Ska köpa en ny bärbar dator.

Sluta blunda när du gör bedömningar i visuell likhet.
Jag håller fast vid användarfel i kombination med tattig förinstallation. Gäller samtliga datorer, inte bara din.

Förinstallation? Tror du jag är lajvare LR?
Man köper saker för att de ska fungera direkct.
Chiptrimmar du din VR6:a också? :confused:

Det finns bra Vaio och det finns mindre bra... men steg 1 är alltid ALLTID att installera om burken med en ren Windows så man slipper alla skitprogram som segar ned datorn till tusen.

Tror det gjordes när jag hade köpt den men den är usel ändå
Förmodligen i kombination med vad det nu heter, inte XP. Det andra, nyare, dåliga.

Nån nämnde att Asus/Acer har två års garanti
vilket är ett plus..

Vad är det för bra med den garantin, är det något som inte omfattas av konsumentköplagens 3-åriga reklamationsrätt?

Last edited:
Förmodligen i kombination med vad det nu heter, inte XP. Det andra, nyare, dåliga.

Vad är det för bra med den garantin, är det något som inte omfattas av konsumentköplagens 3-åriga reklamationsrätt?

Vista, mother of all errors!
En ren XP-installation och du kommer tycka att den är rätt trevlig igen.

Windows Vista pratar du säkert om... Det är ju inte känt för att vara snabbt direkt... :D Det OS:et på en Centrino processor... :hihi
Jag förstår att du inte är så nöjd... :hihi
Du har alltså köpt en dator med för lite kraft för ditt OS.. Datorn i sig är det dock inte fel på...:tungan

För att det oftare är enklare att få igenom på garantin än reklamationsrätten.. Då du i reklamationsrätten måste bevisa att det är
ett fel som fanns där från början..

Det är då rent underligt att jag har en Vista i vardagsrummet, som kör htpc-tjänst (mediaportal, server och klient i samma), och står på 24/7 - och fasen aldrig strular? :hihi

Man möter dagligen experter som har den ena teorin efter den andra...så man blir lite luttrad. :D

Vistan kräver mer ork ur burken, men det kräver ju ingen raketforskare för att inse, vill man ha en burk som rockar trots pissig hårdvara - och är simpel att använda till mail, surf, bildhantering så kan man ju lika gärna skeppa i senaste Ubuntu (som är the SHIT).

Last edited:

Sssssshhhh, inte säga så.. Jag behöver ju en ny maskin hemma och har erbjudit Markus 500:- för härket, inte ge honom en massa onödiga tips som gör den bättre... Jag ville ju göra ett klipp! :hihi

Det är då rent underligt att jag har en Vista i vardagsrummet, som kör htpc-tjänst (mediaportal, server och klient i samma), och står på 24/7 - och fasen aldrig strular? :hihi

Man möter dagligen experter som har den ena teorin efter den andra...så man blir lite luttrad. :D

Får man Vista att lira så går den bra, dock mycket saktare än Win7..
Körde själv Vista på jobb datorn och hade inga problem men när jag bytte till Win7 så var det som att ha bytt propp och lagt på 2 gig ram till...

Last edited:

Good for you.
Det finns Asus datorer som funkar bra också... det finns oplar som inte rostat... det finns amerikanska bilar som kan svänga.... men inget av det gör att det är normalt.

Får man Vista att lira så går den bra, dock mycket saktare än Win7..
Körde själv Vista på jobb datorn och hade inga problem men när jag bytte till Win7 så var det som att ha bytt propp och lagt på 2 gig ram till...

Njä, det vettifan, prefetchen jobbar lite sådär på vistan (disken rasslar en del), men att 7:an skulle vara så mycket snabbare när man väl är inne och jobbar i den är jag tveksam till.

Det som däremot fungerar bättre är hibernation på min arbetsburk, det småjäklades med Vistan, men rockar i 7:an.

Good for you.
Det finns Asus datorer som funkar bra också... det finns oplar som inte rostat... det finns amerikanska bilar som kan svänga.... men inget av det gör att det är normalt.

Hahaha...jolåsåatte, det är precis som med att du hade problem med Dell, för vad, 8 år sedan, och det var strul att få fram nätadapters? :D Det är lite som med polarna som fortfarande dissar Skoda baserat på hur de var pre-VW. :rofl

:tummenupp

Det är skoj att småfnissa lite inombords åt diverse "pc för alla prenumeranter" man stöter på i jobbet, som minsann hört att Vistan bara är skit, och det sprider sig (inte med det sagt att du prenumererar på den blaskan :D ).

Jajäääääädrar. :D

Njä, det vettifan, prefetchen jobbar lite sådär på vistan (disken rasslar en del), men att 7:an skulle vara så mycket snabbare när man väl är inne och jobbar i den är jag tveksam till.

Det som däremot fungerar bättre är hibernation på min arbetsburk, det småjäklades med Vistan, men rockar i 7:an.

Vet inte, "seat of the pants" känslan känner lite skillnad trots samma dator.. :hihi Kanske ungefär som K&N filtret gör att det känns bättre... :D

Med tanke på att jag ska använda datorn till foto osv så är skärmen på 13" i minsta laget.
Tyvärr

Hmm, ville egentligen rekommendera en Pro, men den hade spräckt budgeten med ett par lappar.
Dock så kan man ju säga emot ändå. Ska du hålla på med foto, så MÅSTE det vara en Mac :tummenupp

Hahaha...jolåsåatte, det är precis som med att du hade problem med Dell, för vad, 8 år sedan, och det var strul att få fram nätadapters? :D Det är lite som med polarna som fortfarande dissar Skoda baserat på hur de var pre-VW. :rofl

:tummenupp

Det är skoj att småfnissa lite inombords åt diverse "pc för alla prenumeranter" man stöter på i jobbet, som minsann hört att Vistan bara är skit, och det sprider sig (inte med det sagt att du prenumererar på den blaskan :D ).

Jajäääääädrar. :D

Mmm, verkligen... skitbra koll... wow.
Fortsätt med ditt du så fortsätter jag med mitt...

Och nej, prenumererar inte på nån tidning för datorer, de är utdaterade när de kommer... däremot stolt medlem på it-proffs.se sedan många år, hjälper mig i mitt jobb som IT-konsult vilket jag gjort de senaste 15åren. Så visst får man se en hel del skit varje dag.

Det med Dell och min avsky till märket baseras på betydligt fler erfarenheter än just ac-adapter-grejen som inte är så skoj. Servrar kör vi sedan länge enbart HP då de visat sig mest pålitliga genom åren, bärbart är det Lenovo och HP som gäller som standard.

Last edited:
Tror nog jag har bestämmt mig nu.
Kommer antagligen bli denna.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574463

Kop en med hogre upplosning pa skarmen. 1600x900 pa en 17" ar i lagsta laget. Du ar ute efter en bra dator for bildredigering, gissa vad som ar viktigast vid den typen av arbete?

Om det inte var sa att du hade satt en grans pa 10 kkr hade jag ocksa rekommenderat Mac men nar du nu snalar sa se atminstone till att kopa en som har en vettig skarm.

Skit i allt utom RAM och skarm, det ar det du behover - alla dagens processorer fixar bildredigering utan problem och harddiskar kommer du behova kopa hursomhelst. Ska du ha en 17" vill du garna ha full HD eller mer - dels for att du ska se hur bilderna egentligen ser ut och dels for att du, som manniska, ska sitta och glo pa den dar skarmen i timtal. Hogre upplosning ger mindre anstrangning for ogonen.

Okej jag lånar tråden dårå.

Har haft en 17"fujitsu hyr-laptop som jag äntligen blir fri från. Ok den har inte strulat nånting men dyr blev den efter att reglerna för hyr-pc ändrades. Låter som en turbin och har batteritid på 2,5 min ungefär så kommer inte köpa loss den :mad:

Jag söker en 15-16" laptop. Kraven är hdmi ut med både bild/ljud vilket inte alla verkar ha (beror på grafikkortet). Den skall orka dra en full-hd rulle. Kommer mest annars användas till surf, inget spelande överhuvudtaget. Gärna lite längre batteritid.

Pris runt 5-6000kr om det går att hitta nåt för de pengarna.

Spana in Dells, hemsida, tycker att deras nya studio 17 med ATI 5650 grafikkort är helt klart prisvärd (välj 5650 framför 560v) vill man komma ner lite i pris så kan man ju hoppa över HD skärmen osv.

Håller dock med om att Mac grymt, har inte ångrat att jag bytte från pc till mac för ett år sedan, och sen får man väl fråga sig om det verkligen är så mkt dyrare när man räknar med programvaror och vad man får med..

//Hasse

Last edited:
IDG - eller liknande sajt - publicerade för ett tag sen en undersökning om antal reklamationer på bärbara efter 2 år.

Asus och Sony toppade, Acer och HP var absolut sämst.

Min Acer A150 netbook knegar dock på utan problem trots daglig användning som kameracontroller sedan december 2008. Alltså ingen regel utan undantag...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti