Ska köpa ny motorcykel och söker köpråd!

Hade samma funderingar som du förra året när jag tog kortet. 193cm, 95kg tung.
Provkörde MT-09. Förbannat rolig och ja tyckte att jag satt bra på den. MR-07 provkörde jag aldrig, tyckte den kändes för liten. Honda CB1000r satt jag också bra på, rolig den med. Köpte till slut en Yamaha FZ-8. Sitter bra på den. Längsta sträckan ja kört va ca 20 mil och det var inga problem. Vet inte hur gammal du är men kolla försäkringspremien, de skiljer rätt mycket mellan naken cyklar tycker ja. En stor fördel med FZ-8 är inköpspriset samt försäkringen, kostar ca 3600 hel/hel på mig (SMC medlem). En nackdel med FZ-8 är bakdämparen, tydligen är denna inte optimal för folk över 80kg. Provsatt en med original och den var svampig och kändes utsliten. Min sitter det Öhlins dämpare på och den funkar kanon.

Köpa ny hoj, som helt färsk motorcyklist - lär toppa listan över dumma saker man kan göra.

Så här är det - du tror du vet vad du är ute efter...det kommer ändra sig drastiskt med tiden.
Ny hoj är något man funderar på när man verkligen vet vad mc betyder för just mig.

Jag hade visioner om touring, se världen...köpte en (som tur var beggad) vfr800, den var sansad och förståndig, med det läckraste motorljudet jag hört.

Den blev kvar ett par månader, allmänt trist cykel som är halvtaskig till allt.
Från den så blev det sporthojar och aktiv körning (helst på bana) för hela slanten.

Så - köp något billigt du kan lära dig köra på, och sug på karamellen.

...och ont i kroppen av sittställning har mer med otränade kroppar att göra, och att man gör fel... ;)

Även mc-kläder är nåt man får tänka till med, det kommer också visa sig många gånger att man köpt fel för sitt ändamål. Jag köpte mig ett touring-ställ i läder, typ, men eftersom mina körningar har visat sig enbart bestå av nöjesturer på ett par timmar så har jag nu gått på ett ljusare helställ istället då jag inte behöver sjuttioelva praktiska fickor och grejer och fladdriga. Bättre med bästa möjliga säkerhet tycker jag...
Och angående det, svart läder kanske gör att man ser gangstatuff ut, men blir VÄLDIGT varmt i stekande sommarsolen. Tips..

Andra hojar inom min prisklass är:

BMW F 800 R
Honda Cb650F
Kawasaki ER-6N
Kawasaki Z800
Suzuki SV650
Suzuki GSR 750
Triumph Street Triple
Yamaha MT-07

Tyvärr är merparten "små" och har snäv benvinkel av det jag kunnat utröna genom att söka på Google efter bilder.

Har själv kört motocross sen 5års åldern och tog mc-kort förra året då jag i samma veva la ner motocrossen.

Här är min syn:
Suzuki Gladius
Övningskörde 2 gånger på denna maskin via körskolan. Gjorde även riskutbildningen med denna maskin. Extremt lättkörd men absolut inget woho. Folk säger att man bör inte köpa en liknande hojj som har körts via körskolan, vilket jag kan hålla med om.

z800 (z750)
Gick och köpte mig en z750 innan uppkörning då den föll mig i smaken. Både estetiskt, försäkringsmässigt och effektmässigt. Sålde den dock nu efter en ½ säsong då jag tänkte kliva upp på z1000sx istället. Om jag inte skulle börja småtoura med sambon så hade jag nog haft den kvar...

Er6
Glöm den... lillsyrran ska ta mc-kort i sommar och väger runt 60kg och 160cm (vet ej exakt) men hon är varken lång eller tjock. För henne passar denna maskin. Hennes kille som körde hem på maskinen (180cm) klagade väldigt på sittställningen då han ansåg sig vara för lång. Er6 är en mindre modell än z800.

MT07/09
De som kör dem är nöjda. Däremot är en Mt07 kanske i minsta laget. Jag valde själv bort Mt09 då den såg för klen ut.

Triumph Speed Triple
Bara hört/läst goda ord om dem. Den hade säkerligen varit mitt andrahandsval efter z750:n

Generellt råd:
Köp en hojj du tror på. Är det vtwin du suktar efter så varför inte en 990sd? Provkör vid möjlighet. Jag fick provköra en annan z750 innan jag slog till. Provkörningen bekräftade egentligen bara min magkänsla.

Att sitta och spekulera teoretiskt hur du skulle passa på en viss hoj baserat på din längd är inte heller lämpligt.

Ut och provsitt med dig! (helst provköra)

Speed Triplen sitter jag (189cm) bra på, väldigt skoj hoj för övrigt - både att köra och att titta på.

MT-09 är en av hojarna jag kan tänka mig men inte Tracer-versionen då den är ful som stryk.

Här är en bild på en som är 187 cm som sitter på en MT-09 och benvinkel är rätt okej.

tallozjbr.jpg

Andra hojar inom min prisklass är:

BMW F 800 R
Honda Cb650F
Kawasaki ER-6N
Kawasaki Z800
Suzuki SV650
Suzuki GSR 750
Triumph Street Triple
Yamaha MT-07

Tyvärr är merparten "små" och har snäv benvinkel av det jag kunnat utröna genom att söka på Google efter bilder.

Du kan byta originalsadeln på MT-09 till en street tracker också den är rätt mycket högre och faktiskt bättre!

5069_01__33320_zoom.jpg

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back