Ska jag slå till på denna Plasma-TV?

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Ska köpa en plasma-tv och står och tvekar i djungeln.
Taket är ca 20 000kr plusminus 2 000kr.

"HDTV-klar" och "stöd för HDTV-signal", är det samma sak?

En jag tittat lite närmare på är LG 42PXRV. Den modellen har tydligen vunnit test i tidningen HemmaBio, dock är ju upplösningen 852x480p.
Kan jag istället få tag i en plasma som har högre upplösningen och lika fina bildegenskaper som denna, utan att det sticker iväg i pris?

Efter månader av lusläsande på diverse hemmabioforum klippte jag till på exakt en sådan där pjäs, DHL kom IDAG med den, står hemma på vardagsrumsgolvet och väntar på mig i detta nu, blir en tämligen lång resterande dag på jobbet känner jag :gnissla

Prisskillnaden upp till en högupplöst TV tycker jag är alltför stor för att kunna motiveras, sen är denna LG förmodligen bland det bästa du hittar bland de lågupplösta.

Jag köpte min på www3.primustronix.de och kostade inklusive frakt ca 16200:-
Leveranstiden var ca en vecka.

JoUh skrev:

En jag tittat lite närmare på är LG 42PXRV. Den modellen har tydligen vunnit test i tidningen HemmaBio, dock är ju upplösningen 852x480p.
Kan jag istället få tag i en plasma som har högre upplösningen och lika fina bildegenskaper som denna, utan att det sticker iväg i pris?

Raskus skrev:
Efter månader av lusläsande på diverse hemmabioforum klippte jag till på exakt en sådan där pjäs, DHL kom IDAG med den, står hemma på vardagsrumsgolvet och väntar på mig i detta nu, blir en tämligen lång resterande dag på jobbet känner jag :gnissla

Prisskillnaden upp till en högupplöst TV tycker jag är alltför stor för att kunna motiveras, sen är denna LG förmodligen bland det bästa du hittar bland de lågupplösta.

Jag köpte min på www3.primustronix.de och kostade inklusive frakt ca 16200:-
Leveranstiden var ca en vecka.

Bra, då väntar jag mig en lång och detaljerade recension ikväll då :tomten

JoUh skrev:

Köp LCD istället..

#klarare bild
#skarpare bild
#ger inte ifrån sig nå mycket värme (Plasma genererar samma värme som en vanlig bildrörs TV)
#LCD är ström snål, plasma tar lika mycket som en bildrörs TV
#Kolla denna guide, den är lite gammal, men nu är det inte nån stor skillnad på en LCD vs Plasma TV i svärta mm http://www.hifiklubben.com/files/FLAT-TV-S.pdf

http://www.hemmabiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112860
http://www.hemmabiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=113520

Thomsons nya LB serie är det bra bild på oxå
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/391875/details

JoUh skrev:

Kan jag istället få tag i en plasma som har högre upplösningen och lika fina
bildegenskaper som denna, utan att det sticker iväg i pris?

HD-TV.....när ska du anväda det? Tar mååååånga år innan den tekniken når Sverige, men det e klart köper du en Xbox360 så kan du spela med HD-TV stöd. Men låt för fan inte det vara avgörande för om du köper en tv eller inte. HD-tv stöd är en riktig "försäljar-grej", låter skitbra men när du kommer hem och upptäcker att Sverige inte har HD-tv så blir du lite irriterad........

BTW, att köpa plasma idag(speciellt stor plasma, 32tum och uppåt) är ingen bra idé. Ta med dig en VHS-kasett (motsvarar ungefär bilden du har när du tittar på tv) till butiken och titta. Då ser du att så fort det blir mycket rörliga bilder så får du en skön skugga som följer det rörliga motivet på skärmen.

Aldrig funderat på varför tv-handlarna alltid kör tecknat eller dvd-film på demo-exen? Jo, du upptäcker inte den dåliga bilden innan du kommer hem och slår på SVT........

Håller inte med

#LCD lider fortfarande av eftersläpningar
#Plasma ger en naturligare bild och hanterar en dålig insignal bättre än en LCD.
#Denna LG har en uppmätt effekt på ca 200 Watt, svårt att tro en LCD skulle vara strömsnålare.
#LCD har problem med svärtan, det svarta blir snarare grått, i värsta fall blått ur vissa vinklar.

Men visst, båda teknikerna har sina fördelar/nackdelar, men LCD har ännu för många brister bildkvalitetsmässigt för att övertyga åtminstone mig till ett köp.

R1 Uffe skrev:
Köp LCD istället..

#klarare bild
#skarpare bild
#ger inte ifrån sig nå mycket värme (Plasma genererar samma värme som en vanlig bildrörs TV)
#LCD är ström snål, plasma tar lika mycket som en bildrörs TV
#Kolla denna guide, den är lite gammal, men nu är det inte nån stor skillnad på en LCD vs Plasma TV i svärta mm http://www.hifiklubben.com/files/FLAT-TV-S.pdf

http://www.hemmabiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112860
http://www.hemmabiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=113520

Thomsons nya LB serie är det bra bild på oxå
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/391875/details

Stämmer det att Plasma får "inbränningar" efter stillastående föremål i
bilden efter att ha stått på länge ?

Bandido skrev:
HD-TV.....när ska du anväda det? Tar mååååånga år innan den tekniken når Sverige
Det beror på hur man ser det. Jag har flera hdtv avsnitt hemma på min dator, Rome t.ex, är grym skillnad i kvalitet. Ifall man som jag ser allting från datorn så finns hd-tv tekniken väldigt nära. Sen xbox360 har väl den upplösningen på spelen och ps3 kommer ha så man kan se hddvd på den. Sen så har dvhs funnits väldigt länge fast det är väl inte så många som har det. Vet bara min prylgalna kusin som har sånt.

Raskus skrev:
Håller inte med

#LCD lider fortfarande av eftersläpningar
#Plasma ger en naturligare bild och hanterar en dålig insignal bättre än en LCD.
#Denna LG har en uppmätt effekt på ca 200 Watt, svårt att tro en LCD skulle vara strömsnålare.
#LCD har problem med svärtan, det svarta blir snarare grått, i värsta fall blått ur vissa vinklar.

Men visst, båda teknikerna har sina fördelar/nackdelar, men LCD har ännu för många brister bildkvalitetsmässigt för att övertyga åtminstone mig till ett köp.
Det är tur att alla har olika smaker, iofs har du säkert rätt, men dom TV apparater jag tittar på och läser om kostar från 27000 till 34 000, och där tycker jag och tidskrifter att det inte är så stor skillnad längra

stordrulen skrev:
Stämmer det att Plasma får "inbränningar" efter stillastående föremål i
bilden efter att ha stått på länge ?
Vet ej nu för tiden, men förrut hade dom problem med dom, vet ej nu. Oftast nu så kommer det vara kanal loggan högst upp i det högra hörnet som kan bränna fast ifall det är så med plasma nu för tiden

Bandido skrev:
HD-TV.....när ska du anväda det?

Som sagt på fotbolls VM, sen sänder / ska sända canal digital HDTV, vet ej hur det är med andra digitala bolag hur deras framtid med HDTV ser ut

Bandido skrev:
HD-TV.....när ska du anväda det? Tar mååååånga år innan den tekniken når Sverige, men det e klart köper du en Xbox360 så kan du spela med HD-TV stöd. Men låt för fan inte det vara avgörande för om du köper en tv eller inte. HD-tv stöd är en riktig "försäljar-grej", låter skitbra men när du kommer hem och upptäcker att Sverige inte har HD-tv så blir du lite irriterad....

Skojar du med oss nu eller!? Du kan idag ta emot flera HDTV-sändningar i Sverige varav Canal+ har en egen. Fungerar klockrent!! Fotbolls-VM i sommar kommer finnas som HDTV-sändning och mer är på gång mycket snart. Så det här med "försäljar-grej" var det värsta jag hört på länge... Sverige har HDTV :fakta

Bandido skrev:
BTW, att köpa plasma idag(speciellt stor plasma, 32tum och uppåt) är ingen bra idé. Ta med dig en VHS-kasett (motsvarar ungefär bilden du har när du tittar på tv) till butiken och titta. Då ser du att så fort det blir mycket rörliga bilder så får du en skön skugga som följer det rörliga motivet på skärmen.

Lägger man så mycket pengar på en TV är det väl en självklarhet att uppgradera sitt tv-utbud med sändningar av mycket högre kvalitet... sen detta om skuggor upplever man bara på snik-modeller. Man ska inte glömma att dessa apparater har en oehörd kapacitet när det gäller bildkvallitet men de kräver också en bra signal och om man väljer att behålla sin gamla analoga sunk-signal i förhoppningen att man köpt en värsting-TV med den fetaste bilden och tror att det ska bli som det var innan (eller bättre) bör man tänka om lite.

Digital-TV :tummenupp

Bandido skrev:
Aldrig funderat på varför tv-handlarna alltid kör tecknat eller dvd-film på demo-exen? Jo, du upptäcker inte den dåliga bilden innan du kommer hem och slår på SVT........

Handlarna kör med dessa filmer för att demonstrera dessa apparaters enorma kapacitet att återge bild. Detta ser jag som en självklarhet! Återigen är det bara att inse att de gamla TV-signalerna inte längre duger och det är där digital-TV och HD-TV kommer in i bilden.

Det kommer aldrig att bli sämre än acceptabelt så länge du inte köper snikmodellen.

Jag har inte läst något inlägg alls ovan men jag måste bara varna för plasman...
Den bränner fast bilderna i "duken"...

Du kan omöjligt använda den som datorskärm, för länge med stillastående bilder är döden! 3an, 4an eller tex 5ans logga uppe i hörnet skapar till slut ett fult märke!
(Nu är det inte så att de bränner fast på stört men nu är du varnad iaf...)

Det är ingen slump att LCD i regel är dyrare!

Santo skrev:
Skojar du med oss nu eller!? Du kan idag ta emot flera HDTV-sändningar i Sverige varav Canal+ har en egen. Fungerar klockrent!! Fotbolls-VM i sommar kommer finnas som HDTV-sändning och mer är på gång mycket snart. Så det här med "försäljar-grej" var det värsta jag hört på länge... Sverige har HDTV :fakta

Tror du medelsvensson nånsin kommer se hdtv på sin nyinköpta tv?
Ja grattis, du kan prenumerera på en hdtv-kanal för ett par hundringar i månaden och du kan lira kexbox i schysst format. Men som han säger så dröjer det länge innan hdtv verkligen kommer slå igenom i Sverige.

De flesta som köper sin plasma idag har hört att en tv som är hdtv-ready ger makalös bild. Sen kommer de hem o slår på tvn och börjar undra vad som är fel. Det är ett enormt försäljarknep.

eisbaer skrev:
Tror du medelsvensson nånsin kommer se hdtv på sin nyinköpta tv?
Ja grattis, du kan prenumerera på en hdtv-kanal för ett par hundringar i månaden och du kan lira kexbox i schysst format. Men som han säger så dröjer det länge innan hdtv verkligen kommer slå igenom i Sverige.

De flesta som köper sin plasma idag har hört att en tv som är hdtv-ready ger makalös bild. Sen kommer de hem o slår på tvn och börjar undra vad som är fel. Det är ett enormt försäljarknep.
Nu pratar vi om unga "pojkar :D " som vi här på SH, vi är ju pryl bögar så skulle jag köpa en idag så skulle jag skaffa HDTV kanal, men nu väntar jag på att bygga hus, så när det är färdigt så blir det HDTV för hela slanten

Bara för att man inte tror sig komma titta på HDTV än på många år så har man stor nytta av den högre linjeupplösningen på vanlig DVD också. Speciellt då anamorfiska filmer.

Canal Digital sänder HD, Comhem uppgraderar sina nät för att lansera HD nästa år. Terracom jobbar för att komma igång med HD-sändningar i marknätet nästa år. Xbox360 säljs nu och PS3 kommer nästa år. PS3an är då bestyckad med en Blu-Ray-enhet = Högupplöst "dvd"!.

EDIT: HD1 sänder en hel del material som är mer än "demo" nu. Ett par konserter och sportsändningar varje kväll. Jag såg Marilyn Manson live idag i HD. :yoparty
Kan säga att han var fulare än vanligt när man såg honom i HD. :näsblod

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti