Ska jag byta bil?

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Som gammal inbiten Citroenåkare i många år, så börjar jag fundera på nåt som jag aldrig ägt..en BMW. Jag prioriterar inte alls att det ska var nån nyare flashig bil, utan en 5-serien Touring runt -00. Dom får man ju för en billig peng, så det vore perfekt. Hur är BMW egentligen? Man har ju alltid hört att dom är så himla skojiga att köra och så.
Får man in en rullstol i skuffen på en kombi? (har en grabb som sitter i rullstol)
Hur är tillförlitligheten på en dylik farkost? Jag hatar att meka..och inga roliga kommentarer om mitt nuvarande märke tack, Xantian jag har nu är den mest driftsäkra bil jag någonsin haft. Dock är det en diesel och jag kör under 1000mil om året, så nu blir det nåt med bensin.
Synpunkter....

Annars så funderar jag på en Citroen C5 också...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är ett asbra köp! Billiga reservdelar trots vad alla (som så klar inte haft/har BMW) säger. Finns även mkt billiga hjul på blocket, mm.
5-serie Touring runt -00 eller en E-klasse från samma år är kannonbilar.

Kolla bara så du inte får kassettband och integrerad telefon (tyskarna var lite sena där..)
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Det är ett asbra köp! Billiga reservdelar trots vad alla (som så klar inte haft/har BMW) säger. Finns även mkt billiga hjul på blocket, mm.
5-serie Touring runt -00 eller en E-klasse från samma år är kannonbilar.

Kolla bara så du inte får kassettband och integrerad telefon (tyskarna var lite sena där..)

Billiga reservdelar har jag också hört. Det måste ju vara nåt speciellt med det bilmärket eftersom BMW-ägare är nästan mer fanatiska än vad vi Citroenägare är....

Och Autopower har jag hittat, men tack ändå. Lite rörigt forum bara, det tar sin tid att sålla ut det man vill läsa.

Jag har en jobbarkompis som aldrig ens kört BMW förrän hans tjej köpte en skapligt ny 5-serie kombi.. "Den bästa bil jag nånsin kört" sa han.. Det är ju såna kommentarer som gör att man börjar fundera på nåt annat än mitt nuvarande märke.

Antar att BMW är helt olik Citroen att köra. En Cittra har absolut noll vägkänsla, man känner ingenting av som pågår under hjulen, och så ska det vara. En Cittra kör man inte, man åker med bara. BMW lär ska vara precis tvärtom, det är väl det som gör dom roliga.
Vad gäller Mercedes så gillar jag helt enkelt inte utseendet på deras kombibilar... tyvärr.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Billiga reservdelar har jag också hört. Det måste ju vara nåt speciellt med det bilmärket eftersom BMW-ägare är nästan mer fanatiska än vad vi Citroenägare är....

Grejen med BMW/MB är väl att de Gör bilar som håller och således är dyra i inköp men billiga att underhålla medans alla andra märken delar på bottenplattor och pressar priser för att få iväg så många bilar som möjligt och sen tjänar de pengar på servicar och reservdelar.

Därför är det kannon att köpa en gemmelbeamer som tandat i pris.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Jag jobbar på BMW som mek och jag kan säga att BMW är jävligt schyssta bilar. Tysta, driftsäkra, bekväma, roliga att köra = bra avstämt chassi och relativt bensinsnåla med tanke på vikt och motorvolymer.

Det där angående att delarna är billiga går att vrida och vända hur man vill. En E39 som du pratar om är knappast billig att äga jämfört med andra Europeiska bilar eller Japanska men sett till vad man får är det bra skit. Ett av de vanligaste felen på en E39 är att ABS/Antispinn (ASC eller DSC) systemet pajar och då får man byta styrdonet. Det kostar ca 9.000:- inklusive kodning av styrdonet. Billigt? Inte nånstans.

Stora tunga bilar gör oxå att bromsar, fjädrar och stötdämpare mm kommer att slitas fortare än en annan bil men BMW håller rätt bra ändå faktiskt. Service på bilarna kostar en del oxå, ca 2.500-3.000:- som billigast och ca 6.000:- för den största servicen. Detta förutsett att inget annat behöver bytas. En annan vanlig grej på E39 är att bakre bromsrören rostar sönder så ta en kik på det oxå om du åker och tittar på en.

Hursomhelst så är E39 en JÄVLIGT nice bil, jag föredrar de med Automat för jag tycker att BWM överhuvudtaget på samtliga modeller har skitäcklig känsla i koppling och växelspak om du har manuell låda. Inte så att de pajar men kopplingen tar högt upp och växellägena känns som i en lastbil om man jämför med t.ex min Honda men alla är ju inte så känsliga.

Bränsleförbrukning kan du få ner ordentligt till ca 0.7-0.8L/mil på landsväg men kör man mkt stadstrafik så kommer du att hamna på 1.1-1.2L/mil utan större problem och beroende på hur gasglad du är så kan du även känna på 1.5L/milen ;)

Hursomhelst, köp en årsmodell 2001 och nyare för då får du faceliften på bilen vilken ser mkt snyggare ut än innan 2001. När vi ändå snackar om kostnader så ser serviceprogrammet ut som så att man gör en motoroljeservice som första service, sen kommer Inspektion I följt av en motoroljeservice igen. Efter det Inspektion II för att sedan gå till motoroljeservice igen.

Så kort sagt gör man varann oljeservice och varann Inspektion men man växlar mellan Inspektion I och II varannan gång där med. Serviceintervallen är ca 2.500 mil. Är det något mer du undrar så skrik till :)
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Dani;4158969Är det något mer du undrar så skrik till :)[/QUOTE skrev:
Du bekräftar väl ungefär det jag lyckat googla mig till när det gäller dom därna vagnarna.
Och vad gäller automat så är det ett absolut krav, och då kommer en fråga. Hur hållbara är dom?

Vad gäller service, så har jag aldrig nånsin lämnat in en bil på service, inte ens dom gånger jag köpt sprillans nya bilar. Det är en principsak. Så då undrar jag hur det fungerar med serviceindikatorn? I dom Cittror jag haft så nollar man den själv, står till och med i instruktionsboken hur man gör.

Hur pass rymliga är kombin i bak? Som jag nämnde har jag en rullstolsburen grabb, och den gången jag hyrde en Volvo V70 så fick jag problem. Stolen som ledigt går in i min Xantia fick inte plats i Volvon utan att lirka in den på snedden och sen trycka in luckan för allt man var värd. V70 är alltså både lägre och kortare i lastutrymmet än Xantia. Nån som har haft tillfälle att jämföra en t.ex. 525 Touring med en V70?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har inget mått i huvudet men jag tycker att kombin är jävligt liten faktiskt, eller så känns den bara liten beroende på vad jag är van med. Känns mindre än V70'n :confused:
3-serien måste ju ha vunnit pris i världens minsta kombi, min lilla R5:a sväljer nog mer än dem...
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Jag har aldrig haft kombi själv men jag tycker att en 5-serie Touring är rätt bra och en ihopvikt rullstol borde väl kunna få plats, dock inget jag vågar lova. Jag kan mäta imorgon på jobbet om jag hittar en kombi i något hörn och skriva måtten här.

Automatlådorna är bra men det har förekommit, naturligtvis då alla bilar pajar förr eller senare, att man behövt skicka in en låda på renovering dock har jag ingen aning vad det kostar. Det är inget jag råkat ut för själv utan det är vad arbetskamraten som jobbat där längre än mig berättat. Man kan ju absolut byta växellådsoljan ett par ggr så att det sköljs ur ordentligt och på så sätt få lite liv i lådan innan ett ev. strul men som sagt det är inget stort problem. Jag skulle välja en automat före en manuell alla dagar i veckan.

Det är pissenkelt att nolla serviceindikatorn i en E39 så det är inget du behöver bekymra dig om. Man gör såhär:

1. Tryck och håll in vänster knapp på kombiinstrumentet (mätartavlan)
2. Vrid nyckeln till radioläget (första läget mellan Av och Tändningsläget
3. Släpp knappen för att trycka och hålla in igen tills det börjar blinka RESET
4. Släpp igen och tryck en gång kort så nollställs servicen
5. Vill du vidare till nästa service så väntar du ett par sekunder efter att du nollställt första servicen och trycker en gång kort så hoppar den till nästa service. Vill du nollställa den med så upprepar du steg 3 och framåt. Upprepar du de korta trycken så kommer du till slut ut från serviceläget.

Du kommer först till den vanliga servicen och andra steget är bromsvätskan, den symbolen är en fyrkant med två klockvisare i.

Har du fler frågor så ös på bara :)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Eftersom du hade en rullstolsbunden grabb så kan jag bara säga vad en bekant som kör taxi säger. Den "gamla" kraossen av C5 rummer en rullstol utan att vika den eller något. Nya C5an kräver mera jobbatt få in en stol.

Han körde 24k mil utan problem med sin C5a Bensin. 0,84L/mil snittade han för det mesta som taxi i sthlm.

Som cittra ägare och älskare så säger jag som han C5!!!!
Nu köpte han den nya c5an en HDi.
Själv kör jag Berlingo Fam 1,6Hdi och den rymmer min farmors rullator utan prob.

/Citroen forever
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Eftersom du hade en rullstolsbunden grabb så kan jag bara säga vad en bekant som kör taxi säger. Den "gamla" kraossen av C5 rummer en rullstol utan att vika den eller något. Nya C5an kräver mera jobbatt få in en stol.

Han körde 24k mil utan problem med sin C5a Bensin. 0,84L/mil snittade han för det mesta som taxi i sthlm.

Som cittra ägare och älskare så säger jag som han C5!!!!
Nu köpte han den nya c5an en HDi.
Själv kör jag Berlingo Fam 1,6Hdi och den rymmer min farmors rullator utan prob.

/Citroen forever

Som brukare av en C5 Tourer HDi-09 kan jag bara säga att jag älskar bilen. 0,57 blandat och tystare än en S-klass från MB.

Att den helt saknat körglädje och vägkänsla får man på köpet.

Teo: MB E-klass av förra (och även i viss mån dagens) modell är skräp. En bil som hinner rosta sönder 2 ggr på 5 år är skräp!

Har sålt MB och bytt skärmar och dörrar på en 2007 års MB ML320. Är inte det sjukt så säg!

/ Jens
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Teo: MB E-klass av förra (och även i viss mån dagens) modell är skräp. En bil som hinner rosta sönder 2 ggr på 5 år är skräp!

Har sålt MB och bytt skärmar och dörrar på en 2007 års MB ML320. Är inte det sjukt så säg!

/ Jens

Nu tycker jag att du överdrev lite. Att kalla den skräp är på tok för snällt, för den är ren jävla dynga :mad: När jag utövade billackeringsyrket under några år så var de värsta nya bilarna E-klassen och nån enstaka Vito. Jävla förbannade skitbilar, och sen gör det inte saken bättre att inredningen har sett likadan ut sedan andra världskriget.
Och MB's rostskyddsgaranti är ett skämt, kunderna blev ju rövknullade så det skrek om det. De kunde lika gärna ha köpt en Peugeot.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T

Okey nu svär vi visst. Blanda aldrig ihop ett premium märke som Citroen med Fiat.
Att båda använder motorer från PSA ger ingen gemenskap, utom att PSA Peugeot Citroën har ett joint venturesamarbete med Fiatkoncernen.

Det säger inget om hur Fiat är som bil.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Som cittra ägare och älskare så säger jag som han C5!!!!
Nu köpte han den nya c5an en HDi.
Själv kör jag Berlingo Fam 1,6Hdi och den rymmer min farmors rullator utan prob.

/Citroen forever

JA, C5 är ju inte borta ur bilden, tanken var bara att jag har lust att prova nåt märke jag aldrig haft. I och för sig har jag aldrig ägt en japansk bil heller...men där går gränsen.

Nya C5 är den absolut snyggaste bil jag sett, både sedanen och kombin, men jag kör så lite numera att det får bli ett billigt vrak åt mig. Max 70000:- hade jag tänkt och då är det som nyast en serie 2.

Berlingo har jag haft också, och att den sväljer hur mycket som helst, är en underdrift. Den är ju som en jäkla container inuti.

Ska klura vidare på BMW-spåret ett tag ändå.. Man verkar få mycket bil för pengarna i den prisklassen jag tänkt mig.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Teo: MB E-klass av förra (och även i viss mån dagens) modell är skräp. En bil som hinner rosta sönder 2 ggr på 5 år är skräp!

Har sålt MB och bytt skärmar och dörrar på en 2007 års MB ML320. Är inte det sjukt så säg!
/ Jens

Samtidigt som en V70-taxi som gått 17.000 är helt slut och en E-klass som gått 45.000 känns ny. Fast det är ju klart att taxichaffisståltheten får de att blaska av bilarna i parti och minut så det kan ju vara en bidragande orsak.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
bla bla.. att inredningen har sett likadan ut sedan andra världskriget.

Nu måste du väl ha blandat ihop Mercedes med BMW :va
Jag har haft några BMW och dom har banne mig sett likadana ut i inredningen från början på 70 talet fram till dom nyaste modellerna.

Sen att ens jämföra en tysk bil med ett fransk fordon tyder ju på noll koll :hihi
Fråga dom som kör bärgningsbil vad dom lever av :D
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
TJöööööp BMW, sjukt nöjd med min 525 touring -02, drar lite soppa (0.97 i snitt), gudomlig att åka i, billig att försäkra (4900:- hel/helår) mm.

Se till och få en norrlandskörd, så slipper du alla jävla problem som orsakas av saltvägar (rost, abs-fel, antispinn-fel t.ex)
 
Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Håll dig till c5 då.
Så slipper vi tråden "Bmw suger den är inte en c5a" :)

Allvarligt hur fan kan man jämnföra en cittra med en bmw? Skulle hellre åka en bmw från 1955 än en cittra från 2005.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top