Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

1746209271645.png

Jag frågade Grok om det stämde och fick detta:

"Yes, according to a 2024 study by iSeeCars analyzing U.S. Fatality Analysis Reporting System (FARS) data from 2017 to 2022 for model year 2018–2022 vehicles, Tesla has the highest fatal accident rate among car brands in the U.S., with 5.6 fatal crashes per billion miles driven, compared to the industry average of 2.8. The Tesla Model Y had a rate of 10.6, and the Model S had 5.8, both significantly above average. Kia followed closely with 5.5 fatal crashes per billion miles."

Låter som ett riktigt vidrigt beteende att rika länder i väst skulle utnyttja Ukraina för att strida i det vi själva inte vill, kan eller vågar.
Jaaa?

Fast det är väl inte riktigt situationen heller.
Det är ju Ryssen som valt att gå i strid i Ukraina, det är det vidriga beteendet.

Att få slut på skiten där, innan det sprider sig? Känns klokt.

Förut såg jag ofta USA som en förebild på många sätt. "The land of the free" och sådär.
Nu är det snarare något jag gärna undviker. Det är religiösa idioter som styr utan att blanda in tankeförmåga och sunt förnuft.
Lugn nu, Trump är bara missförstådd. Snart klarnar det.

Jaaa?

Fast det är väl inte riktigt situationen heller.
Det är ju Ryssen som valt att gå i strid i Ukraina, det är det vidriga beteendet.

Att få slut på skiten där, innan det sprider sig? Känns klokt.
Det var ju du som skrev "Men sen kan man se det som att omvärlden har en gemensam sak i att bekämpa ett expansivt Ryssland som skapar Terror i andras territorium." angående bistånd till Ukraina.

Ska man inte tolka det som att det handlar om att stöd till Ukraina är bra för vår egen säkerhet?

Varför åker förresten inga länder dit och hjälper Ukraina?

Det var ju du som skrev "Men sen kan man se det som att omvärlden har en gemensam sak i att bekämpa ett expansivt Ryssland som skapar Terror i andras territorium." angående bistånd till Ukraina.

Ska man inte tolka det som att det handlar om att stöd till Ukraina är bra för vår egen säkerhet?

Varför åker förresten inga länder dit och hjälper Ukraina?
Det kan man..?
Var det något som var oklart?
:va

så nu vill psykopaten inte längre medla mellan ukarine o stalin kopian.
hur blev det nu med fred inom 24 timar som han skröt om vid o brett om
next time dont miss trumph
Han har ju fått sin "sällsynt jord" deal och då finns det inget mera att hämta för han där.

När man läser det där ska man ju samtidigt beakta hur lite han bryr sig om att hålla sina ord och hur snabbt han kan ändra sig i en fråga.
Ja, men om man zoomar ut lite så kanske man också skulle ställa sig den mest relevanta frågan av alla, har han rätt i att det cirkulerar en massa utländska miltärfartyg där? Det är ju väldigt viktigt för att värdera resten men jag noterar att det blir hög puls och ingen orkar ens försöka ä reflektera.

Ja, men om man zoomar ut lite så kanske man också skulle ställa sig den mest relevanta frågan av alla, har han rätt i att det cirkulerar en massa utländska miltärfartyg där? Det är ju väldigt viktigt för att värdera resten men jag noterar att det blir hög puls och ingen orkar ens försöka ä reflektera.
Jag har för mig att jag läste redan innan han blev vald att det var ökad närvaro av både kinesiska och ryska fartyg i området, och att ryssarna är extra närgångna mot Spetsbergen

Jag har för mig att jag läste redan innan han blev vald att det var ökad närvaro av både kinesiska och ryska fartyg i området, och att ryssarna är extra närgångna mot Spetsbergen
Ja, och det är väl ett problem tänker jag.
Men i affekt kan man så klart i ena andetaget vara arg för att Trump gör för lite åt ryssen och i nästa andetag att han gör för mycket.
Allra lättast är det om man själv bor i ett land som aldrig tagit ansvar för något alls, inklusive sin egen säkerhet. Då vet man hur det borde gjorts, minsann.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back