Ska köpa ny motorcykel och söker köpråd!

Dr Asfalt

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Hoj
-
Inom kort börjar jag med min intensivkurs för A-kortet så ny hoj kommer inhandlas inom två månader. Kruxet är vilken?

Är 190 cm lång och 93 kg tung så jag vill inte ha en liten hoj där man sitter med kraftig benvinkel då jag vill kunna åka långt vid behov utan att behöva stanna var femte minut för att sträcka ut.

Det jag vet med säkerhet är att det ska vara en ny hoj av typen nakenhoj och att den får kosta max 90,000 kr.

Hade helst velat ha en V-Twin (ljudet är makalöst) men i min prisklass finns bara nya Suzuki SV650 eller föregångaren Gladius som fortfarande säljs ny. Är inget fel med dessa, snarare tvärtom, bara det att jag har väldigt långt till närmaste Suzuki-handlare.

Så, en ny nakenhoj för max 90,000 kr som passar oss lite längre och tyngre som inte vill ha skarp benvinkel? Vilken rekommenderas och varför?

Ingen V-Twin men spontant tänker jag Yamaha MT-09 Tracer. Rolig, mångsidig - ryms i din prisklass.

Ingen V-Twin men spontant tänker jag Yamaha MT-09 Tracer. Rolig, mångsidig - ryms i din prisklass.

MT-09 är en av hojarna jag kan tänka mig men inte Tracer-versionen då den är ful som stryk.

Här är en bild på en som är 187 cm som sitter på en MT-09 och benvinkel är rätt okej.

tallozjbr.jpg

Andra hojar inom min prisklass är:

BMW F 800 R
Honda Cb650F
Kawasaki ER-6N
Kawasaki Z800
Suzuki SV650
Suzuki GSR 750
Triumph Street Triple
Yamaha MT-07

Tyvärr är merparten "små" och har snäv benvinkel av det jag kunnat utröna genom att söka på Google efter bilder.

Tänker genast yamaha mt-07. Ca 60-65tusen otroligt härligt ljud och när jag provkörde en så tyckte jag att den var bekväm. Är 188 och väger 92. Även fast det är en rad 2a så låter den fantastiskt.https://youtu.be/gNyl9SkOhDo

Som alltid vid den här typen av frågor så slår jag ett slag för Kawasaki Versys 650.

Bra hoj. Bra försäkringspremie. Användbar till det mesta.

street triple är väl den som ofta vunnit tester.
Annars rekommenderar jag dig att iaf kolla hypermotard 821 (såklart ;) ). du sitter högt och det är en twin. finns demos från strax över 90

Jag hämtar hem min MT-09 till helgen. Du kan få köpa den av mig för dubbla priset :D
183 cm , 80 kg. Tjejen fick plats bakpå och tyckte hon satt bra, de (få) gånger hon vill åka med.

Last edited:
Tänker genast yamaha mt-07. Ca 60-65tusen otroligt härligt ljud och när jag provkörde en så tyckte jag att den var bekväm. Är 188 och väger 92. Även fast det är en rad 2a så låter den fantastiskt.https://youtu.be/gNyl9SkOhDo

Er6, SV650, Street triple, MT07 känns spontant lite väl små för din storlek. Jag är 10 cm kortare och 20 kilo lättare och tycker det är på gränsen.. men jag kanske är kräsen?

Hoppa över avsnittet ny och slipp en värdeminskning som kan få de flesta att vilja suga av en hagelbössa.
Köp sedan en lätt använd Aprilia Dorsoduro 1200, Tuono, ducati monster, hyperstrada eller streetfighter, bmw r1200r, r nine T, eller i princip vilken twinhoj du vill. :banana

Håller med ovanstående, en ny hoj kommer minska mkt i värde, tänk om du kommer på efter ett-två år "jag vill verkligen ha annan hoj", då är de mkt pengar i sjön. Jag ändrade mig efter 2 år och bytte ifrån touring till supersport, ångrar inte mitt val, är supernöjd, glädje varje gång, men hade jag börjat på supersport så vet jag inte om jag hade uppskattat de lika mkt

Ja, sannolikheten är hög att du efter ditt första hojår märker att du inte köpt "rätt" hoj eller vill ha mer. Instegshojar man köper som första hoj är lätta att växa ur, det gjorde jag. Tog inte mycket över ett år innan jag bytte upp mig från min första hornet 600. Nu köpte jag den billigt begagnad och sålde med vinst, men sånt händer ju inte direkt med nya hojar. Värdetappen är stora på nya fordon

Som sagt, hoppa över det där med ny och sluta försöka reda ut att det blir för liten knävinkel utifrån bilder på nätet. Du bör provsitta om du inte har erfarenhet, finns inte en chans att veta om det känns ok annars.

För din budget får du "nästan" ny, bara fördelar.

Köp en billig hoj, vänta en säsong eller två innan du säljer den. Under tiden provkör du alla hojar du är intresserad av och ta sen en funderare på vilken du gillade bäst. Det gjorde jag innan jag slutligen valde en sprillans ny.
Vill man köpa nytt, gör det. Dina pengar, ingen annans men som sagt testa lite olika hojar först.

PS köp absolut ingen ny hoj innan du provkört den.

Vill du ha nytt så ska du köpa nytt. ( Om ingen köper nytt så blir det svårt för oss begagnatköpare....)

Nån nämnde Ducati Hypermotard. Hypermotard samt Hyperstrada är två ypperligt roliga hojar som passar en lite längre förare, finns som sagt ett par demo ex som passar din prisram.

Jag, 192cm lång upplever BMW som rymliga cyklar. F-serien börjar strax under 90 000:- och har paralelltwin.

Back