Hej! Efter att förra sommaren ha varit utan hoj för första gången på 9 år, så är det nu dags att inhandla igen.
Lite historia om mitt tidigare hojägande för att få på fötterna.
CBR 600
R1
VTR SP-1
R1
R6
R1
R6
GSX-R1000 K7
Dom hojjar jag tittar på nu är:
Ducati 848 -08
GSX-R1000 K7/K8
CBR-1000RR -08
R1 -07/-08
R6 -07/-08
ZX6R -09
Som ni märker så är det ett jävla spann mellan olika hojtyper.
Mina egna tankar har gått såhär med pros and cons.
Ducati:
+ Tilltalar mig med hela Ducati världen, prylar, gemenskap, banåkningar, italien, image, kultur osv..
- Skeptisk mot twin sen jag hade SP-1, tyckte aldrig om det då. Iofs var SP-1 en tung pjäs, och 848 är betydligt smidigare. Frågan är om den har klös nog? Ett annat stort minus är servicekostnaderna. 7000kr om året enligt Ducati handlare är i tuffaste laget tycker jag. Är det överdrivet? Behöver man serva en två år gammal ducce så ofta för så mycket? Garantin är ju ändå slut.. sänker man andrahansvärdet drastiskt om man servar hos icke aukt verkstad?
GSX-R1000:
+ Ett sjuhelvetes drag i den här hojen. Hade en K7 för två år sedan och det var det mest hysteriska jag varit med om. Mappningssystemet med tre olika lägen är klockrent vid t ex regninga/kalla banåkningsdagar.
- Har redan haft en sån här.. Kanske blir tråkigt? För mycket effekt för sitt eget bästa?
CBR-1000RR
+ Hyllas av allt och alla, proffs, amatörer, recensenter osv. Snygg, modern look.. Honda är kända för hög kvalité
- Aldrig kört, lite dyrare mot motsvarande Gixxer eller Yamaha.
R1
+ Tryggt kort, snygg design, bra klipp i motorn
- Lite omodern? Bromsar?
R6
+ Snygg design, perfekt för banåkning
- För slö?
ZX6R
+ Billig och hyllad i pressen, också bra för banåkning
- För slö? Aldrig kört eller ägt en kawa.
Vore oerhört tacksam för feedback och hjälp med detta i-lands problem.
Lite historia om mitt tidigare hojägande för att få på fötterna.
CBR 600
R1
VTR SP-1
R1
R6
R1
R6
GSX-R1000 K7
Dom hojjar jag tittar på nu är:
Ducati 848 -08
GSX-R1000 K7/K8
CBR-1000RR -08
R1 -07/-08
R6 -07/-08
ZX6R -09
Som ni märker så är det ett jävla spann mellan olika hojtyper.
Mina egna tankar har gått såhär med pros and cons.
Ducati:
+ Tilltalar mig med hela Ducati världen, prylar, gemenskap, banåkningar, italien, image, kultur osv..
- Skeptisk mot twin sen jag hade SP-1, tyckte aldrig om det då. Iofs var SP-1 en tung pjäs, och 848 är betydligt smidigare. Frågan är om den har klös nog? Ett annat stort minus är servicekostnaderna. 7000kr om året enligt Ducati handlare är i tuffaste laget tycker jag. Är det överdrivet? Behöver man serva en två år gammal ducce så ofta för så mycket? Garantin är ju ändå slut.. sänker man andrahansvärdet drastiskt om man servar hos icke aukt verkstad?
GSX-R1000:
+ Ett sjuhelvetes drag i den här hojen. Hade en K7 för två år sedan och det var det mest hysteriska jag varit med om. Mappningssystemet med tre olika lägen är klockrent vid t ex regninga/kalla banåkningsdagar.
- Har redan haft en sån här.. Kanske blir tråkigt? För mycket effekt för sitt eget bästa?
CBR-1000RR
+ Hyllas av allt och alla, proffs, amatörer, recensenter osv. Snygg, modern look.. Honda är kända för hög kvalité
- Aldrig kört, lite dyrare mot motsvarande Gixxer eller Yamaha.
R1
+ Tryggt kort, snygg design, bra klipp i motorn
- Lite omodern? Bromsar?
R6
+ Snygg design, perfekt för banåkning
- För slö?
ZX6R
+ Billig och hyllad i pressen, också bra för banåkning
- För slö? Aldrig kört eller ägt en kawa.
Vore oerhört tacksam för feedback och hjälp med detta i-lands problem.