Ska du ta mc-kort? Läs detta först.

Fel. Det är inte lättare nånstans utan folket är duktigare i Umeå och sämre i Örebro och de skitställen.

Man kör inte till Umeå för att "öka sina chanser". Kuggar man är man sämst - punkt!

Fel. Det är inte lättare nånstans utan folket är duktigare i Umeå och sämre i Örebro och de skitställen.

Man kör inte till Umeå för att "öka sina chanser". Kuggar man är man sämst - punkt!

beror ju mycket på vart man är ändå, jag som har bott i små städer/byar hela mitt liv skulle ganska garanterat inte klara stadskörningen i t.ex. sthlm. man är tillräckligt nervös och stressad som det är. och det beror inte på att man är sämst.

eller så kan man se det från en annan vinkel... klarar du att köra upp i farsta istället så kan man veta med gott samvete att man blivigt godkänd för riktig trafik...

Klart det är skillnad på stad och stad lika mycket som det är skillnad mellan olika granskare som är olika noga.
Jag faila första manöverprovet för att jag körde 38 vid ett bromstest (minimifart 40), andra gången mätte inte granskaren ens hastigheten.

Det finns en anledning till varför många klarar sig i umeå.
De flesta som kör upp kommer från två körskolor.
Båda så vitt jag vet nöter in säkerhet, säkerhet & lite mer säkerhet.
(med oftast en massa mer körlektioner också som följd)

Iofs är det bra att nöta säkerhet för nya hojförare.

Sen är ytterligare en anledning att första uppkörningstid i Norrland är första veckan i Maj + väldigt få uppkörningstider = lång kötid till uppkörningen.
Resultat, det blir fler körlektioner(för att du inte ska bli "ringrostig" = troligare att du klarar av att ta kortet.

Sen har umeå en fet j* nackdel som heter frigolithjon på vanlig cykel som tror de ÄGER alla vägar. De cyklar bara rätt ut över övergångställ utan att för 5öre se sig om. Många övergångställ är dessutom cykelöverfarter (där cyklisterna "har rätt" till företräde)
Men hur j* puckad måste man inte vara om man cyklar rakt ut över en väg utan att se sig om?
"SPLAT! oj! jag blev skadad för livet, men jag har rätten på min sida"
Men detta med fler puckon på cykel än alla andra städer sammanlagt gör att du övar krypkörning inför varje övergångsställe. Det gör i sin tur att det går bättre på uppkörningen.

Själv så blev ja less på att "vara klar" för uppkörning i umeå redan första veckan av april det år jag tog kortet, men kunde inte få uppkörnignstid förens första veckan i juli.
Det sög.
Så jag tog en vecka ledigt och drog ner till Rhodins Trafikskola i Kristianstad trede veckan i april. Sen hade jag kortet :)

Jag vet bara att de mest nitiska trafikpoliserna finns i Örebre. Har åkt igenom där med bil många gånger och de har ofta jätte insatster där man måste stå i kö för att få en böteslapp. :va

Jag vet bara att de mest nitiska trafikpoliserna finns i Örebre. Har åkt igenom där med bil många gånger och de har ofta jätte insatster där man måste stå i kö för att få en böteslapp. :va

korrekt, riktiga svin är dom här. Men det är bara att bete sig lika oförskämt och respektlöst tillbaks, de brukar bli tjuriga för det men vem bryr sig egentligen

Se det på ett positivt sätt det är svårt och du klarade kortet.:D

Det är sant! :P

korrekt, riktiga svin är dom här. Men det är bara att bete sig lika oförskämt och respektlöst tillbaks, de brukar bli tjuriga för det men vem bryr sig egentligen

Har blivit stoppad en gång på motorcykeln, då övningskörde jag. De var ordentligt trevliga fast det var ju bara nykterhetskoll, och killarna som stoppade mig var motorcyklister till vardags. Kan tänka mig att man blir rätt avtrubbad som polis efter ett tag och kan vara rätt tjurig mot folk som inte fixar att lyda lagarna. (Inget negativt mot oss som inte håller lagar, utan bara en tanke)

Personligen vet jag att antalet kuggade elever på en körskola ökade väldigt kraftigt under en period när den duktigaste körläraren var bortrest.

Vad nöjd man blev att man klarade det och körde upp i Örebro :)

Men vad är det dem säger? Det finns tre slags lögn: lögn, förbannad lögn och statistik :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph