Ska köpa ny hoj, behöver verkligen råd.

Nä, det är 1200 mil på koll av spelet, den årliga servicen är olja och lite allmänt kik, vill minnas att det är 2 år på remmarna.

Och faktum är att servicekostnaderna på min 1098:a ser ut att bli vettigare än på min första VFR...servad av Funbike.

Okej, så om jag tolkar det hela rätt så räcker det att kolla/justera ventilerna (vilket är det dyra?) efter 1200mil, oavsett om det råkar vara 2 år?

Precis. Det är väl remmarna som skall bytas antingen vid 1200mil eller 2 år om jag inte missminner mig. Så var det i alla fall på min s2r 1000

Akilleshälen att äga en Ducati är om man kör så pass mycket att man måste utföra ventilkontroll/justering årligen. Gör man inte det tycker jag inte Ducati är särskilt dyra att äga. Som sagt är ventilspelet inget som åldras om inte motorcykeln används.

Remmarna är ingen dyr kostnad att byta ens hos en auktoriserad verkstad. Det är inget tidskrävande jobb och materialkostnaden är inte stor.

Förutom på dessa två punkter tror jag inte att en Ducati är dyrare att äga än en japansk motsvarighet. De har längre intervaller mellan ventiljusteringar och har ofta kamkedja. Slår man ut det över tiden är skillnaden inte så stor om man inte kör väldigt mycket.

Andrahandsvärdet lär stå sig bättre på en Ducati än övriga japanska motsvarigheter så länge vi inte inkluderar specialversioner som RC30 och någon eventuell modern motsvarighet.

Nä, det är 1200 mil på koll av spelet, den årliga servicen är olja och lite allmänt kik, vill minnas att det är 2 år på remmarna.

Och faktum är att servicekostnaderna på min 1098:a (Italia Bike får det jobbet) ser ut att bli vettigare än på min första VFR...som servades av Funbike.

Jag tycker dock att det där med effekten inte riktigt är som någon nämnde här att om man inte tycker att en 848 inte räcker till så är man en kass förare. Det är lite skitsnack därför att det finns olika människor som gillar olika typer av körning. I stan och på väldigt kurviga och smala vägar kan en 1098a vara en pina jämfört med t ex en Hypermotard som är prefekt för att dra på mellan bilarna på en överfull E4 på väg till jobbet en måndagsmorgon...där blir tom de där uppskruvade 99 hästarna mer än nog...Gillar man däremot att känna accelerationen på en raka och det är vad man uppskattar mest mellan kurvorna finns ju för fan inget som slår effekten...det givetvis med bormsar och chassie som matchar. Jag har testat en 848 och den är tyvärr lite seg ...för den typ av körning jag gillar. Ska det gå snabb iväg och motorn inte ska ansträngas till det yttersta med extra slitage som följd kan det nog vara bra med lite mer pulver. Ska man dessutom kunna skjutsa lite och ändå ha en pigg raket blir en 848a inte mycket att hänga i julgranen. Personligen skiter jag i bana förutom ett par dagar om året så hojens bankompetens är irrelevant för mig. Skulle jag däremot köpa en renodlad banhoj kan ju en 848a räcka till.

Triumph ? Då missar du det bästa av två världar. Du får varken den Italienska charmen och attityden, eller den Japanska slitstyrkan och prestandan. Det kallar jag för en kompromiss !

Vad servicen beträffar så behöver det nog inte bli så blodigt som trådstartaren nämner tycker jag.

Köp en Suzuki Bandit 1200! Så slipper man bli missnöjd och sälja igen! Spara in på blocket annonsen och köp nått till hojen istället! =)

Kan ju vara så att jag har en själv och därför tycker detta. Och det är det också =)

Triumph ? Då missar du det bästa av två världar. Du får varken den Italienska charmen och attityden, eller den Japanska slitstyrkan och prestandan. Det kallar jag för en kompromiss !

:D :D :D

...men nog är man sugen på en Thruxton att åka till fiket på. :hihi

MR WRX: Lite of topic.. Men du har aldrig haft några problem när du tecknat ny försäkring(i samma bolag) efter att ha genomfört ägarbyte för att komma runt åretomförsäkringen?

/J

Ja frågan är väl om man tar sig till fiket på en 1098a efter att ha tagit del av bikes senaste långtest av hojen :tungan

MR WRX: Lite of topic.. Men du har aldrig haft några problem när du tecknat ny försäkring(i samma bolag) efter att ha genomfört ägarbyte för att komma runt åretomförsäkringen?

/J

Nope. Aldrig och jag håller till hos samma bolag sedan jag började försäkra sporthoj (det är inte många bolag som har av och på försäkring). Jag har iof varit skadefri i 8 år nu, men jag tror att de inte håller så hårt koll på det där med att byta ägare.

Ja frågan är väl om man tar sig till fiket på en 1098a efter att ha tagit del av bikes senaste långtest av hojen :tungan

Ältagrillen ligger ett stenkast från mig. Kanske därför har jag kört knapp 600 mil på min 1098 på 3 år !

Annars så tycker jag att ER6 är ett förnuftigt alternativ som folk inte tar upp här. Fantastisk maskin och billig är den oxå ! ;) Vill man inte vara fin kan man lida pin ändå !

Last edited:
Jag tycker dock att det där med effekten inte riktigt är som någon nämnde här att om man inte tycker att en 848 inte räcker till så är man en kass förare. Det är lite skitsnack därför att det finns olika människor som gillar olika typer av körning. I stan och på väldigt kurviga och smala vägar kan en 1098a vara en pina jämfört med t ex en Hypermotard som är prefekt för att dra på mellan bilarna på en överfull E4 på väg till jobbet en måndagsmorgon...där blir tom de där uppskruvade 99 hästarna mer än nog...Gillar man däremot att känna accelerationen på en raka och det är vad man uppskattar mest mellan kurvorna finns ju för fan inget som slår effekten...det givetvis med bormsar och chassie som matchar. Jag har testat en 848 och den är tyvärr lite seg ...för den typ av körning jag gillar. Ska det gå snabb iväg och motorn inte ska ansträngas till det yttersta med extra slitage som följd kan det nog vara bra med lite mer pulver. Ska man dessutom kunna skjutsa lite och ändå ha en pigg raket blir en 848a inte mycket att hänga i julgranen. Personligen skiter jag i bana förutom ett par dagar om året så hojens bankompetens är irrelevant för mig. Skulle jag däremot köpa en renodlad banhoj kan ju en 848a räcka till.

Vad servicen beträffar så behöver det nog inte bli så blodigt som trådstartaren nämner tycker jag.

Du har nog förstått mitt behov ganska väl, och jag köper ditt resonemang. Hade jag haft pengar till en 1198, då hade nog saken varit mer klar.. men nu blir det lurigare.

Har samlat feedback från alla här, och det lutar mer och mer åt en CBR1000RR.. tror inte jag blir besviken där, även om jag tappar mycket av "kult-prylen" med Ducce..

Hondan är inget dumt alternativ alls. :) Var själv gravt sugen på en svart sådan innan det blev italienskt (igen, efter en härlig Mille).

Du har nog förstått mitt behov ganska väl, och jag köper ditt resonemang. Hade jag haft pengar till en 1198, då hade nog saken varit mer klar.. men nu blir det lurigare.

Har samlat feedback från alla här, och det lutar mer och mer åt en CBR1000RR.. tror inte jag blir besviken där, även om jag tappar mycket av "kult-prylen" med Ducce..

Den Hondan är sjukt trevlig för att komma från Japan. Kul att de vågar bryta lite ny mark gällande design och sport-ABS.

Håller med om att den är ruskigt snygg, och antagligen supergrym..men jag har ett djupt rotat agg mot engelsmänn och england överlag, så det skulle gå emot mina principer... ;-)

Blev du utsatt för prima nocte i sann braveheart-anda eller? :D Du får inte med en tedrickande engelsman med hojen vet du. :)

Har Bike långtestat den? Avgör dom inte bara vinnarhojen i testen baserat på effektmätningen och lättast att åka bakhjul på?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025