Ska köpa mc på blocket imorgon, vad ska vi tänka på?

Hur gick det med köpet?

Jag själv har tänkt att kolla på en gsx600f-93 om den finns kvar. Den har gått 6610mil, vad ska man ta en extra titt på? Han vill ha 12000kr för den, och det är så mycket som jag har råd att betala. Men en fundering dyker upp om man skall vänta med köp tills våren? Får man något liknande till samma pris?

Sen undrar jag också om hur man gör med försäkring? Ska förhoppningsvis bara köra den till garaget, om vi nu inte kommer överens om något annat.

Alt 1) Hojen är avregistrerad: Transportera hem den i tex en hyrd flyttbuss från tex Statoil. Du kan i lugn och ro kolla med försäkringsbolag. Skulle föreslå koll med Bilsport-MC Svedea Länsförsäkringar.
När du sedan registrerar in den så måste den vara minst trafikförsäkrad från inregistreringsdagen.

Alt2 Hojen är inregistrerad. A) Du måste ha minst trafikförsäkring från den dag som ägarbytet sker. Annars kostar det flera 100kr/dag. Ett sätt fixa det här att när ni är överens så sätt ägarbytet någon/några dagar framåt så du hinner fixa försäkring. Även om det dagtid ofta går att fixa på telefon. Det kan vara smart be om Regnummer på hojen. För att kolla vad olika f försäkringar, trafik, halv, hel kostar på några bolag och villkor. Innan du åker till säljaren. Så du vet vilket bolag du ska ta. Om det blir affär. Och med Regnummer kan du kolla att säljaren verkligen är ägare med transportstyrelsen.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordons-agaruppgift/Sms-tjansten-vem-ager-fordonet/

B) Du ber ägaren avregistrera hojen. När ni är överens. Och sedan köper du hojen när det är klart, dvs när avregistrering är klar följer ägarbyte. Sedan följer Alt 1)
 
Alt 1) Hojen är avregistrerad: Transportera hem den i tex en hyrd flyttbuss från tex Statoil. Du kan i lugn och ro kolla med försäkringsbolag. Skulle föreslå koll med Bilsport-MC Svedea Länsförsäkringar.
När du sedan registrerar in den så måste den vara minst trafikförsäkrad från inregistreringsdagen.

Alt2 Hojen är inregistrerad. A) Du måste ha minst trafikförsäkring från den dag som ägarbytet sker. Annars kostar det flera 100kr/dag. Ett sätt fixa det här att när ni är överens så sätt ägarbytet någon/några dagar framåt så du hinner fixa försäkring. Även om det dagtid ofta går att fixa på telefon. Det kan vara smart be om Regnummer på hojen. För att kolla vad olika f försäkringar, trafik, halv, hel kostar på några bolag och villkor. Innan du åker till säljaren. Så du vet vilket bolag du ska ta. Om det blir affär. Och med Regnummer kan du kolla att säljaren verkligen är ägare med transportstyrelsen.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordons-agaruppgift/Sms-tjansten-vem-ager-fordonet/

B) Du ber ägaren avregistrera hojen. När ni är överens. Och sedan köper du hojen när det är klart, dvs när avregistrering är klar följer ägarbyte. Sedan följer Alt 1)


Du menar förstås : Avställd. Avregistrerad är en helt annan sak. Sätt inte griller i huvet på folk i onödan.
 
Nilax skriver
Du menar förstås : Avställd. Avregistrerad är en helt annan sak. Sätt inte griller i huvet på folk i onödan.
Tack ! :Bugar :(
Blev kortslutning under natten.
Dvs
Alt 1) Hojen är avställd: Transportera hem den i tex en hyrd flyttbuss från tex Statoil. Du kan i lugn och ro kolla med försäkringsbolag. Skulle föreslå koll med Bilsport-MC Svedea Länsförsäkringar.
När du sedan ställer på den så måste den vara minst trafikförsäkrad från påställningsdagen.

Alt2 Hojen är påställd. A) Du måste ha minst trafikförsäkring från den dag som ägarbytet sker. Annars kostar det flera 100kr/dag. Ett sätt fixa det här att när ni är överens så sätt ägarbytet någon/några dagar framåt så du hinner fixa försäkring. Även om det dagtid ofta går att fixa på telefon till försäkringsbolaget. Det kan vara smart be om Regnummer på hojen. För att kolla vad olika försäkringar, trafik, halv, hel kostar på några bolag och villkor. Innan du åker till säljaren. Så du vet vilket bolag du ska ta. Om det blir affär. Och med Regnummer kan du kolla att säljaren verkligen är ägare med transportstyrelsen.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...ager-fordonet/

B) Du ber ägaren ställa av hojen. När ni är överens. Och sedan köper du hojen när det är klart, dvs när avställning är klar följer ägarbyte. Sedan följer Alt 1)

Hoppas det blev rätt nu.
 
Last edited:
Kolla så det inte är is på vägen när du skall provköra.
 
Har fått reg.nr nu och det är två saker som jag bekymrar mig mest över.

1. Besiktningen är i mitten av nästa säsong, om jag får se papperna från tidigare besiktning så kan jag dra slutsatser därefter.

2. I trafik första gången i Sverige: 2008-06-11
Privatimport: Nej
Det är en -93, så vad innebär detta? Att den vart bankörd? Eller importerad på annat sätt? Samt vad har detta för följder?

En annan fråga är om vad detta innebär?
Senaste EU-regbevis del 1: 2011-11-30
Senaste EU-regbevis del 2: 2011-11-30
 
Kan vara flyttgods - detta står inte alltid som import.

Då du kollade på TS,tittade du även på om det stod något på "Tillägginformation" nere till höger på sidan ??
 
Antagligen så är väl hojen BILLIG och skall man handla BILLIGT så måste man vara KUNNIG för att kunna lista ut varför den är BILLIG, har man tur så är det VÄLGÖRENHET.
 
Antagligen så är väl hojen BILLIG och skall man handla BILLIGT så måste man vara KUNNIG för att kunna lista ut varför den är BILLIG, har man tur så är det VÄLGÖRENHET.

Den är billig men inte så att mycket att den sticker ut bland andra, för 15000kr får man en likadan fast med en x-tra motor på köpet. Anledningen till att jag vill slå till är att det är nära och jag är rädd för vårpriser...
 
Tjena!

Köpet blev av och det gick kanon! fast det var åthelvete så kallt när vi spände fast hojen på släpet :D. Det jag rekommenderar är att följa punktlistan som en användare tipsade om, ta god tid på dig och fundera vid alla lägen, se till att inte skynda dig fram för att det känns som ni vill ha det överstökat. En annan bra grej du kan göra är att ta med dig ett meckarset och skruva loss chassit bara för att kolla så att inget är vajsing med sladdar och dylikt(ägaren borde inte bli arg). Kolla alla papper och sen provkör! känns det bra efter lite eftertanke, KÖR!

Jag blev nöjd!
 
Tjena!

Köpet blev av och det gick kanon! fast det var åthelvete så kallt när vi spände fast hojen på släpet :D. Det jag rekommenderar är att följa punktlistan som en användare tipsade om, ta god tid på dig och fundera vid alla lägen, se till att inte skynda dig fram för att det känns som ni vill ha det överstökat. En annan bra grej du kan göra är att ta med dig ett meckarset och skruva loss chassit bara för att kolla så att inget är vajsing med sladdar och dylikt(ägaren borde inte bli arg). Kolla alla papper och sen provkör! känns det bra efter lite eftertanke, KÖR!

Jag blev nöjd!

Grattis till köpet!!
Men jag reagerade över att du skrev...

En annan bra grej du kan göra är att ta med dig ett meckarset och skruva loss chassit bara för att kolla så att inget är vajsing med sladdar och dylikt.

Hade jag haft en hoj som varit till salu o någon hade ens kommit på tanken att skruva av något bara för att kolla skitsaker så hade han/dom åkt av tomten innan första insexnyckel hade landat på marken:mad:
 
Grattis till köpet!!
Men jag reagerade över att du skrev...

En annan bra grej du kan göra är att ta med dig ett meckarset och skruva loss chassit bara för att kolla så att inget är vajsing med sladdar och dylikt.

Hade jag haft en hoj som varit till salu o någon hade ens kommit på tanken att skruva av något bara för att kolla skitsaker så hade han/dom åkt av tomten innan första insexnyckel hade landat på marken:mad:

Inte jag, jag förstår honom och det är väl ärligt av säljaren att låta en ev köpare få kika in bakom kåporna? :)
 
Har fått reg.nr nu och det är två saker som jag bekymrar mig mest över.


En annan fråga är om vad detta innebär?
Senaste EU-regbevis del 1: 2011-11-30
Senaste EU-regbevis del 2: 2011-11-30

Senaste EU-regbevis del 1: 2011-11-30
Senaste EU-regbevis del 2: 2011-11-30

betyder att nya ägarpapper har utfärdats det datum som står..
 
Blev inget köp sist...

Men nytt på G idag, men nu är det inte lika nära, så min fråga lyder; Går det att köra idag? prognosen säger 3+. Vi pratar om en 30 minuter sträcka
 
Blev inget köp sist...

Men nytt på G idag, men nu är det inte lika nära, så min fråga lyder; Går det att köra idag? prognosen säger 3+. Vi pratar om en 30 minuter sträcka

Nja, *kan* vara lurigt i vissa partier, det ser blött ut men vips så är det blank-is under vätan. Det kan vara plusgrader i luften men så pass kallt på marken att det fryser till. Själv skulle jag inte chansa, på 30 min färd kanske du behöver tvärnita för nåt på vägen.
 
Går det att köra idag? prognosen säger 3+. Vi pratar om en 30 minuter sträcka

Körde från söder till Bromma i natt, +4 och våt vägbana.
Inte sämre fäste än valfri regnig sommarnatt.

Körde precis tillbaka till söder. Upptorkande vägbana och +5.
Blev inte ens skitigt på visiret! :tummenupp

Så jag ser inga problem alls med att köra de närmaste 24-48 timmarna.
Fast, man får hålla kolla på prognoserna. Rätt som det är ändras allt och
helt plötsligt är det -2 och ymnigt snöfall! :gnissla

101109.jpg

Plus då att på ny hoj kan det hända grejer även i perfekta förhållanden! :crash


Ta det lugnt!

Eller hyr ett släp om du känner dig osäker, det är helt ok det med!

:)

/e
 
2. I trafik första gången i Sverige: 2008-06-11
Privatimport: Nej
Det är en -93, så vad innebär detta? Att den vart bankörd? Eller importerad på annat sätt? Samt vad har detta för följder?

Det troligaste är att en av alla begagnat handlare/importörer har reggat in den och då räknas den inte som privatimport.
 
Körde från söder till Bromma i natt, +4 och våt vägbana.
Inte sämre fäste än valfri regnig sommarnatt.

Körde precis tillbaka till söder. Upptorkande vägbana och +5.
Blev inte ens skitigt på visiret! :tummenupp

Så jag ser inga problem alls med att köra de närmaste 24-48 timmarna.
Fast, man får hålla kolla på prognoserna. Rätt som det är ändras allt och
helt plötsligt är det -2 och ymnigt snöfall! :gnissla

Ta det lugnt!

Eller hyr ett släp om du känner dig osäker, det är helt ok det med!

:)

/e


Igår mot kvällen blev det lite extremt för mig med regnet, så hoppas på att det inte regnar ikväll. Annars får det väl bli släp, men det är ett jävligt projekt för mig.

lugnt kommer jag definitivt att ta det.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top