Ska du köra Superbike 2007?

Erics 1000s skrev:
2512769 Kul att några verkar läsa här ;-)

Men lite som mitt 2e inlägg ovan - var kommer viljan & förmågan ifrån förare att lägga in ca 300 000,- för att köra i en bilserie....?! Kostnaderna ÄR klart högre att köra i STCC jämfört SM, SO.

Dessutom,:tomten
Snackas lite väl fint att klassa upp, ha flera nivåer på "A förare" mm. Men kom loss å inse att det kostar pengar. Pengar som för de flesta INTE finns. Meningen med ett större arrangemang är väl att de aktiva som deltar även ges BRA förutsättningar att få in sponsorer som tex vill synas i TV & media. (BtW finns det ngn som i år läst ett superstockresultat el artikel om 600cc i DN, SVD, Gbg posten etc?)

:confused:
Vore kul att höra vad Veidecförarna tycker. Dvs de som betalt hög anmälningsavgift med utlovad TV täckning mm. Vad tror de kommer ändras med 400cc mer - om inget annat görs?! Vad jag förstår har TVn uteblivit. Körtiden minskat och MC i depån ses som ngt som katten släpat in....?

Klart som "17" att jag som så många andra vill få mer fokus & bättre RR arrangemang gärna med SVT som sänder racen. Men nu har jag väldigt svårt att se hur detta kommer ske utan att återigen krama all finansiering av förarna.

SBK förening,
Just därför önskar jag ditt intresse att förena dig för att undvika att bli överkörd eller inte lyssnad på av arrangörerna. Skicka ett mail till mig enl trådstarten (som nära 40% av SBK startfältet redan gjort). Note - Finns ingen garanti att en SBK förening alltid får som den vill - men hur ser alternativet ut?!

/Eric

Jag tycker inte att avgiften är för hög den kan få vara 200 000:- det beror på vad som ingår. MC är definitivt inget som katten släpat in vi står alltid tillsammans med STCC i dom bästa depåerna tex. SEn är det som Mossberg skriver i SM finns inget att erbjuda sponsorern tyvärr, jag har 200 000:- extra intäkter tack vare att jag kör STCC.

Sedan tycker jag att man hamnat lite snett när man snackar om det sportsliga i SST 600 vi är snart nere på samma tider som med supersporthojarna med 20 hk mer och det med 20 minuter mindre körtid, däcksbegränsning på tre sett och inga kval däck. Superbike åker inte fortare på tex Anderstorp sedan slutet av 90 talet.

Steny skrev:
2513688 Jag tycker inte att avgiften är för hög den kan få vara 200 000:- det beror på vad som ingår. MC är definitivt inget som katten släpat in vi står alltid tillsammans med STCC i dom bästa depåerna tex. SEn är det som Mossberg skriver i SM finns inget att erbjuda sponsorern tyvärr, jag har 200 000:- extra intäkter tack vare att jag kör STCC.
Kul att höra några förare från stcc som tycker att det varit ganska bra, okay avgifter och att man ser att man fått en ganska central roll i evenemanget.
Jag har ALDRIG varit på stcc så ja har ingen uppfattning själv...

Men de förare jag pratat med från den cirkusen har gett mig en motsatt bild av den du å mossberg beskriver. Att ni får stå lite i skymundan av bilarna. Ni får arrangera egna gridshows i depån om ni vill ha någon. Ni får åka ut och träna efter bilarna på en osopad bana, likaså på race. Ni får ofta köra sist osv osv...
Det är den bild jag fått beskriven, det är inte egna reflektioner...

Utifrån den beskrivningen så känns inte stcc:s avgifter skäliga för det man får..
Men, som sagt, ni har en annan bild utav det och där kanske avgifterna är försvarbara. Förstår att de känns försvarbart om du lirat in 200 lax i spons tack vare det koncept stcc erbjudit. Jag tror dock att det är få förunnat med det stödet, och jag misstänker att det ligger mycket i just DIG, att du och ditt team varit riktigt duktiga på att sälja in ert team med ett bra konsept och därmed lyckats. Jag tror inte att det beror på att stcc satsat dina dyra startavgifter på att ge dig bra PR tillbaka, för de har ni inte fått... enligt mig iaf, dåligt med tidningar, dåligt me tv osv..
Jag är inget proffs på de här, de är bara mina spekulationer som sagt... vill också tillägga att ja tycker det är kul att du visar att det faktiskt går att få ihop de sponsorbeloppen om man gör ett bra arbete:tummenupp

fezt skrev:
2517541
Men de förare jag pratat med från den cirkusen har gett mig en motsatt bild av den du å mossberg beskriver. Att ni får stå lite i skymundan av bilarna. Ni får arrangera egna gridshows i depån om ni vill ha någon. Ni får åka ut och träna efter bilarna på en osopad bana, likaså på race. Ni får ofta köra sist osv osv...

Utifrån den beskrivningen så känns inte stcc:s avgifter skäliga för det man får..
Men, som sagt, ni har en annan bild utav det och där kanske avgifterna är försvarbara.

Avgifterna är höga. Det tycker jag iaf. Det känns konstigt att betala 5000 för att vara den som står för underhållningen. Men Henrik har helt rätt i det att man måste se till vad man får. Och vad man får är STCC:s starka varumärke. Det står högt i kurs. När man ringer ett företag och säger att man kör i STCC så vet ju till o med sekreteraren som sköter telefon vad man pratar om! MÅNGA säger att "det brukar jag se på TV" eller "Det är ju roligt". Och det starka varumärket är värt att betala mycket för! Att säga att man kör RR-SM har inte fått någon företagare att bli överdrivet entusiastisk hittills iaf... STCC däremot är iaf intressant...

Övrigt:
Vi kör aldrig sist utan alltid först.
Banan har vid något tillfälle varit dåligt sopad men oftast har det varit helt OK.
De enda bilarna som står bättre än hojarna är STCC-bilarna
Vi har ordnat egna grid-shows, helt korrekt.
Visst har vi kört efter bilarna. Såklart, så måste det ju bli! Vi kör ju med bilar!

Övrigt:
Vi kör aldrig sist utan alltid först.
Banan har vid något tillfälle varit dåligt sopad men oftast har det varit helt OK.
De enda bilarna som står bättre än hojarna är STCC-bilarna
Vi har ordnat egna grid-shows, helt korrekt.
Visst har vi kört efter bilarna. Såklart, så måste det ju bli! Vi kör ju med bilar![/QUOTE]

Bra svarat Mossberg,
Att man står i skymundan för bilarna får vi alltid räkna med även om man är en huvud klass det är STCC:s varumärke vi utnyttjar, I Falkenberg var det dåligt sopat, sopningen är inte heller STCC:s ansvar utan arrangören det är samma klubbar som arrangerar SM tex som driver STCC helgerna, från STCC:s sida försökte man hjäpa oss förare i dialogen med arrangörerna genom att anställa Lodnerth det stoppade vårat eget förbund!

Sedan handlar det inte bara om vad man får med TV och tidningar med sponsorerna på en STCC helg finns ett bredare "Show underlag" som är attraktivare än bara hojar samt att det är ett urstarkt varumärke idag, glöm ej heller 26500 åskådare på Mantorp, att vi inte är med på gridshows nu beror på att STCC nya ägare vill stärkabilklassen samtidigt som det inte funnits någon klassponsor till MC klassen. Hade det funnits och denna krävt gridshow hade det varit en.

Last edited:
fezt skrev:
2517541

I Mantorp stämmer det inte, MC brukar vara först på morgonen (förutom sista, ifall det skulle va för kallt i marken som det var förra året...)
Tidschemat är rätt tight men där har då inte vad jag kan minnas MC kört efter bilarna de senaste gångerna.
De har fått köra direkt efter lunch på nysopad bana.
Första tävlingen var det stora problem eftersom asfalten började svettas på lördagen och SMHI lovade lika varmt på söndagen så de sandade banan för att binda det.
Vilket var rätt förödande på söndag morgon när det fortfarande låg sand på banan, då fick de köra sist så att så många bilar så möjligt skulle dra med sig den fina sanden av banan.
Det hade med säkerhet att göra, inte så värst mkt annat.
Lite synd att de inte tänkte på det INNAN de släppte ut MC på morgonen dock, lite dumt blev det kan man väl säga..
sen att det var mulet och lagom varmt på söndan kan man väl bara skylla SMHI för felprognos igen för...

Steny skrev:
2513688Sedan tycker jag att man hamnat lite snett när man snackar om det sportsliga i SST 600 vi är snart nere på samma tider som med supersporthojarna med 20 hk mer och det med 20 minuter mindre körtid, däcksbegränsning på tre sett och inga kval däck. Superbike åker inte fortare på tex Anderstorp sedan slutet av 90 talet.
Rätta mig om jag har fel men har inte de bästa förarna kört just 600 de senaste 5-6 åren, dvs det har inte funnits någon SBK-klass som kunnat utvecklas på samma sätt som 600 har gjort?

sandstream skrev:
2518646 Rätta mig om jag har fel men har inte de bästa förarna kört just 600 de senaste 5-6 åren, dvs det har inte funnits någon SBK-klass som kunnat utvecklas på samma sätt som 600 har gjort?
Jag tror det är rätt jämnt mellan toppförarna i de fyra SM-klasserna, men visst var det starka startfält med Cralle, Lindström, Folkesson, Jansson etc.

Gustav O skrev:
2518648 Jag tror det är rätt jämnt mellan toppförarna i de fyra SM-klasserna, men visst var det starka startfält med Cralle, Lindström, Folkesson, Jansson etc.

Det var jämt och hårt, men det går nästan lika snabbt nu men med tröttare hojar inga kvaldäck, hälften av däcken i däcksbegränsning och mindre ekonomisk uppbackning av MC branchen.

sandstream skrev:
2518646 Rätta mig om jag har fel men har inte de bästa förarna kört just 600 de senaste 5-6 åren, dvs det har inte funnits någon SBK-klass som kunnat utvecklas på samma sätt som 600 har gjort?

Det är väl som så att det finns ett gäng snorsnabba förare i toppen i både 600 och 1000... och sedan blir det lite tunnare i båda klasserna.

Kul m respons men....

Tanken m tråden var väl inte direkt att jämföra varvtiderna & arrangemang utan förhoppningsvis få igång en bra dialog förare emellan som just ser en fördel i att inte ensam "svälja läget" & knyta näven i byxfickan..?!

Men kort ang mästerskap,
Om end 17 st startar och det skiljer 5 - 7 sek mellan pole & siste man är det verkligen "bäst" då sportsligt sett? Framförallt vad beror det på då...?! Här är huvudpunkten i min argumentering ang ev Veidecce 1K-cup och en gruppering el förarförening. (ofta utläst som kostnader)

Förare som som avser köra SBK,
Om du tror på att gruppera dig och att det kan ge dig & gruppen en fördel - så in med mailet enl trådstarten.

Övrigt,
Naturligtvis kul att höra varför man inte skall gruppera sig. Ligger lite i sportens natur att vara just "ensamvarg" men emellanåt kan det vara både dyrt & dåligt.

/Eric

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back