Ska man vara orolig för mänsklighetens framtid?

Är det verkligen en miljökatastrof om det slår ner en meteorit? I så fall ska jag bli miljövän för det vill jag verkligen inte att det ska göra.

Att 3-4 miljarder människor skulle behöva flytta låter anmärkningsvärt, vid vilken skattesats, förlåt temperaturökning, kan de bo kvar?

Poängen är väl som vanligt att det inte finns något som är svårare att spå om än framtiden. Men historien har visat att det kan hända oväntade saker som kan påverka väldigt mycket. Om havsnivån skulle öka säg 3-4 meter så är det ganska många tätt befolkade områden som inte längre går att bo i. Om det är om 100 år eller 2000 år har jag ingen aning om eller hur många som då bor på jorden. Likaså fallen meteorit, vulkanutbrott, tsunami, jordbävning osv osv som också händer med vissa mellanrum. Detta helt oaktat vad vi människor sysslar med eller inte.

Vi människor tenderar att se världen som till för oss men sanningen är att vi är mycket kortvariga besökare på planeten.

Med vänlig hälsning,

Jag förstår inte vad du menar med ditt antagande.
Att det går alldeles utmärkt att bo på heta platser men det är däremot ett problem med befolkningstillväxten i tredje världen.

Så jag är inte så orolig för vädret, men helt klart kan inte Afrika fortsätta växa som de gör, det har de inte förutsättningar för att hantera.

Att det går alldeles utmärkt att bo på heta platser men det är däremot ett problem med befolkningstillväxten i tredje världen.

Så jag är inte så orolig för vädret, men helt klart kan inte Afrika fortsätta växa som de gör, det har de inte förutsättningar för att hantera.
"Tredje världen"...
Dags för uppdatering av terminologin, tror jag.
Det är inte enbart i Afrika det blir problem att hantera ändrad temperatur och därmed väder som inte beter sig som vi är vana.

"Tredje världen"...
Dags för uppdatering av terminologin, tror jag.
Det är inte enbart i Afrika det blir problem att hantera ändrad temperatur och därmed väder som inte beter sig som vi är vana.
Heter det inte tredje världen längre? Visste inte det var senaste av vedertagna begrepp att hamna på elitens shit list. 😃 U land får man inte säga vet jag, utvecklingsland (dvs u land) är mig veterligen fortfarande politiskt korrekt.

Afrikas befolkningstillväxt är med eller utan, verkliga eller upplevda, vädervariatoner ett reellt problem. Det ser du väl på deras levnadsstandard?

Ja en katastrof kan tex innebära att 3-4 miljarder människor inte kan leva där de lever nu och flyttar på sig. Knappast utan konflikter. Men miljökatastrof kan ju vara som den där meteoriten som träffade Mexiko för 66 miljoner år sedan och utplånade en stor del av de då levande livsformerna.

Med vänlig hälsning,
Apropå Mexico så är det lite komiska scener i filmen "The day after tomorrow" där USA drabbas av fruktansvärd kyla (orkaner som drar ner kall luft från stratosfären) så försöker amerikanarna ta sig över gränsen till Mexico och blir stoppade. Lite tvärtom :yoparty

Sedan "The arrival" med Charlie Sheen där det är aliens som orsakar klimatförändringen för att skapa ett klimat som funkar bättre för dem :hihi

Man brukar väl säga att ”Nothing is certain but death and taxes”. Jag skulle vilja tillägga ”inget varar för evigt”. Det är väl ungefär det enda vi kan konstatera med säkerhet? Det gäller även mänskligheten. Inget att oroa sig för, det är oundvikligt, precis som att vi all ska dö. Det är väl få som går och oroar sig för det?

Man brukar väl säga att ”Nothing is certain but death and taxes”. Jag skulle vilja tillägga ”inget varar för evigt”. Det är väl ungefär det enda vi kan konstatera med säkerhet? Det gäller även mänskligheten. Inget att oroa sig för, det är oundvikligt, precis som att vi all ska dö. Det är väl få som går och oroar sig för det?
Det beror säkert på var man befinner sig i livet.

Ska man vara orolig för mänsklighetens framtid​

mänskligheten har ingen framtid, o tur är det.
det dags djuren får tillbaka sin natur
frågan är bara om vi hinner uppleva undergången, för jag lovar den är nära, väldans nära
Men ändå inte tillräckligt nära. Fast vem vet, en stor komet eller nån slags himlakropp skulle kunna slå ut vår planet fortare än våra dagars profetior.

Men .. djuren, vet du hur mycket vildsvin vi kommer att ha då?

Men ändå inte tillräckligt nära. Fast vem vet, en stor komet eller nån slags himlakropp skulle kunna slå ut vår planet fortare än våra dagars profetior.

Men .. djuren, vet du hur mycket vildsvin vi kommer att ha då?
ja.... precis så många som vildsvins stammen klarar av, sen börjar dom svaga bli sjuka o dö.
naturen har sin egen balans, ingen konstgjort balans som mänskan har gjort för att vi tycker dom är i vägen.
jo som tur är är mänskan snart borta från jorden. o jag blir då inte ledsen, så som folk beter sej

Man kan lika gärna bara skrämmas med döden. Dock har ämnet varit på tapeten sedan människan haft domedagsprofeter som skor sig på oroliga medborgare som gärna vill se en ljusare framtid för sina barn. Då jag själv inte har några barn och heller inte vill ha, betraktar jag eländet med belåten nyfikenhet.

T ex JW har alltid gillat att skrämmas med "armageddon", den yttersta dagen då vi kommer bli sorterade i två gäng, dom gud gillar och dom han inte gillar. För mig personligen är saken väldigt enkel, jag sorterar direkt bort gud då jag inte gillar honom, han stinker som kyrkan. Så för att sammanfatta dom fem farliga punkterna:

1. Klimatet, och dess 'förändringar'. Trodde någon att klimatet inte ändrar på sig? Vi existerar på en dynamisk planet som började som en glödande magma-boll, och är just nu ett blött stenklot som internt fortfarande brinner. Planeten lever, och den skiter i oss. Att oroa sig för klimatet är som att oroa sig för att trampa i hundskit.

2. Tekno.. risker. Det var enklare att bara slå ihjäl varandra med stenar eller klubba, tekniken idag behöver ström. Lika enkel som den är att använda är den sårbar i sig själv. Den är t o m så finurlig att den kan få "virus".

3. Geopolitiskt ... Sedan människan kom på att det går bra att döda varandra och ta varandras land och prylar så har vi slipat på den iden och utvecklat en frodig verksamhet. Är det inte djurgårdare mot hammarbyare så är det vänster mot höger, eller dum mot dummare. Krig är bra, det driver på utvecklingen ;)

4. Resursbrist och överbefolkning - minns jag redan från dagis på 70-talet. Men varför oroa sig för det idag? Vi har ju tak över huvet, korv och glass och tv-spel så det räcker och blir över. Litium till batterierna för våra leksaker fixar ju barnen i Afrika, superenkelt! Och dessa dagar får dom ju även komma hit på livstids studiebesök och titta på hur bra vi har det.

5. Information / desinformation - det heter propaganda, den som håller i mikrofonen blir kändis för dagen. Demokrati är för hippis och humanitär kris blir det när Camilla inte har mjölk till kaffet. Det är vårt eget ansvar att urskilja och behålla det vi tycker låter kul. Jultomten finns, Elvis lever, och säger du emot mig är du en ond häxa som jag måste elda upp.

Vem mer tycker som jag? Vi samlar ihop ett gäng, ansöker om föreningsbidrag, och skapar ett politiskt parti... , eller en mc-klubb (?)
Medhåll, bra sammanfattning.
Dommedagsprofetior är tröttsamma och kommer oftast från personer utan koll.
Med utbildning kommer insikter.

En hypotes tänk om det finns andra civilisationer som
betraktar oss på jorden.
Vad skulle dem dra för slutsats?
"Gör slut på människan och rädda planeten om den är sällsynt planet"
Eller bara konstatera dem överlever inte sig själva.

Dem skulle aldrig ge sig till känna.
Vad gör vi idag...jo vi försöker bevara miljö, livsformer mm och påverkar så lite som möjligt - det kommer med största sannorlikhet alians att göra.
Att förstöra jorden pga dess metaller mm finns det inget skäl för...finns överallt i universum.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage