Ska jag slå till på denna Plasma-TV?

morlock skrev:
Jag såg Marilyn Manson live idag i HD. :yoparty
Kan säga att han var fulare än vanligt när man såg honom i HD. :näsblod

:rofl

Jag skulle inte skaffa en lågupplöst maskin idag.
Själv inhandlade jag 1280x720-upplösning.

Last edited:
Kuritas skrev:
Om man bor i en bunker och kan få mörkt på beställning är en projektor bra!

Den här årstiden är inte det ett problem. Till sommarn får man skaffa svarta rullgardiner.

Finns andra sura aspekter dock. Du kan inte behandla den som en tv. Seg uppstart, kort brinntid på lampan, kan inte stänga av den hur som helst.
Ska man ha proj ska man ha en tv med. Sådeså. :näsblod

R1 Uffe skrev:
Nu pratar vi om unga "pojkar :D " som vi här på SH, vi är ju pryl bögar så skulle jag köpa en idag så skulle jag skaffa HDTV kanal, men nu väntar jag på att bygga hus, så när det är färdigt så blir det HDTV för hela slanten

I agree. Såg självklart till att projjen jag köpte stödde 720p. Men för medelsvensson är hdtv lurendrejeri.

eisbaer skrev:
Men för medelsvensson är hdtv lurendrejeri.
I disagree. Högupplöst TV borde alla ha, vare sig de nyttjas till högupplöst material eller vanlig digital-tv och DVD. Endast 480 linjer är lika värdelöst som 8-bitars signalbehandling.

Last edited:
morlock skrev:
I disagree. Högupplöst TV borde alla ha, vare sig de nyttjas till högupplöst material eller vanlig digital-tv och DVD. Endast 480 linjer är lika värdelöst som 8-bitars signalbehandling.

:fakta

Talar med egen erfaranhet...

Har en 42" Plasma i vardagsrummet och den suger jämfört med min 30" LCD jag har i sovrummet båda av märket LG... återkommer med modell beteckningarna!

Hade jag valt idag hade jag valt LCD!

Fasen också, efter en hel dags forumsurfande så har jag blivit än mer förvirrad.
Nu lutar det mer åt den högupplösta varianten LG 42PXRV.
Men sen är det 7 000kr upp till den, samtidigt som den lågupplösta varianten ska ha vassare bild så länge det inte rör sig om högupplöst material.

Hjälp mig här!! :confused:

Bandido skrev:
Aldrig funderat på varför tv-handlarna alltid kör tecknat eller dvd-film på demo-exen? Jo, du upptäcker inte den dåliga bilden innan du kommer hem och slår på SVT........
Tecknade filmer har bäst bild helt enkelt. Man vill ju se hur bra bild det kan bli. Jag är då inte intresserad av att se hur dålig bild det blir om man ser svt2 från bordsantennen fast det kanske bara är jag.

Edit: nu började jag tänka på plus när sverker började säga att det var skit med widescreen och att ingenting sändes i widescreen och att det bara var dyrt. Det var typ för ett eller två år sen. Då började jag hata sverker. Han var och pratade med en tv-handlare och snackade en massa skit och handlaren sa bara att widescreen är det nya formatet för att det är skönare och bättre och alla filmer görs i widescreen nuförtiden och att om han inte förstod det så var det väl synd för honom. Widescreen hamnade i soptunnan iallafall.

Last edited:
JoUh skrev:
Fasen också, efter en hel dags forumsurfande så har jag blivit än mer förvirrad.
Nu lutar det mer åt den högupplösta varianten LG 42PXRV.
Men sen är det 7 000kr upp till den, samtidigt som den lågupplösta varianten ska ha vassare bild så länge det inte rör sig om högupplöst material.

Hjälp mig här!! :confused:
JAg röstar fortfarande på dessa

http://www.hemmabiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112860
http://www.hemmabiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=113520

Thomsons nya LB serie är det bra bild på oxå
http://se.pricerunner.com/sound-and.../391875/details

honkiie skrev:
Tecknade filmer har bäst bild helt enkelt. Man vill ju se hur bra bild det kan bli. Jag är då inte intresserad av att se hur dålig bild det blir om man ser svt2 från bordsantennen fast det kanske bara är jag.
Det är säkert bara du.
När jag spelar spel på mitt nya grafikkort brukar jag dra ner alla inställningar i botten för att se hur dålig grafik det kan vara.

Jag har också snokat runt i nån månad sådär efter en ny dumburk...

allt från 25k till 37k...

Jag var helt inne på LCD tills jag var på Hifi-Klubben i helgen på en "platt tv grej" de körde... Visst finns det för o nackdelar med båda men hur det än är så ligger plasman före i bildkvalité om de båda har samma upplösning etc.

Har du ett fält som går från svart till vitt på en LCD så blir inte övergången snygg i de grå pixlarna... på plasma var det mycket bättre faktiskt... jag ändrade min uppfattning iaf..

Fastbränningar... joo det är väl det största problemet med plasman men man ska vara rätt klantig om man lyckas bränna fast nått mönster ordentligt... typ glömma tv´n på 3:an när man åker bort över helgen... det finns dessutom "wash program" som tar bort eventuella fastbränningar (iaf de mindre bränningar man kan få genom tittande på samma kanal i ca:10 timmar).. vad man däremot sak akta sig för med plasman är att om det är en Wide-plasma vilket det sannolikt är ska man undvika att titta på tv i 4:3 format eftersom "kanten" är väldigt skarp...

LCD:n ligger fortfarande efter.... men kommer starkt!! LCD:n ser det bättre ut för i framtiden... Plasman kommer gå bort och LCD:n förbättras...

Ett tips jag fick var.... vänta ett år till.. :näsblod

Fan... jag vill ju ha nu... LCD....Plasma.....LCD.....Plasma... ...ahh... ångest :huvet

DaLorD skrev:
Har du ett fält som går från svart till vitt på en LCD så blir inte övergången snygg i de grå pixlarna... på plasma var det mycket bättre faktiskt... jag ändrade min uppfattning iaf..
Det där låter som om du kikat på en LCD som har 8 alt. 10-bitars signalbehandling. Många billiga plasmor och LCDs-skärmar idag lider också av det där fenomenet. De billigaste skärmarna (LCD och Plasma) har 256 (8-bit) eller im bästa fall 1024 (10-bit) grånyanser. På sådana syns det väldigt tydligt när en nyans går över till en annan. Speciellt i mörka partier på filmer.

De mer kostsamma plasmaskärmarna och LCD-skärmarna har 12 eller 14-bitars signalbehandling. Det är bland annat det Sony gör reklam för i TV nu med de där studsbollarna. En LCD-skärm med 14-bitars färgdjup har möjlighet att återge 4400 miljarder olika färger.

morlock skrev:

Sant, men det är synd om alla som "går på" detta med HD-ready märkta produkter. Varför märka något som inte är korrekt? Om du kör upp en en hd-sändning i äkta upplösning (1920 samt nånting) på en "hd-ready"-märkt tv som har endast upplösningen 1280x768 eller nåt liknande så får du inte en korrekt bild.
Så för vanliga svenssons är det bara onödigt samt enligt mig lurendrejeri.
Min tv har en upplösning på 1366x768 men inte kallar jag den hd-ready för det :7peta
Endast för att sälja mer prylar till svenssons som är insatta via "fika-bordet"...

Dee_cati skrev:
Sant, men det är synd om alla som "går på" detta med HD-ready märkta produkter. Varför märka något som inte är korrekt? Om du kör upp en en hd-sändning i äkta upplösning (1920 samt nånting) på en "hd-ready"-märkt tv som har endast upplösningen 1280x768 eller nåt liknande så får du inte en korrekt bild.
Så för vanliga svenssons är det bara onödigt samt enligt mig lurendrejeri.
Min tv har en upplösning på 1366x768 men inte kallar jag den hd-ready för det :7peta
Endast för att sälja mer prylar till svenssons som är insatta via "fika-bordet"...
Är det bättre att köra den där "äkta hd-signalen" på en 852x480-panel då menar du?

HD-standarden består av 2 olika upplösningar, 720p (1280x720 progressivt) och 1080i/p (1920x1080 interlaced/progressiv). 720p kommer att användas för broadcasting och 1080p24 kommer nästa generation dvd att klara. (Blu-Ray/HD-DVD)
1080i tar nästan lika mycket bandbredd som 720p och kommer med stor sannolikhet att användas för TV-sändningar.

En tv får vara märkt med en HD-ready logga om, 1, den har minst 720 linjer, 2 har en komponent-anslutning samt en DVI eller HDMI anslutning med HDCP. Det tragiska döremot med detta är att en 42"-plasma med 1024x768 (4:3) anses vara HD-klar trots att den inte fixar 720p fullt ut utan att skala i X-led.

Köper du en TV idag som är HD-förberedd eller HD-klar så vet du att du får ut en mycket högkvalitativ bild av HD-sändningar. Köper du en TV med full HD-upplösning så vet du att du får ut max ur nästa gen. filmmedia.

morlock skrev:
Köper du en TV idag som är HD-förberedd eller HD-klar så vet du att du får ut en mycket högkvalitativ bild av HD-sändningar. Köper du en TV med full HD-upplösning så vet du att du får ut max ur nästa gen. filmmedia.

Jepp, man lurar köparna att tro att de har hd-upplösning mao. Iofs så är det som du säger givetvis bättre bild än på en vanlig 852x480 men likförbannat så är det ingen hd-upplösning även om de vill få det att låta som det.

Dee_cati skrev:
Jepp, man lurar köparna att tro att de har hd-upplösning mao. Iofs så är det som du säger givetvis bättre bild än på en vanlig 852x480 men likförbannat så är det ingen hd-upplösning även om de vill få det att låta som det.
Om definitionen för HighDefinition-TV är minst 720 linjer ända upp till 1080 linjer, är inte en TV då som har 768 linjer en HDTV menar du?!

DaLorD skrev:
Jag har också snokat runt i nån månad sådär efter en ny dumburk...

allt från 25k till 37k...
I dom summerna skulle jag nog köpa om det gäller plasma pioneers nya serie http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112970 FDE modellen http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112960 är några tusen kr billigare.

Gäller det LCD i den där prisklassen så skulle jag köpa Samsung LE-40M61B utsedd till 2005/2006 bästa LCD TV enligt EISA "European Imaging and Sound Association" http://www.eisa-awards.org/

morlock skrev:

Bilden blir ju inte bättre på en högupplöst tv om inte signalen är anpassad för formatet. Att blåsa upp en analog tvsignal på en 42tums hdtv ger ju sannolikt sämre bild än en än bildrörs 32a?

Därför blir folk lurade, de tror att de får apbra bild bara för att de köper nått som det står hdtv-ready på.

Å andra sidan blir bilden kanske bättre med digital signal på plasma än crt.

morlock skrev:
Om definitionen för HighDefinition-TV är minst 720 linjer ända upp till 1080 linjer, är inte en TV då som har 768 linjer en HDTV menar du?!

Jo, enligt den standard som är satt för att tillverkarna ska få kalla dem det.
Men du måste hålla med om att det är tråkigt att man får skala om bilden om man kollar på en ÄKTA hd-sändning om den visas på en 720 tex. Eller är det jag som inte har förstått min matematik ordentligt när jag har suttit och läst specar och jämfört med korrekta uplösningar mm? Jag är inte undervisad i det hela så jag kanske är ute och cyklar. Men med vanlig enkel matematik så blir det inte korrekt när jag räknar iaf.
Det är som sagt bra mycket bättre bild på en "hd-ready" tv men jag irriterar mig på att det är ytterligare ett sätt att "lura" konsumenten.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP