafen i mitt inlägg?

Vi kan ju kolla usd mot kinesiska yen också? Saknar väl också betydelse kanske?

Jag skrev om hur det drabbar Average Joe och du svarar på hur det påverkar företagen.

Ber om ursäkt då jag antog att det var självklart av mitt svar - importerade varor blir dyrare, samtidigt som en ökad efterfrågan av lokalproducerade varor har en positiv inverkan på den lokala ekonomin, vilket resulterar i ökad efterfrågan på arbetskraft - alltså dyrare att handla från alibaba och lättare att hitta jobb. Är det tydligt nog?

Då kanske du kan svara på frågan du undvek.

Ber om ursäkt då jag antog att det var självklart av mitt svar - importerade varor blir dyrare, samtidigt som en ökad efterfrågan av lokalproducerade varor har en positiv inverkan på den lokala ekonomin, vilket resulterar i ökad efterfrågan på arbetskraft - alltså dyrare att handla från alibaba och lättare att hitta jobb. Är det tydligt nog?

Då kanske du kan svara på frågan du undvek.

Växelkursen bör väl ligga där det blir balans mellan landets import och export. Och balans mellan landets internationella skulder och tillgångar.
Exakt var det uppstår vet jag inte men i dagsläget tycks det vara ytterligare en bit lägre ner för dollarn.

Växelkursen bör väl ligga där det blir balans mellan landets import och export. Och balans mellan landets internationella skulder och tillgångar.
Exakt var det uppstår vet jag inte men i dagsläget tycks det vara ytterligare en bit lägre ner för dollarn.

Precis - och idag är det ett handelsunderskott, så din graf visar alltså att kursen förändras i önskvärd riktning.

Du tror alltså inte heller att Joe är påverkad av eurokursen? Du vet den andra grafen i mitt inlägg?

Vi kan ju kolla usd mot kinesiska yen också? Saknar väl också betydelse kanske?
Jag tror att euro kursen är en ganska liten del för Joe. Detta är dock inte frågor man behöver gissa i, gör en undersökning och återkom med en styrkt tes.

Det finns nog lika många analyser som det finns psykiatriker...
Men helt otroligt lät det ju inte. ;)
Kan han analysera kult-anhängarna nu som rättfärdigar alla galenskaper?
"Förbluffande" tycke Mattias Karlsson om "tuffhöger"-skribenterna.
Se där, Sverigehatare citerar SD. Så går det när man lämnar en förskoleklass utan tillsyn.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back