Ska fyrhjuliga motorcyklar förbjudas?

Förbjud! Förbjud för helvet! :mad:

Livsfarligt! Man håller dessutom i sig med bara händerna ju. :skrämd

Dom får väl inte ha mer än 25kW, så det får bli en värsting harleymotor i såna fall, för en japansk 250 är väl på mer än så....

Hittade detta i
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1692/88369_fyrhjulingar_utg_6.pdf

Fyrhjulig motorcykel
Ett motorfordon på fyra hjul, som utan last får väga högst 400 kg eller 550 kg om fordonet är avsett för godstransport. Motorns maximala nettoeffekt får inte överstiga 15 kW. Om motorcykeln är eldriven ska batterierna inte räknas in i vikten.

Jag avskyr mitt teflonminne... vet att jag hittat en annons för ATV där de skrev att ALLA deras fick köras i terräng OCH på väg!
Nu hittar jag inte den, men Kawa har en 750 som ger 31 kW. Det står inte om den får köras på väg iofs :(

Last edited:
Hittade detta i
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1692/88369_fyrhjulingar_utg_6.pdf

Fyrhjulig motorcykel
Ett motorfordon på fyra hjul, som utan last får väga högst 400 kg eller 550 kg om fordonet
är avsett för godstransport. Motorns maximala nettoeffekt får inte överstiga 15 kW. Om motorcykeln är eldriven ska batterierna inte räknas in i vikten.

Jasså, bara 15kW, då räcker ju en sportstermotor :D

(nu får jag snart gruppsmisk av Morsan och Jörgen)

Min Far har en Polaris 500 (Arbetsmaskin) och funderade på att byta in den till en nyare likadan fast vägregad maskin, så vi åkte och provkörde en sån, både jag och han blev tveksamma till om den skulle orka skotta snö, men försäljaren skyndade sig att säga att effekten fanns där, om man tog bort strypningarna, dom hade provat utan strypningar, men sedan hade Polisen hört av sig och ville låna maskinen för utvärdering, så dom hade blivit tvungen att strypa den igen....

Last edited:
Återgå till det som gällde förr:

Förbjudna på gata.

Som arbetsfordon är de HELT suveräna.
(men då talar vi arbetsfordon inte flashiga räser-4-hjulingar som körs av flarnar mitt i city på gångbanor osv)

Jasså, bara 15kW, då räcker ju en sportstermotor :D

(nu får jag snart gruppsmisk av Morsan och Jörgen)

Min Far har en Polaris 500 (Arbetsmaskin) och funderade på att byta in den till en nyare likadan fast vägregad maskin, så vi åkte och provkörde en sån, både jag och han blev tveksamma till om den skulle orka skotta snö, men försäljaren skyndade sig att säga att effekten fanns där, om man tog bort strypningarna, dom hade provat utan strypningar, men sedan hade Polisen hört av sig och ville låna maskinen för utvärdering, så dom hade blivit tvungen att strypa den igen....

Jag var tvungen att kolla på VV hur många kW min FT500 har ...
Hela 26 kW på tjänstevikt 175 och totalvikt 355 :D
Oups, det får åka två 90-kiloklumpar på den :rolleyes:

Last edited:
En motorcykel har två (2) hjul, om en farkost har fler eller färre hjul är det något annat!
Tycker jag i alla fall ::)
Enligt Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Motorcycle har motorcyklar två hjul..i vissa juridiska aspekter kan de ha 3? också..:tungan

Men det är väl bara att vänta snart har väl DN, AB, NTF och andra hojhatare inflitrerat Wikipedia precis som CIA och andra..:huvet

Jag tänkte på en sak..om jag kapar av taket på min gamla sura Renault Scenic tar bort ratten och sätter dit ett styre i stället..blir det en 4 hjulig motorcykel då? :D Jag läste något om att det det inte fick överstiga någon viss effekt oxå?, och vikt..?
Då kanske det inte funkar?:va

Ahh.... en EPA eller A-traktor det måste ju egentligen vara en motorcykel...:rolleyes: Hmm för tung dårå..men i alla fall

Nä skämt åsido, jag tycker bara benämningen 4 hjulig motorcykel låter helt sjukt.

Nä bort med dem från statistiken

Last edited:
Återgå till det som gällde förr:

Förbjudna på gata.

Som arbetsfordon är de HELT suveräna.
(men då talar vi arbetsfordon inte flashiga räser-4-hjulingar som körs av flarnar mitt i city på gångbanor osv)

Instämmer, men det är ett EU-direktiv att de ska kunna registreras som MC eller moped :mad:

En motorcykel har två (2) hjul, om en farkost har fler eller färre hjul är det något annat!
Tycker jag i alla fall ::)
Enligt Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Motorcycle har motorcyklar två hjul..i vissa juridiska aspekter kan de ha 3? också..:tungan

Men det är väl bara att vänta snart har väl DN, AB, NTF och andra hojhatare inflitrerat Wikipedia precis som CIA och andra..:huvet

Jag tänkte på en sak..om jag kapar av taket på min gamla sura Renault Scenic tar bort ratten och sätter dit ett styre i stället..blir det en 4 hjulig motorcykel då? :D Jag läste något om att det det inte fick överstiga någon viss effekt oxå?, och vikt..?
Då kanske det inte funkar?:va

Ahh.... en EPA eller A-traktor det måste ju egentligen vara en motorcykel...:rolleyes: Hmm för tung dårå..men i alla fall

Nä skämt åsido, jag tycker bara benämningen 4 hjulig motorcykel låter helt sjukt.

Nä bort med dem från statistiken

Ta en titt på inlägg 37, fordonsförordningen

Last edited:
Än en gång får jag svart på vitt att jag röstade FEL i EU-frågan...

Det gjorde inte jag, men vad hjälpte det :) Fr o m förra året finns det fyrhjulingar registrerade som motorcyklar på våra vägar :mad: Innan dess fick de bara utföra det de var bäst på, arbeta.
Vissa firmor trycker på att de inte betalar "extraskatten" i Sthlm i reklamen

Än en gång får jag svart på vitt att jag röstade FEL i EU-frågan...

Ääh..wht t fck...de är väl på sin höjd marginellt värre än bil- & moppe-fuckon. Så länge de inte klunsar i en kurva nära mig....det är väl en tidsfråga.

Men tack för att du röstade rätt..... :D :D

Instämmer, men det är ett EU-direktiv att de ska kunna registreras som MC eller moped :mad:

Ta en titt på inlägg 37, fordonsförordningen

Jo jag har tittat men det är i alla fall idiotiskt......:va

Men lite fler vägkameror fixar ju snabbt bort 4 hjulingarnas olyckor också... ..:gnissla

Tycker det är bra att fyrhjulingar går under B-kort faktiskt. Jag håller på att ta B-kort men har dessvärre inget A-körkort, så för mig är fyrhjuling ett sätt att få köra ett roligt, öppet, fartfyllt och motorcykelliknande fordon utan att behöva ta ett körkort till. Dock kan jag hålla med om att det borde finnas obligatoriska säkerhetskurser avsätt för fyrhjulingar.

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard