Man kan lika gärna bara skrämmas med döden. Dock har ämnet varit på tapeten sedan människan haft domedagsprofeter som skor sig på oroliga medborgare som gärna vill se en ljusare framtid för sina barn. Då jag själv inte har några barn och heller inte vill ha, betraktar jag eländet med belåten nyfikenhet.
T ex JW har alltid gillat att skrämmas med "armageddon", den yttersta dagen då vi kommer bli sorterade i två gäng, dom gud gillar och dom han inte gillar. För mig personligen är saken väldigt enkel, jag sorterar direkt bort gud då jag inte gillar honom, han stinker som kyrkan. Så för att sammanfatta dom fem farliga punkterna:
1. Klimatet, och dess 'förändringar'. Trodde någon att klimatet inte ändrar på sig? Vi existerar på en dynamisk planet som började som en glödande magma-boll, och är just nu ett blött stenklot som internt fortfarande brinner. Planeten lever, och den skiter i oss. Att oroa sig för klimatet är som att oroa sig för att trampa i hundskit.
2. Tekno.. risker. Det var enklare att bara slå ihjäl varandra med stenar eller klubba, tekniken idag behöver ström. Lika enkel som den är att använda är den sårbar i sig själv. Den är t o m så finurlig att den kan få "virus".
3. Geopolitiskt ... Sedan människan kom på att det går bra att döda varandra och ta varandras land och prylar så har vi slipat på den iden och utvecklat en frodig verksamhet. Är det inte djurgårdare mot hammarbyare så är det vänster mot höger, eller dum mot dummare. Krig är bra, det driver på utvecklingen
4. Resursbrist och överbefolkning - minns jag redan från dagis på 70-talet. Men varför oroa sig för det idag? Vi har ju tak över huvet, korv och glass och tv-spel så det räcker och blir över. Litium till batterierna för våra leksaker fixar ju barnen i Afrika, superenkelt! Och dessa dagar får dom ju även komma hit på livstids studiebesök och titta på hur bra vi har det.
5. Information / desinformation - det heter propaganda, den som håller i mikrofonen blir kändis för dagen. Demokrati är för hippis och humanitär kris blir det när Camilla inte har mjölk till kaffet. Det är vårt eget ansvar att urskilja och behålla det vi tycker låter kul. Jultomten finns, Elvis lever, och säger du emot mig är du en ond häxa som jag måste elda upp.
Vem mer tycker som jag? Vi samlar ihop ett gäng, ansöker om föreningsbidrag, och skapar ett politiskt parti... , eller en mc-klubb (?)