Ska köpa ny hoj, behöver verkligen råd.

garpenrud

sporthoj
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 1000RR -08
Hej! Efter att förra sommaren ha varit utan hoj för första gången på 9 år, så är det nu dags att inhandla igen.

Lite historia om mitt tidigare hojägande för att få på fötterna.

CBR 600
R1
VTR SP-1
R1
R6
R1
R6
GSX-R1000 K7

Dom hojjar jag tittar på nu är:

Ducati 848 -08
GSX-R1000 K7/K8
CBR-1000RR -08
R1 -07/-08
R6 -07/-08
ZX6R -09

Som ni märker så är det ett jävla spann mellan olika hojtyper.

Mina egna tankar har gått såhär med pros and cons.

Ducati:

+ Tilltalar mig med hela Ducati världen, prylar, gemenskap, banåkningar, italien, image, kultur osv..

- Skeptisk mot twin sen jag hade SP-1, tyckte aldrig om det då. Iofs var SP-1 en tung pjäs, och 848 är betydligt smidigare. Frågan är om den har klös nog? Ett annat stort minus är servicekostnaderna. 7000kr om året enligt Ducati handlare är i tuffaste laget tycker jag. Är det överdrivet? Behöver man serva en två år gammal ducce så ofta för så mycket? Garantin är ju ändå slut.. sänker man andrahansvärdet drastiskt om man servar hos icke aukt verkstad?

GSX-R1000:

+ Ett sjuhelvetes drag i den här hojen. Hade en K7 för två år sedan och det var det mest hysteriska jag varit med om. Mappningssystemet med tre olika lägen är klockrent vid t ex regninga/kalla banåkningsdagar.

- Har redan haft en sån här.. Kanske blir tråkigt? För mycket effekt för sitt eget bästa?

CBR-1000RR

+ Hyllas av allt och alla, proffs, amatörer, recensenter osv. Snygg, modern look.. Honda är kända för hög kvalité

- Aldrig kört, lite dyrare mot motsvarande Gixxer eller Yamaha.

R1

+ Tryggt kort, snygg design, bra klipp i motorn

- Lite omodern? Bromsar?

R6

+ Snygg design, perfekt för banåkning

- För slö?

ZX6R

+ Billig och hyllad i pressen, också bra för banåkning

- För slö? Aldrig kört eller ägt en kawa.

Vore oerhört tacksam för feedback och hjälp med detta i-lands problem.

Ducati hade valt bort pga av just driftskostnader, och avsaknad av effekt.

600:orna blir också för trötta om man kör lika mycket gata som bana.

Så jag hade tveklöst valt Hondan - just för att den har fått väldigt bra kritik - och valt bort Suzukin, för att du ägt en redan.

En 600:a borde väl kännas lite trött med tanke på din historik? Men det känner du nog även själv.

Mitt enda tips är att du kanske ska lägga in en ZX10:a i din önskelista.
Hade en -04 innan nuvarande K7:an och tyckte att motorkaraktären var råare i ninjan. Att den blev lite "snäll" -06 och -07 kanske dom har ändrat till nya modellen som kom -08? Jag har inte provat någon av dom faktiskt, men den -04:an jag hade vart bra kul...:Bugar

Om litergixxern känns som för mycket, köp en 750.. Bra blandning. Eller också köper du en liter till och kör på B-läget. :D

Literhoj -08 och framåt så skulle jag tagit CBRen.
Det mesta är helt rätt på den.

Men jag lånade en GSXR-750 för ett tag sedan och det var en riktigt skoj hoj, lite mindre att brottas med och ändå skapligt klipp

Ducatin är nog den med mest personlighet av dina alternativ, kan säkert vara rolig på gata - men det blir troligtvis betydligt dyrare och mer småfel och strul än med japsen. Kan nog upplevas som lite slö om man är van vid Gixxer 1000.

Så jag tror på Hondan för din del, sjukt fin hoj och med lite modifieringar så du får den som du vill ha den - som t.e.x slip on, mm.

Annars ligger det väl fina MV Augusta och Aprillia Mille R på blocket. Visserligen lite äldre (för att komma ner i pris) men riktigt fina grejer som kan vara värda att testa om du är nyfiken på något annorlunda.

Om man slantar upp lite mer så verkar ju nya Aprillian och BMW'n vara sjukt fina.

Lycka till med köpet.

Tycker du inte om twin motorer kanske du ska titta på några av de japanska alternativen?

Gällande Ducati:

Servicekostnaden på en Ducati beror till stor del på hur mycket du tänkt köra. Ventiljusteringen är en dyr kostnad på en Ducati. I synnerhet om man kör så mycket att det inträffar årligen. Kamremsbyte är ingen stor kostnad i sammanhanget och övriga serviceåtgärder är likadana som på vilken japansk konkurrent som helst. Marginellt dyrare hos en auktoriserad verkstad.

Ska du lämna iväg en Ducati på service bör du anlita någon som har ett gott rykte och tillgång till rätt verktyg. Måste inte vara en auktoriserad verkstad nödvändigtvis.

Jag har inte kört den nya 848 och kan inte uttala mig om effekten är tillräcklig.

Ducatin är nog den med mest personlighet av dina alternativ, kan säkert vara rolig på gata - men det blir troligtvis betydligt dyrare och mer småfel och strul än med japsen. Kan nog upplevas som lite slö om man är van vid Gixxer 1000.

Så jag tror på Hondan för din del, sjukt fin hoj och med lite modifieringar så du får den som du vill ha den - som t.e.x slip on, mm.

Annars ligger det väl fina MV Augusta och Aprillia Mille R på blocket. Visserligen lite äldre (för att komma ner i pris) men riktigt fina grejer som kan vara värda att testa om du är nyfiken på något annorlunda.

Om man slantar upp lite mer så verkar ju nya Aprillian och BMW'n vara sjukt fina.

Lycka till med köpet.

Finns pengarna så är ju dehär mummaaaa :D
http://www.blocket.se/alvsborg/MV_Agusta_F4_1000_R_26135064.htm?ca=11&w=3

Tvivlar du på en Ducati ska du absolut inte köpa en...

Helt ärligt alltså, det är inte ett val, det är ett kall, behov, kalla det vad man vill.

Sen är min högst personliga åsikt att de som inte tycker 848:an effekt räcker till överskattar sin förmåga eller är sjukt duktiga banåkare. Men vissa går igång på hög effekt, visst.

Tror du har roligare på en R4 än en twin, speciellt en 848. Ska du köpa twin så köp storblocket, 1098, KTM's eller annat. Jag hade en SP1 och jämför hela tiden den mot min gsxr k6. går egentligen inte, men usch vilken skillnad.

CBR-en är helt enastående, så lättkörd, så bra ergonomi .. prova först dock, det kanske inte är klockrent för alla

Tror du har roligare på en R4 än en twin, speciellt en 848. Ska du köpa twin så köp storblocket, 1098, KTM's eller annat. Jag hade en SP1 och jämför hela tiden den mot min gsxr k6. går egentligen inte, men usch vilken skillnad.

Missade den biten. Ogillade du en SP1:a ska du verkligen inte ha en twin, antagligen köper man det konceptet eller så gör man det inte.

Ducati:

+ Tilltalar mig med hela Ducati världen, prylar, gemenskap, banåkningar, italien, image, kultur osv..

- Skeptisk mot twin sen jag hade SP-1, tyckte aldrig om det då. Iofs var SP-1 en tung pjäs, och 848 är betydligt smidigare. Frågan är om den har klös nog? Ett annat stort minus är servicekostnaderna. 7000kr om året enligt Ducati handlare är i tuffaste laget tycker jag. Är det överdrivet? Behöver man serva en två år gammal ducce så ofta för så mycket? Garantin är ju ändå slut.. sänker man andrahansvärdet drastiskt om man servar hos icke aukt verkstad?

GSX-R1000:

+ Ett sjuhelvetes drag i den här hojen. Hade en K7 för två år sedan och det var det mest hysteriska jag varit med om. Mappningssystemet med tre olika lägen är klockrent vid t ex regninga/kalla banåkningsdagar.

- Har redan haft en sån här.. Kanske blir tråkigt? För mycket effekt för sitt eget bästa?

Själv tycker jag att r1an 09-10 tar det bästa här av två världar. Har bara kört 1198an och visst den talar ju till hjärtat samtidigt som man saknar vissa saker som rad4an/gixxern har.

Därför valde jag r1an sen ser jag att den inte är med på din lista men så tänkte jag iaf.

Lycka till, jag tror inte du blir missnöjd oavsett hoj på din lista egentligen:tummenupp

Tvivlar du på en Ducati ska du absolut inte köpa en...

Helt ärligt alltså, det är inte ett val, det är ett kall, behov, kalla det vad man vill.

Sen är min högst personliga åsikt att de som inte tycker 848:an effekt räcker till överskattar sin förmåga eller är sjukt duktiga banåkare. Men vissa går igång på hög effekt, visst.

Jag håller med dig, det handlar definitivt inte om att jag "behöver" mer effekt än så, kör inte skiten ur en 600 heller. Det är mer att man inte vill hamna i läget att man tröttnar eller vill ha mer kick av det hela..

Ducati:

GSX-R1000:

Själv tycker jag att r1an 09-10 tar det bästa här av två världar. Har bara kört 1198an och visst den talar ju till hjärtat samtidigt som man saknar vissa saker som rad4an/gixxern har.

Därför valde jag r1an sen ser jag att den inte är med på din lista men så tänkte jag iaf.

Lycka till, jag tror inte du blir missnöjd oavsett hoj på din lista egentligen:tummenupp

mmm, nya R1:an är supernice.. den svarta med guldiga fälgar är det snyggaste som har gjorts i min värld. Den har dock fallit bort pga för högt pris för min budget, precis som alla andra liter -09 :-(

Tycker du inte om twin motorer kanske du ska titta på några av de japanska alternativen?

Gällande Ducati:

Servicekostnaden på en Ducati beror till stor del på hur mycket du tänkt köra. Ventiljusteringen är en dyr kostnad på en Ducati. I synnerhet om man kör så mycket att det inträffar årligen. Kamremsbyte är ingen stor kostnad i sammanhanget och övriga serviceåtgärder är likadana som på vilken japansk konkurrent som helst. Marginellt dyrare hos en auktoriserad verkstad.

Ska du lämna iväg en Ducati på service bör du anlita någon som har ett gott rykte och tillgång till rätt verktyg. Måste inte vara en auktoriserad verkstad nödvändigtvis.

Jag har inte kört den nya 848 och kan inte uttala mig om effekten är tillräcklig.

Okej, som jag förstått det enligt serviceboken, så ska den ventil-kollas vid 1200mil eller 1år, det som inträffar först. Jag känner en jättebra handlare som inte är Ducati aukt som skulle kunna ha ordning på hojen. Men det jag är rädd för är att man ska sabba värdet på den, genom att inte stämpla nitiskt som man skall hos en aukt Ducati.

Obefogad oro?

Jag tilltalas väldigt mycket av hela den personliga Ducati "känslan".. grejen runt omkring osv.

Last edited:
Det är bra om din handlare har tillgång till rätt utrustning och en servicehandbok. Om inte är det nog lämpligare att du anlitar en erkänt duktig Ducati mekaniker för att justera ventiler samt byta kamremmar. Byta olja och annan typ av underhåll kan ju i princip vilken firma som helst göra. Det underlättar om din handlare har ett gott rykte samt erkänt duktiga mekaniker. Jag tror oron är obefogad att det skulle påverka värdet på motorcykeln förutsatt att allt är korrekt utfört.

Har inte läst på särskilt mycket om 848. Är det 1200 mils intervaller på ventiljusteringen har jag väldigt svårt att se nödvändigheten i att kontrollera det årligen om man t ex kört 600 mil under en säsong. Åtminstone så länge vi pratar om körning på gata och bankörning med en glad amatör som förare. Kontrollera detta med en auktoriserad verkstad. Det låter väldigt märkligt. Ventilinställningen är inget som åldras, vilket olja, vätskor, däck samt kamremmar gör.

Gå med i Ducati klubben om du köper en Ducati. Deras bankörningar är väldigt bra arrangerade. Är man beredd att resa land och rike runt kan man få gott om bantid.

Okej, som jag förstått det enligt serviceboken, så ska den ventil-kollas vid 1200mil eller 1år, det som inträffar först. Jag känner en jättebra handlare som inte är Ducati aukt som skulle kunna ha ordning på hojen. Men det jag är rädd för är att man ska sabba värdet på den, genom att inte stämpla nitiskt som man skall hos en aukt Ducati.

Obefogad oro?

Jag tilltalas väldigt mycket av hela den personliga Ducati "känslan".. grejen runt omkring osv.

+1 :tummenupp

Jag håller med dig, det handlar definitivt inte om att jag "behöver" mer effekt än så, kör inte skiten ur en 600 heller. Det är mer att man inte vill hamna i läget att man tröttnar eller vill ha mer kick av det hela...

En kick lär du få varje gång du smyger dig på din Ducati, tittar lite på linjerna, närmar dig försiktigt och smeker formerna. Kliver försiktigt upp på den, för att inte väcka den, sätter i nyckeln i tändningslåset, sädar smygande och jättevarligt... vill ju inte att den ska vakna riktigt än, vrider om... nu vaknar den, den nästan leende displayen blinkar förföriskt mot dig, hälsar dig välkommen... och sen trycker på start! :Bugar:Bugar:Bugar

Last edited:
Kan uppfattas som lite partisk i frågan. Men varför inte en daytona 675?
Otroligt nöjd med min. Tillräckligt med effekt samt lite lite lite 1000cc känsla med bra vrid i merparten av registret.

Även "bra" försäkringspremie via if samt självrisker etc. Bättre än på honda om jag inte missminner mig.

/J

Det är bra om din handlare har tillgång till rätt utrustning och en servicehandbok. Om inte är det nog lämpligare att du anlitar en erkänt duktig Ducati mekaniker för att justera ventiler samt byta kamremmar. Byta olja och annan typ av underhåll kan ju i princip vilken firma som helst göra. Det underlättar om din handlare har ett gott rykte samt erkänt duktiga mekaniker. Jag tror oron är obefogad att det skulle påverka värdet på motorcykeln förutsatt att allt är korrekt utfört.

Har inte läst på särskilt mycket om 848. Är det 1200 mils intervaller på ventiljusteringen har jag väldigt svårt att se nödvändigheten i att kontrollera det årligen om man t ex kört 600 mil under en säsong. Åtminstone så länge vi pratar om körning på gata och bankörning med en glad amatör som förare. Kontrollera detta med en auktoriserad verkstad. Det låter väldigt märkligt. Ventilinställningen är inget som åldras, vilket olja, vätskor, däck samt kamremmar gör.

Gå med i Ducati klubben om du köper en Ducati. Deras bankörningar är väldigt bra arrangerade. Är man beredd att resa land och rike runt kan man få gott om bantid.

Nä, det är 1200 mil på koll av spelet, den årliga servicen är olja och lite allmänt kik, vill minnas att det är 2 år på remmarna.

Och faktum är att servicekostnaderna på min 1098:a (Italia Bike får det jobbet) ser ut att bli vettigare än på min första VFR...som servades av Funbike.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!