Ska inte en 1000rr vara bra mycket snabbare än 929?

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Någon som har koll på prestanda skilldnad på en 929:a och 1000rr?

Då menar jag acc på en raka?

Kolla denna video, spola fram till slutet så ser man när 929:an kommer ifatt en 1000RR i en kurva på estoril ut på en raka där båda ger järnet och släpper av först vid 280kph

http://www.youtube.com/watch?v=DlhURxhUGd4

Verkar vara rätt jämt skägg??

för det första, utgångshastighet är allt ur en kurva...

för det andra, hur vet du att han med 1000RR panga fullt? kan mycket väl vara så att han tog det lite lugnare på högre växel?

929:an kanske hade mycket högre fart genom kurvan och bar den med sig ut på rakan? I det fallet beror det ganska mycket på föraren.

Enbart rakt fram från stillastående hade du nog ändå inte sett någon större acc-skillnad förrän över 200 knyck och vidare upp mot topp gissar jag. (jämför damens 150 hkr gixxer och min 125 hkr tuono)

Edit: Skriver för sakta... som vanligt ;)

Båda förarna manglar ju på för fullt, ingen kan väll komma och påstå att 1000RR föraren ligger på halvgas eller nåt men ändå når 280 blåss innan det är dags att bromsa?

Sen att det finns förare som är bättre än andra fattar väl vem som helst men gasa rakt fram klarar väl dom flesta? och det verkar dom ju båda onekligen göra.

jag menar bara att den ena hojen flyttar sig inte nämnvärt från den andra i längsled under fullgas acc upp till 280.

Men 929an har högre hastighet redan från början. Syns tydligt att han knappar in redan under kurvtagningen, men sen när dom kommer ut på rakan börjar 1000 sakta stabilisera avståndet mellan hojarna. Videon visar perfekt att kurvhastighet är allt i ett race! Om man inte ska ge de sämre förarna mer muskler som handikap. Men nu spelar vi ju inte golf :D

929ans förare är bättre
1000rr'ns motor är starkare :)

Han längst fram slog ju inte på förrän han såg att 929an var på G...

Var det bara jag som såg det eller? Kan inte va möjligt... :)

Det kunde lika gärna vart en 600a och en 1000cc, det är inga monsterskillnader rakt fram, speciellt inte om den 600an skulle slå på före.

Båda förarna manglar ju på för fullt.

Förutom att dom troligen låg på olika växlar och slog på gasen på helt olika ställen.

Last edited:
Jag låg jämt med polaren längst hela start o målrakan på Gelleråsen med min 600rr, jag var tillome nästan om innan det var dags att bromsa.
Jag hade mycket högre utgångshastighet ur depåböjen o de räckte för att jag skulle ligga före efter nästa kurva :D

Han kommer med mycket högre utgångshastighet ur kurvan pUnChT

Om man tittar riiiiiiiktigt noga så ser man att 1000RRens passagerarfotpinnar är bara lite nerfällda, det förklarar allt!

Last edited:
Var är Tocar när man behöver han,han har säkert läst spalt meter om detta i någon av hans tidningar.:arsele:rolleyes:

Har man någon gång kört på bana tillsammans med effektstarkare hojar så vet man att man måste vara snabbare där effekten inte spelar någon roll för att ha en chans på rakan. Fysiken är enkel, 200hk kör ifrån 100hk vid samma förhållanden. Men om 100hk har fördel av "rullande start" så blir det värre.

Det är väl cirkus 50 hästar mer i 1000rr i motorn jämfört med en 929. Har kört båda och det är stor skillnad Sen körs det ju rätt så soft i videon. Inget fel på 929 alls. Funderar själv på en sån som lekhoj men att tro att den går som en modernare literhoj rakt fram är nog att ta i.

En fråga: vad fan spelar det för roll?

Penismätning är så jävla ointressant..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey