Ska man vara orolig för Kina?

Då var Kina en större bilexportör än Japan då....

"Japan har länge varit världens största exportör av bilar, Men nya siffror visar att Kina gick om Japan under det första halvåret i år."


 
Då var Kina en större bilexportör än Japan då....

"Japan har länge varit världens största exportör av bilar, Men nya siffror visar att Kina gick om Japan under det första halvåret i år."



… och värre lär det bli eftersom Japan i princip inte tillverkar elbilar alls. Vilket är den produkt som efterfrågas globalt.
 
Tror ändå det blir mer hanterbart för många att ha en Volvo 940 än en Tesla när räntan planar ut på 13%.

Poäng där, absolut. Och 940 är ingen dum bil i längden.

Så länge man inte kör något är det bättre med billig bil.

Men kör man 3000 mil/år är bara soppan till en 940 ca 9000kr/mån. Det är 13% ränta på 800.000 i lån, dvs dubbelt upp vad en beg Tesla 3 står i idag. Känns som en förlustaffär att köra bensin likt förbannat på de premisserna.

Det enda vi kan vara säkra på är att det kommer att bli tuffare för alla i en lågkonjunktur, nybilsköpen minskar.
 
Poäng där, absolut. Och 940 är ingen dum bil i längden.

Så länge man inte kör något är det bättre med billig bil.

Men kör man 3000 mil/år är bara soppan till en 940 ca 9000kr/mån. Det är 13% ränta på 800.000 i lån, dvs dubbelt upp vad en beg Tesla 3 står i idag. Känns som en förlustaffär att köra bensin likt förbannat på de premisserna.

Kör man 3000 mil om år så laddar man förmodligen för någon summa också, för man laddar inte enbart hemma till lägsta nattpris då.
 
Kör man 3000 mil om år så laddar man förmodligen för någon summa också, för man laddar inte enbart hemma till lägsta nattpris då.
Om man planerar att köra bilen i 20 år får man dessutom lägga till ett byte av batteri om man kör 3k mil om året som utgift då.
Eller om man nu planerar att köpa en begagnad högmilad bil att köra med i 5-10 år för den delen.
 
Om man planerar att köra bilen i 20 år får man dessutom lägga till ett byte av batteri om man kör 3k mil om året som utgift då.
Eller om man nu planerar att köpa en begagnad högmilad bil att köra med i 5-10 år för den delen.

Ja, och minst ett par motorbyten om man ska tro han som har kört längst med sin tesla, han bytte väl i snitt efter 18000 mil
 
Poäng där, absolut. Och 940 är ingen dum bil i längden.

Så länge man inte kör något är det bättre med billig bil.

Men kör man 3000 mil/år är bara soppan till en 940 ca 9000kr/mån. Det är 13% ränta på 800.000 i lån, dvs dubbelt upp vad en beg Tesla 3 står i idag. Känns som en förlustaffär att köra bensin likt förbannat på de premisserna.

Det enda vi kan vara säkra på är att det kommer att bli tuffare för alla i en lågkonjunktur, nybilsköpen minskar.

Det är därför man uppfann diesel!

Då kommer du ner rejält och SD tar bort reduktionsplikten, räddar landsbygden, yttrandefriheten och allt annat i ett slag. ?
 
Kör man 3000 mil om år så laddar man förmodligen för någon summa också, för man laddar inte enbart hemma till lägsta nattpris då.
Jo, om man som jag har 5 mil enkel resa till jobbet. Kör man några vändor förutom för att arbeta blir det 3000 mil.
 
Poäng där, absolut. Och 940 är ingen dum bil i längden.

Så länge man inte kör något är det bättre med billig bil.

Men kör man 3000 mil/år är bara soppan till en 940 ca 9000kr/mån. Det är 13% ränta på 800.000 i lån, dvs dubbelt upp vad en beg Tesla 3 står i idag. Känns som en förlustaffär att köra bensin likt förbannat på de premisserna.

Det enda vi kan vara säkra på är att det kommer att bli tuffare för alla i en lågkonjunktur, nybilsköpen minskar.
Poäng själv.
Skillnaden när man är utan pengar dock, är att om man inte har råd att tanka så får du promenera till nästa lön.
Har du inte råd med räntan så säljer banken bilen, och eftersom pengar är asdyrt att låna, och de som sitter på kapital köper nytt, så får inte banken tillbaka pengarna när de sålt bilen, så de säljer huset också.

Sen sitter man där i ett Biltema -tält och drömmer om en varm 940, och undrar vad som gick fel i livet....

Själv har jag löst det genom att betala både massor med dyr soppa, dyr ränta, och en massa massa skatt på min gamla Volvo...
Men det är lugnt, någon måste ju se till att banken, Saudiarabien och statens kollektiva dåliga affärsidéer går runt...
 
Poäng själv.
Skillnaden när man är utan pengar dock, är att om man inte har råd att tanka så får du promenera till nästa lön.
Har du inte råd med räntan så säljer banken bilen, och eftersom pengar är asdyrt att låna, och de som sitter på kapital köper nytt, så får inte banken tillbaka pengarna när de sålt bilen, så de säljer huset också.

Sen sitter man där i ett Biltema -tält och drömmer om en varm 940, och undrar vad som gick fel i livet....

Själv har jag löst det genom att betala både massor med dyr soppa, dyr ränta, och en massa massa skatt på min gamla Volvo...
Men det är lugnt, någon måste ju se till att banken, Saudiarabien och statens kollektiva dåliga affärsidéer går runt...
Du är inte ensam!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top