Ska jag byta bil?

Håll dig till c5 då.
Så slipper vi tråden "Bmw suger den är inte en c5a" :)

Allvarligt hur fan kan man jämnföra en cittra med en bmw? Skulle hellre åka en bmw från 1955 än en cittra från 2005.

Skyll dig!

En citroen har komfort som är oslagbar. Pungt. Det är det man är ute efter om man åker Citroen.

/ Jens

Ska klura vidare på BMW-spåret ett tag ändå.. Man verkar få mycket bil för pengarna i den prisklassen jag tänkt mig.

BMW är fina bilar och bjuder säkert på en hel del komfort och körglädje men fundera en sekund kring det faktum att BMW knappt används som taxi så borde du få en hint om totalekonomin hos BMW. Det är inte inköpspriset som gör att de ratas av så gott som alla åkare.

Men är ekonomi ointressant så är BMW myspysigt.

Allvarligt hur fan kan man jämnföra en cittra med en bmw? Skulle hellre åka en bmw från 1955 än en cittra från 2005.

Det skulle jag med.
1955-BMW502=mx=.jpg

BMW är fina bilar och bjuder säkert på en hel del komfort och körglädje men fundera en sekund kring det faktum att BMW knappt används som taxi så borde du få en hint om totalekonomin hos BMW. Det är inte inköpspriset som gör att de ratas av så gott som alla åkare.

Men vänta nu. Hur tänker du här?? :laddarkanonerna

Klart karlen ska ha sig en beamer. :tummenupp

Klart karlen ska ha sig en beamer. :tummenupp

Efter ett par dagars läsande på forum och plågande av kompisar så börjar det utkristallisera sig... En 523 Touring med automat verkar vettigt och fyller nog mina behov. Gärna då med massor av lullull, sånt är kul, tekniknörd som man är.

Samtidigt som en V70-taxi som gått 17.000 är helt slut och en E-klass som gått 45.000 känns ny. Fast det är ju klart att taxichaffisståltheten får de att blaska av bilarna i parti och minut så det kan ju vara en bidragande orsak.

När jag började köra taxi så körde jag första dagen en E220 CDI -99 som gått 52000 mil.
Andra dagen en ny C5 Hdi borde ha varit runt 03-04 någon gång.
Jag körde ca 1 mil då det började lysa STOPP BROMSFEL i färddatorn.
Kul för kundernapåväg till flygplatsen i Luleå...
Känslan i bilen var.. USCH!
Vilken värdelös komfort.. Jag förstår inte hur en 50+k mil Merca kan vara så mycket behagligare på vägen än en helt ny Citroen. Huvva...

Sen att ens jämföra en tysk bil med ett fransk fordon tyder ju på noll koll :hihi
Fråga dom som kör bärgningsbil vad dom lever av :D

Både och att jämföra en bil för 400k mot en 200k är nog det man pratar om.

Bärgningsbil. Dom hämtar väl mest Saab och Ford. Sen ligger alla taxi Merca och volvo troligtvis i topp.

Cittra utmärker sig inte på något speciellt sätt att vara dåliga eller bra. Det flesta jag känner som haft/har cittra kör problemfritt i 20k mil. Mer än vad många volvoägare kan säga:hihi .

Sen att Merca, Bmw är bättre(än cittra). Ja det hoppas jag då verkligen då dom kostar nästan dubbelt upp.

Andra dagen en ny C5 Hdi borde ha varit runt 03-04 någon gång.
Jag körde ca 1 mil då det började lysa STOPP BROMSFEL i färddatorn.

Liknande hade en bekant i sin volvo taxi och merca med något år mellan. Olika bilar olika åkeri.
Merca E300 dom hade efter bodde nog mer på verkstaden än på vägen. Tror allt gick sönder utspritt på dom 25k mil dom hade den bilen. Sen byttes den mot en ny merca som var kanon dom första 45kmil.

Men det är kanske lätt att klaga på cittra, dom kan ju inte vara bra. Måste ju vara ren skit. Vi cittra åkare behöver oftast inte hävda oss, vi vet.

Last edited:
Tjena, Jag har trots min låga ålder haft 5 st bmw. (316, 328, 540 Touring, M3 samt 520 som jag äger nu. Det är en 02 med M-paket, man sitter sjukt skönt i solarna, helt underbart att åka/köra långt i oavsett vart du sitter i bilen. Har fört mig till bla Norge Danmark Tyskland, går hur fint som helst i 220 KMH på motorvägen, är väldigt stabil. Effekten är även helt ok, 6 cilinder 170 hk, den är absolut inte slör. Det är riktigt bra bilar rymliga och säkra. 100 procent körglädja. Motorerna är påkostade liksom karosserna.
www.autopower.se
www.mobile.de

Lycka till, hör gärna av dig om vad det blev...
MVH

Något jag tycker du ska begrunda om du ska köpa dig en e39a är att original larmet är kasst och lyktor airbag stereo ac är stöldbegärligt.
Min mor köpte nyligen en sådan som vart slaktad 13 dagar efter inköpet på garageuppfarten 7 meter från huset.
Polisen och försäkringsbolaget bara skratta och sa jaha en till då. Alla delarna är redan ute ur landet säljs till öststaterna. och nya lyktor kostar 25k.
Så garage är att rekomendera!
Finns trådar om detta på Autopower.

Skyll dig!

En citroen har komfort som är oslagbar. Pungt. Det är det man är ute efter om man åker Citroen.

/ Jens

DU skojar .....haha :rofl
Du har inte åkt nått annat en en cittra?

I örebro åker det runt minst 10st bmw taxis, konstigt nog?

Last edited:
I örebro åker det runt minst 10st bmw taxis, konstigt nog?

Nu pratar jag inte om de svart-taxi som står utanför strömpis, harrys och björnstugan utan om riktiga, stripeade bilar med taxameter från ett etablerat bolag.

Framförallt så finns det alltid undantag. Jag har sett en hummer-taxi men det är inte detsamma som att det är vanligt.

fundera en sekund kring det faktum att BMW knappt används som taxi så borde du få en hint om totalekonomin hos BMW.

Inte ens i hemlandet Tyskland används dom som som Taxi.
Fast jag har faktist sett några i sthlm. Men man ser nog fler cittra.

Jag är ingen expert på BMW E39 men det är vad jag hört en bra bil. Dock ska visst kombin vara lite mindre KOMBI än motsvarande modeller från andra märken.

Vad gäller Merca/BMW är det i vanlig ordning så att Merca är mer för de som föredrar att ÅKA bil(=citroenägare?) och BMW är mer för de som gillar att KÖRA bil.

Merca e-klass W210 1996-01 är som sagt en riktig rostburk, inte deras mest lyckade modell.. Kanske är det för gammalt för dig, men e-klass W124 1986-96 är mer "riktig" Mercedes. En E220 kombi av senare modell, dvs 1994-96, är annars en vettig kompromiss mellan ekonomi/prestanda/komfort. Det gäller bara att leta reda på ett riktigt bra exemplar, men det är en rätt vanlig modell så det borde inte vara något större problem om man har lite tålamod.

Last edited:
DU skojar .....haha :rofl
Du har inte åkt nått annat en en cittra?

Tro det eller ej, jag har jobbat som säljare på MB. Kört ganska mycket GL, E, C, ML, S-klass. För dom pengarna dom tar betalt finns det bara ett skitigare märke: Land Rover / Range Rover, som jag också sålt. Sen har jag faktiskt ägt en hel del märken och modeller, hade jag fått en Subaru Impreza med stark diesel och komfort som min nuvarande C5 2009 så hade jag varit nöjd!

/ Jens

Nu pratar jag inte om de svart-taxi som står utanför strömpis, harrys och björnstugan utan om riktiga, stripeade bilar med taxameter från ett etablerat bolag.

Framförallt så finns det alltid undantag. Jag har sett en hummer-taxi men det är inte detsamma som att det är vanligt.

Pratade inte heller om "svart-taxi".

Vanliga 5-serien taxi bilar.

Tro det eller ej, jag har jobbat som säljare på MB. Kört ganska mycket GL, E, C, ML, S-klass. För dom pengarna dom tar betalt finns det bara ett skitigare märke: Land Rover / Range Rover, som jag också sålt. Sen har jag faktiskt ägt en hel del märken och modeller, hade jag fått en Subaru Impreza med stark diesel och komfort som min nuvarande C5 2009 så hade jag varit nöjd!

/ Jens

Aldrig ens pratat om merca i denna tråd.
Håller med om att merca är ski*.
Lägg i femman i 30 så ska du se att cittran skakar sönder, gör samma sak på bmwn, helt knäpptyst! Det är bla en bra egenskap bmw har.
Pratar om manuell nu.

Last edited:

.

Självklart finns de men de är otroligt underrepresenterade jämfört med V70, Mercor och Passater... Men som någon sa, BMW köper man för att man gillar att köra, andra bilar för att man gillar och åka och de tredje för att man måste tänka med plånboken.

Självklart finns de men de är otroligt underrepresenterade jämfört med V70, Mercor och Passater... Men som någon sa, BMW köper man för att man gillar att köra, andra bilar för att man gillar och åka och de tredje för att man måste tänka med plånboken.

orka :glömdet

Aldrig ens pratat om merca i denna tråd.
Håller med om att merca är ski*.
Lägg i femman i 30 så ska du se att cittran skakar sönder, gör samma sak på bmwn, helt knäpptyst! Det är bla en bra egenskap bmw har.
Pratar om manuell nu.

Lägger jag i sexan som är högsta växeln på C5an så ligger varvet på 200 eller något liknande, då dör bilen. Kraften i BMWs dieslar kommer ung. samtidigt som i cittran.

Det kan inte bero på att dom är lägre växlade?

/ Jens

Lägger jag i sexan som är högsta växeln på C5an så ligger varvet på 200 eller något liknande, då dör bilen. Kraften i BMWs dieslar kommer ung. samtidigt som i cittran.

Det kan inte bero på att dom är lägre växlade?

/ Jens

Menade inte bmw:s diesel, utan deras bensinare.

jo visst lägre växlar har dem men det spelar ingen roll med 5an i 20-30 knyck i en liten rondell.
Enda tråkigt är ju när man själv lägger en lös grej i bilen och den jäveln skramlar! då får man leta fan!

Last edited:
Just det det har jag ju glömt skriva.

PSA group tillverkar ju även BMWs dieslar. Skillnaden är att BMW har en egen designad topp.
Ja vad säger man PSA Group är ju världens största dieselmotor tillverkare till personbilar.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti