Ska jag köra taxin också, nolla!

Ja det finns ett gäng muppar i cabsen här. Senaste muppen jag åkte med blev förbannad för att han inte hittade och för att jag bara hadde adressen men inte visste var det låg.

För ngn månad sen hadde jag varit ute och festat rejält och kände att jag ville gå en sväng innan jag åkte hem. Gick från Stureplan till Slottet varifrån jag hoppade in i första bästa taxi. Vanligtvis betalar jag ca 140 spänn men den jäveln fick det till 210.

När jag kom fram till ytterdörren upptäkte jag att nycklarna inte låg i innerfickan längre. Bruden i garderoben på Solidaritet hade tappat ut dem. Det var bara att ringa en taxi och åka in igen. Ringde taxi kurir som körde mig fram och tillbaka för 260 spänn och då var sträckan mer än dubbelt så lång eftersom jag gick till slottet innan.

Ne numera åker jag bara med taxi Stockholm eller taxi kurrir, alla andra bolag kan dra åt helvete då de lurar en på pengar och inte hittar.

:öga

Dom gånger jag har åkt taxi i stockholm har det varit samma sak för mig, ibland har jag hittat bättre än chauffören, och då är jag från norrland..

Jag har förmodligen alltid åkt med det där skitbolaget ni inte ens törs nämna namnet på, bara för att jag inte vet bättre, viket bolag ska man välja då?

En gång hittade faktisk chaffören dit jag ville, till Hallonbergen där vi hade lånat en lägenhet, han bodde där själv :D

Om du tittar på klientelet som kör taxi (inget ont menat) så märker man snart att det är ett av dom sista jobb man väljer självmant. Ofta deltidsjobbare och extraslavar som lika gärna kunde jobba på mcd.
Ska det bli nån ordning med att folk verkligen gillar sitt jobb, och brinner för det så måste man tjäna mer också, vilket leder såklart till högre taxor.
Lite högre status att köra taxi i london än i sthlm...

Sen ska vi inte tala om kunderna efter klockan 2100.

Fd. droskkusk.

Har själv kört, vi hade inte den minsta tillstymmelse till GPS i bilarna man fick försöka hitta så bra som möjligt ändå (Inte i hufvudstaden dock). De allra flesta människor hittar dit de skall åka så då är det bara att fråga om man inte hittar. Annars finns det gamla hederliga kartböcker också.

Ofta är det väldigt stor omsättning på personalen i taxibranschen, det kan nog vara i bidragande orsak till att chaffisarna inte hinner lära sig hitta överallt. De gamla rävarna som har jobbat tillräckligt länge hittar ALLT även husnummer, själv tyckte jag det räckte om man hittade rätt gata, husnummer är (eller var iaf. för mig) jävligt svårt att lära sig.

Sammanfattningsvis tycker jag att vi skall tycka lite synd om chaffisarna för taxi är inget drömyrke precis, visst kan det finnas någon enstaka person som tycker det. Ofta hemska arbetstider och pissig lön då det flesta har provisionsbasserad lön, någon OB att tala om finns inte. Om vi tar en lördagnatt som exempel kanske en chaffis tjänar 120:-/timme om det flyter på skapligt. Finns nog inte många andra jobb med så dålig lön för arbete på värsta OB-tiden mitt i natten.

Ang. kunderna så kan de både förstöra och förgylla ett arbetspass. En trevlig kund är en fröjd att köra medan man bara vill sparka alla sviniga drägg i huvudet.

edit: Kunder

Last edited:
Håller fullständigt med, man blir helt galen ibland. Har åkt mycket taxi den senaste månaden och har ta mig fan alltid varit tvungen att förklara vägen, och då snackar vi inte svåra små gator eller liknande. Det är på senaste tiden som det har blivit så här.

Är det bara jag som tycker att vissa taxichaufförers körförmåga är kass? Åkte nyligen med en på motorvägen som la sig bakom en bil 2 centimeter ifrån sedan blinka han med helljus sa nånting på arabiska sedan körde han om, jag undrade vad fan han höll på med. Var bara han och den andra bilen på vägen. Nej bort med dem taxi dräggen som har ärvt sitt körkort, inte hittar nånstans och som inte ens kan svenska.

Jag tycker att det minsta man kan kräva är att taxichauffören ska hitta den adressen man vill åka till. Dessutom ser jag inget orimligt i att chauffören också alltid ska välja den snabbaste eller kortaste vägen. Att sedan möta och lämna kunden med något trevligt tilltal borde också vara en självklarhet.
Att vara "ny i jobbet" ser jag inte som en ursäkt utan mer som en bortförklaring. Hittar du inte? Skaffa en GPS! Och se till att ha den uppdaterad med den senaste programvaran.
Hur kul skulle det vara att komma till en kirurg som "är ny på jobbet" eller "har en dålig dag"?
Taxi är ett serviceyrke. Kan man inte ge bra service så ska man inte ha ett serviceyrke. Hur skulle det se ut om kocken på en restaurang frågade gästerna om hur maten på menyn tillagas? Eller serverade fisk istället för kalvfilé? "Men han är ju ny på jobbet".. Pyttsan!

Krille-666 skrev:
2695877 Håller fullständigt med, man blir helt galen ibland. Har åkt mycket taxi den senaste månaden och har ta mig fan alltid varit tvungen att förklara vägen, och då snackar vi inte svåra små gator eller liknande. Det är på senaste tiden som det har blivit så här.

Är det bara jag som tycker att vissa taxichaufförers körförmåga är kass? Åkte nyligen med en på motorvägen som la sig bakom en bil 2 centimeter ifrån sedan blinka han med helljus sa nånting på arabiska sedan körde han om, jag undrade vad fan han höll på med. Var bara han och den andra bilen på vägen. Nej bort med dem taxi dräggen som har ärvt sitt körkort, inte hittar nånstans och som inte ens kan svenska.

Ditt inlägg innehåller förklaringen till varför många taxisluskar är värdelösa.:rolleyes:

Zlatan vilka gnällrövar ni är. Big deal om man ska behöva hinta taxichaffisen om vart det ligger... Oftast kan man säga åt vilket håll mot vilket området det är, avfart 3 till vänster efter Maxi eller något.

Men det är ju jeTtejubiktt. :rolleyes:

Kunden ska vara lika trevlig som chaffisen.
Sen att många förare är invandrare med dåligt talande svenska och urusel körförmåga är väl egentligen rätt naturligt med tanke på att taxichaffis är ett riktigt skitjobb (speciellt efter 21:00 som någon sa) och det är just skitjobben medelålders invandrare med dålig svenska får ta, om man nu får generalisera.

Mr_White skrev:
2693394 Hur fan får man taxilicens i Stockholm egentligen :va
Många chaffisar har ingen licens. Falska licenser är vanliga.

Zee skrev:
2696247 Zlatan vilka gnällrövar ni är. Big deal om man ska behöva hinta taxichaffisen om vart det ligger... Oftast kan man säga åt vilket håll mot vilket området det är, avfart 3 till vänster efter Maxi eller något.

Men det är ju jeTtejubiktt. :rolleyes:

Kunden ska vara lika trevlig som chaffisen.
Sen att många förare är invandrare med dåligt talande svenska och urusel körförmåga är väl egentligen rätt naturligt med tanke på att taxichaffis är ett riktigt skitjobb (speciellt efter 21:00 som någon sa) och det är just skitjobben medelålders invandrare med dålig svenska får ta, om man nu får generalisera.

Jag är trevlig mot taxichauförrer men jag tar taxi när jag inte vet vart jag ska .. stor nytta om de inte ens hittar rätt område och inte lärt sig använda sin GPS.

USID skrev:
Sammanfattningsvis tycker jag att vi skall tycka lite synd om chaffisarna för taxi är inget drömyrke precis, visst kan det finnas någon enstaka person som tycker det. Ofta hemska arbetstider och pissig lön då det flesta har provisionsbasserad lön, någon OB att tala om finns inte. Om vi tar en lördagnatt som exempel kanske en chaffis tjänar 120:-/timme om det flyter på skapligt. Finns nog inte många andra jobb med så dålig lön för arbete på värsta OB-tiden mitt i natten.

Ang. kunderna så kan de både förstöra och förgylla ett arbetspass. En trevlig kund är en fröjd att köra medan man bara vill sparka alla sviniga drägg i huvudet.

edit: Kunder

Uppdatera dig litegrann angående lönerna...

Dee_cati skrev:
2696832 Uppdatera dig litegrann angående lönerna...
Vad är det han ska uppdatera sig om? Lönen för en chaffis ligger enligt avtal på 38.25% om jag inte har helt fel. Om han kör in 300 kr/timme så ligger han på ca 115/timme. Har man bra flyt så ligger man mellan 3 och 400 i timmen men komma ännu högre än så är svårt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg