Ska köpa en ny bärbar dator.

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Funderar på att inhandla en ny bärbar dator som jag hade tänkt ha främst till bildredigering. har kollat runt lite men hade gärna behövt lite hjälp att välja ut en som passar bra till ändamålet.

har några att välja mellan.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s53136465&o=produkt_namn#prodlista

Vilken av dessa skulle ni rekomendera eller vet ni någon som hade funkat bättre?

Budget ligger på ca 10 000 kr

Tackasam för svar.

Varför har du valt bara Acer och Asus? Är det så att du kollar siffrorna på papperet och tror att det blir bäst så eller?

Så du menar att Asus fått upp Kvalitén i sina burkar eller?
Personligen tar jag inte i Asus eller Acer med tång ens...

Jaja, Asus är ruskigt fina grejer. 2års garanti dessutom. Inte många som har det idag.

Jag tycker asus och acer alltid har varit kvalitet. däremot e jag mer anti HP, compaq och Fujitsu. :näsblod

Japp jag håller med:P Väljer dock Asus före Acer vilken dag som helst. Främst pga 2års garanti hos asus ifall båda burkarna är identiska

Last edited:
garanterat många som inte skulle hålla med mig, men jag är brutalt nöjd med min studio(DELL) som har riktigt bra prestanda för pengarna som jag gav för den :)

garanterat många som inte skulle hålla med mig, men jag är brutalt nöjd med min studio(DELL) som har riktigt bra prestanda för pengarna som jag gav för den :)

Länka gärna modellen, svårt att veta ifall man kan rekommendera den nu annars :) Dell och många andra är i dagsläget ganska dyra pris/prestanda. Dock har de väldigt bra erbjudanden ibland.

Så du menar att Asus fått upp Kvalitén i sina burkar eller?
Personligen tar jag inte i Asus eller Acer med tång ens...

Asus är för pöbeln ett av de bättre märkena.
Konnässörer väljer Vaio, kontorsfolk väljer Lenovo och kräsna bygger egen Dell. Resterande märken kan man strunta i om man frågar mig, i alla fall om vi inte har netbooks med i räkningarna.
Jag har aldrig varit med om en Acer som inte efter besiktning åsamkat mental skörbjugg och kallbrand i fingrarna. Möjligen att deras första netbook Aspire One var helt okej.

Last edited:
Länka gärna modellen, svårt att veta ifall man kan rekommendera den nu annars :) Dell och många andra är i dagsläget ganska dyra pris/prestanda. Dock har de väldigt bra erbjudanden ibland.

lite svårt att länka iom att hos dell väljer man själv. iaf:

studio 15.6"
i5 430m
4gb ddr3 1333mhz
250gb 7200rpm disk (valde ner från 320 5400)
w7 pro 64
1366x768(kan uppgraderas till 1920x1080 för 730:-)
radeon 5470 1gb (fick inte jag för en månad sen :()
bytt nätverkskort till intel agn 6200
bluetooth +180:-
2mpix webcam
minneskortsläsare
dock bara drygt 3-4h batteritid vid normal användning för mig(inkluderar 2 instanser av VS2100 och några hundra kompileringar)

allt som allt 8500 (ink frakt)

Last edited:
Asus är för pöbeln ett av de bättre märkena.
Konnässörer väljer Vaio, kontorsfolk väljer Lenovo och kräsna bygger egen Dell. Resterande märken kan man strunta i om man frågar mig, i alla fall om vi inte har netbooks med i räkningarna.
Jag har aldrig varit med om en Acer som inte efter besiktning åsamkat mental skörbjugg och kallbrand i fingrarna. Möjligen att deras första netbook Aspire One var helt okej.

Håller väl med i det mesta förutom att Dell är för de kräsna annat än att man faktiskt kan välja hur den skall vara konfigurerad... deras egna moderkort suger stenhårt och deras garanti/support kan jag gärna vara utan.

Sony = Good Shit
Lenovo = Good Shit
Asus = Not so terrible shit
Acer = Shit
Dell = Never ever at all!

HP = De som riktar sig till affärsfolket är bra medans konsumentdatorerna suger!

Apple = Me in löööv! :)

Underligt att du anser dells garantisupport så eländig köttätarn'?

Våran firma jobbar med påplats-service åt alla märken, däribland Dell, och det är *extremt* tryck från Dell på oss att vara exakta, raska och det är i stort sett aldrig restade delar.
Helt klart är de ur min synvinkel extremt bra på just garantiservice, med lenovo som stark 2:a - HP är vilda västern i jämförelse (om man inte slantat för carepack).

Däremot kan jag hålla med om att Dell behöver jobba på smidigheten när de tar kunder, man är verkligen krånglig ibland....frågan är om man skall låta slutkund skruva isär en bärbar för att felsöka (har exempel där kund fått pilla ur tangentbord för att rycka ur bandkabeln till skärmen, etc, inte svårt...men jag skulle negga). :)

När ärendet är skapat, och delen (ofta kan det vara flera fel, då skickar dell ut alla delar som krävs, det med är de rätt ensamma om) på väg ut - så slår ingen Dell på fingrarna, det är min någorlunda professionella åsikt. :)

Våran firma jobbar med påplats-service åt alla märken, däribland Dell, och det är *extremt* tryck från Dell på oss att vara exakta, raska och det är i stort sett aldrig restade delar.
Helt klart är de ur min synvinkel extremt bra på just garantiservice, med lenovo som stark 2:a - HP är vilda västern i jämförelse (om man inte slantat för carepack).

Däremot kan jag hålla med om att Dell behöver jobba på smidigheten när de tar kunder, man är verkligen krånglig ibland....frågan är om man skall låta slutkund skruva isär en bärbar för att felsöka (har exempel där kund fått pilla ur tangentbord för att rycka ur bandkabeln till skärmen, etc, inte svårt...men jag skulle negga). :)

När ärendet är skapat, och delen (ofta kan det vara flera fel, då skickar dell ut alla delar som krävs, det med är de rätt ensamma om) på väg ut - så slår ingen Dell på fingrarna, det är min någorlunda professionella åsikt. :)

Infocare eller Banqtech? :hihi
Håller faktiskt fullständigt med dig...
Dom skickar alltid delar och oftast rätt, låter användarna pillar åt hlvt för mycket, lever på statistik (VoC :gnissla)..

vafan :va hos alla andra märken ryker väl garantin om man öppnar den själv :va

På serversidan är servicen från Dell bra... men på t.ex. bärbara datorer där det tar 2veckor att få hem något så enkelt som en strömadapter... det får jag hjärnblödning på. Nu vet jag inte om de har åtgärdat detta och ordnat med vissa lagerförda grejer men för något år sedan hade de inte det och det har gjort att vi inte rekommenderar dells sortiment. Om något går sönder eller försvinner så måste det gå att få åtgärdat på 24h och inte 2 veckor för att delen skall skeppas med båt från Irland.

På serversidan är servicen från Dell bra... men på t.ex. bärbara datorer där det tar 2veckor att få hem något så enkelt som en strömadapter... det får jag hjärnblödning på. Nu vet jag inte om de har åtgärdat detta och ordnat med vissa lagerförda grejer men för något år sedan hade de inte det och det har gjort att vi inte rekommenderar dells sortiment. Om något går sönder eller försvinner så måste det gå att få åtgärdat på 24h och inte 2 veckor för att delen skall skeppas med båt från Irland.

Där har vi delade åsikter, reservdelar kommer *alltid* dagen efter från Dell till oss som servicepartner, dvs dagen efter att ärendet skapats/del beställts. :) Och vi får skit deluxe om vi inte löser't dagen efter (förutsatt att det är next businessday, och inte någon 5-dagarsspecialare).

:)

Infocare eller Banqtech? :hihi
Håller faktiskt fullständigt med dig...
Dom skickar alltid delar och oftast rätt, låter användarna pillar åt hlvt för mycket, lever på statistik (VoC :gnissla)..

Infocare, eller Info-dont-care som min humoristiske vän på Anovo säger. :hihi

Last edited:

Det är om du beställer nåt, då tar det 10 arbetsdagar..
Felanmäler du så har du det alltid dagen efter..

Där har vi delade åsikter, reservdelar kommer *alltid* dagen efter från Dell till oss som servicepartner, dvs dagen efter att ärendet skapats/del beställts. :) Och vi får skit deluxe om vi inte löser't dagen efter (förutsatt att det är next businessday, och inte någon 5-dagarsspecialare).

"Skit deluxe"
:skrattaåt
Ja och det bästa är ju att det spelar ingen roll vem som gjort fel..
Vi får det ändå... :hihi Och får man inte 9:or i kundenkäten så är man värdelös och borde skjutas.. Finns verkligen bara två lägen..
Visste du att dom måste logga i systemen när dom går på toa på Dell.. :hihi

Oooh,Infocare.. Då får ni snart mer att göra med Dell..
Era stackars satar.. Och jouren åker ni väl på också.. :hihi
Hade den från 98-04.. ALDRIG igen...

Det är om du beställer nåt, då tar det 10 arbetsdagar..
Felanmäler du så har du det alltid dagen efter..

Då har det ändrats sedan jag jobbade med dem tidigare... höjden av nonchalans var när [en av Sveriges mäktigaste personer enligt div tidskrifter] kom till kontoret och hade glömt laddaren i London, jag ringer Dell och förklarar det prikära och behöver en snabb lösning... två veckor var svaret oavsett hur vi försökte.
Slängde datorn och fick in en Lenovo 2h senare från Dustin.

Då har det ändrats sedan jag jobbade med dem tidigare... höjden av nonchalans var när [en av Sveriges mäktigaste personer enligt div tidskrifter] kom till kontoret och hade glömt laddaren i London, jag ringer Dell och förklarar det prikära och behöver en snabb lösning... två veckor var svaret oavsett hur vi försökte.
Slängde datorn och fick in en Lenovo 2h senare från Dustin.

Jo men så är det... Dom har exakt två veckors leverans på allt... Som inte är trasigt..
Gissa varför jag alltid ser till att ha 10 adaptrar hemma?? Mina användare äter dom till lunch.. :hihi
Dell skiter högaktningsfullt vem den är till såvida inte personen står i deras reception och kan legitimera sig.. Dom får nog höra ett par gånger att det är till nån viktig person.. Sen om man har bra kontakt med "sin" säljare så brukar det mesta gå att fixa, duktigt fort.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti