Ska jag slå till på denna Plasma-TV?

morlock skrev:
Det där låter som om du kikat på en LCD som har 8 alt. 10-bitars signalbehandling. Många billiga plasmor och LCDs-skärmar idag lider också av det där fenomenet. De billigaste skärmarna (LCD och Plasma) har 256 (8-bit) eller im bästa fall ......

Det var denna LCD jag tittade på och såg detta fenomen ända tills vi koppla in HD... SAMSUNG LE-40R51B

tyvärr vet jag inget om hur många bitar denna har...

R1 Uffe skrev:
I dom summerna skulle jag nog köpa om det gäller plasma pioneers nya serie http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112970 FDE modellen http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112960 är några tusen kr billigare.

Gäller det LCD i den där prisklassen så skulle jag köpa Samsung LE-40M61B utsedd till 2005/2006 bästa LCD TV enligt EISA "European Imaging and Sound Association" http://www.eisa-awards.org/

Just den Pioneeren var jag och tittade på igår.. men killen i butiken tyckte jag skulle komma tillbaka senare i veckan eftersom de ska få in en Marantz :yoparty LCD... Marantz gör ju grymma projjar...

DaLorD skrev:
Det var denna LCD jag tittade på och såg detta fenomen ända tills vi koppla in HD... SAMSUNG LE-40R51B

tyvärr vet jag inget om hur många bitar denna har...

Just den Pioneeren var jag och tittade på igår.. men killen i butiken tyckte jag skulle komma tillbaka senare i veckan eftersom de ska få in en Marantz :yoparty LCD... Marantz gör ju grymma projjar...
Projjar ja, jag har inte, eller aldrig läst om dom i TV samanhang. Men Pioneers Plasma tv är kända för att ha den bästa tv´n inom plasma. Det är därför den går under "tvns Rolls Royce"

eisbaer skrev:
Bilden blir ju inte bättre på en högupplöst tv om inte signalen är anpassad för formatet.
Jo det blir den. En anamorfisk DVD-bild har alltid 576 linjer oavsett hur smal den är, det innebär att ju högre linjeupplösning du har desto fler linjer syns från filmen.

Om du har en lögupplöst plasma med 480 linjer och visar en film som har 576 linjer så skalar den ner, om filmen dessutom är i 2.35:1 så finns det ännu färre linjer i panelen för de 576 linjerna. Har du däremot en högupplöst panel så kan
nästan alla eller alla linjer visas simultant. Gränsfall på 2.4:1. Du kan ju räkna på det.

eisbaer skrev:
Att blåsa upp en analog tvsignal på en 42tums hdtv ger ju sannolikt sämre bild än en än bildrörs 32a?
Det har du helt rätt i. Analoga källor blir bedrövliga. Den tekniken är 50 år gammal och bör ses med en likvärdigt gammal TV-teknik. Det är lite grann som att skyffla in och elda kol i bilen. Passar sig inte rikitgt...

DVD-tekniken är ett steg mitt emellan och HDn som kommer är optimal.

DaLorD skrev:
Den har 10-bitars signalbehandling.

Last edited:
Jag funderar på en DLP-bakprojektion alt Sonys "nya" LCD bakprojektion. Är det ett dumt köp om man vill ha runt 50"?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra