Ska jag köra taxin också, nolla!

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Hur fan får man taxilicens i Stockholm egentligen :va

Senast skulle jag åka från HardRock till Sjögräs på söder.

Säger till taxi tomten att vi ska till sjögräs på söder.
Varpå han säger var ligger det?
Jag svarar, timmermansgatan.

Han börjar åka och samtidigt knappa på GPS:en.
Efter ett tag så frågar han om jag kan stava till timmermansgatan?

Varpå jag frågar om jag ska köra taxin också!

Hur fan kommer det sig att vem som helst kan få en taxilicens i stockolm utan att kunna ett skit om var gator ligger. Eller för den delen hur en gata stavas. Hur fan lyckas man göra körkortsprovet då :va

I t.ex. London krävs en utb. på 3 år och du ska kunna 20000 gator för att få köra bulle.

Mr_White skrev:
2693394 Hur fan får man taxilicens i Stockholm egentligen :va

Senast skulle jag åka från HardRock till Sjögräs på söder.

Säger till taxi tomten att vi ska till sjögräs på söder.
Varpå han säger var ligger det?
Jag svarar, timmermansgatan.

Han börjar åka och samtidigt knappa på GPS:en.
Efter ett tag så frågar han om jag kan stava till timmermansgatan?

Varpå jag frågar om jag ska köra taxin också!

Hur fan kommer det sig att vem som helst kan få en taxilicens i stockolm utan att kunna ett skit om var gator ligger. Eller för den delen hur en gata stavas. Hur fan lyckas man göra körkortsprovet då :va

I t.ex. London krävs en utb. på 3 år och du ska kunna 20000 gator för att få köra bulle.

Mycket att hetsa upp sej över?
han kanske var ny?
/mvh jonas

GsxrAbuser skrev:
2693434 Mycket att hetsa upp sej över?
han kanske var ny?
/mvh jonas

Spelar väl ingen roll om han var ny, det är ju inte första gången det händer direkt.(Är ju mer regel än undantag i sthlm iaf).

Eftersom det är ett service yrke som går ut på att köra folk från A -> B.
Så borde väl chaförerna hitta bättre, borde ju ingå i utbildningen.

Har åkt taxi i ett 30 tal länder och aldrig fått frågan var det ligger eller om jag kan visa vägen dit jag vill åka. Förutom i Sverige.

Mmmmm. Tänk om en ny T-baneförare började köra vilse. Hur fan skulle det se ut?

Man måste ju förutsätta att en person med serviceyrke kan utföra sina arbetsuppgifter från dag 1.

Mr_White skrev:
Har åkt taxi i ett 30 tal länder och aldrig fått frågan var det ligger eller om jag kan visa vägen dit jag vill åka. Förutom i Sverige.

USA. Värsta taxilandet, alla kategorier. 'Höjdpunkten' är nog resan från centrala washington till Dulles. Killen som körde var nyfrälst och ville dela med sig av sin glädje, och lyckades köra vilse. Att inte hitta till en stor internationell flygplats är inte en bra grej om man kör taxi, imho.

Mr_White skrev:
2693394I t.ex. London krävs en utb. på 3 år och du ska kunna 20000 gator för att få köra bulle.

Vart med om riktigt dåliga taxichaffisar också. Man kan börja undra ibland.

Ang. Englands taxigubbar. Är inte taxiyrket ganska så "fint" där?
De åker också runt på små scooters med en fet karta som sitter fast på styret över stan de ska kunna.

Starstriker skrev:
2693603 Mmmmm. Tänk om en ny T-baneförare började köra vilse. Hur fan skulle det se ut?

Man måste ju förutsätta att en person med serviceyrke kan utföra sina arbetsuppgifter från dag 1.

He, he, va faktiskt med om det förra året.

Dom lyckades växla fel i Liljeholmen så tricken mot Fruängen fortsatte mot Norsborg istället.

Man vet ju vilka taxibolag som man INTE anlitar om man inte vill styra själv. Samma taxibolag vars namn man alltid ser på bilen efter att ha blivit prejad av på stan.

Även samma taxibolag vars förare hotar och även tar till misshandel på taxivakterna som försöker arrangera det hela så att kunderna kan åka med seriösa bolag. Detta gillas ju givetvis inte av detta bolag då de är allt annat än seriösa.

Det finns massor av inkompetenta taxichuförer i Stockholm. Väldigt irriterande när mantar en taxi för att komma i tid när man själv är osäker på vart något ligger o de puckade chauförerna inte ens läst på vart huvudgatorna i innerstan ligger.

Hehe rekordet tror jag ändå en taxi chaufför i Örebro har.
Gick in i bilen på cetralstation och sa att jag vile åka till Pappersbruksallen.
Snubben tar fram kartboken och börjar leta på B:näsblod
Här borde jag ha anat oråd, men jag tar kartboken och letar upp Pappersbruksallen iaf. Tror ni inte att den f*n kör åt fel håll direkt från start iaf :huvet Jag fick guida kraken rätt tillsist.
Tilläggas skall att dricks blev det dåligt med den resan.

piece skrev:
2694364 Hehe rekordet tror jag ändå en taxi chaufför i Örebro har.
Gick in i bilen på cetralstation och sa att jag vile åka till Pappersbruksallen.
Snubben tar fram kartboken och börjar leta på B:näsblod
Här borde jag ha anat oråd, men jag tar kartboken och letar upp Pappersbruksallen iaf. Tror ni inte att den f*n kör åt fel håll direkt från start iaf :huvet Jag fick guida kraken rätt tillsist.
Tilläggas skall att dricks blev det dåligt med den resan.

Gick det bra på arbetsintervjun då? =)

Jag har kört taxi extra i flera år då jag pluggat. Har aldrig varit så jättesugen på att lära mig alla gator som finns i halmstad, är ju rätt många. Självklart så lär man sig alla områden vart de ligger och naturligtvis alla större gator o ställen etc etc, men att lära sig alla gator i en så liten stad som halmstad då måste man verkligen köra ofta för att hålla uppe det och till slut lära sig allt. Sen att inte kunna stava till en gata är väl inte så snyggt så det borde man verkligen fråga sig om det är så smart att släppa ut vilka nissar som helst. Men sen är det ju fruktansvärt kasst betalt så det är inte många som vill jobba de tiderna och med den situationen. Tänk dig själv om nån kom in på ditt kontor och gapade och skrek eller ännu värre spydde på ditt skrivbord. Det är ju inga uppmuntrande saker direkt för att jobba.

Last edited:
Mr_White skrev:
2693570 Spelar väl ingen roll om han var ny, det är ju inte första gången det händer direkt.(Är ju mer regel än undantag i sthlm iaf).

Eftersom det är ett service yrke som går ut på att köra folk från A -> B.
Så borde väl chaförerna hitta bättre, borde ju ingå i utbildningen.

Jag kör lite extra kvällar/helger... Det är i princip omöjligt att lära sig alla gator utantill. Är ju oftast inga problem om man får en bokning å har några minuter på sig att kolla kartan innan man hämtar å lämnar kunden. Men om ngn hoppar in på gatan å drar till med en gata, så kan det bli lite knepigt ibland.

Tar man taxileg i sthlm så får man göra ett lokalkännedomsprov. Men men. Han kanske var helt ny eller från ett annat land eller annan svensk stad. Flyttar man från gbg till sthlm, å innehar taxileg sen tidigare, så behöver man ju inte göra lokalkännedomsprovet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg