Ska du köra Superbike 2007?

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
2x R-1000
Detta även utskickat via maillistan: MCE RR

Om 2007 & vad som ev händer med klassen Superbike & STCC.

Men nu,
Vore det i min mening ett gyllene tillfälle att försöka samordna de förare som kommer köra i vad som vart fall kallats huvudklass i SM & SO…! Syftet med min tråd är främst att få till en sammanhållning bland oss SBK-förare för att kunna föra en sansad dialog med den organisation som kommer härbärgera ett SM el cupmästerskap nästa säsong.

Till dig som avser köra Superbike 2007!
Om du är villig att vara med i en ”förarförening” eller någon form av GEMENSAM gruppering där vi SBK-förare kan enas om en olika frågor som direkt el indirekt berör oss så ge mig ett kort svar med namn + telenummer och din mailadress som du helst använder.

OBS end VIA MAIL: eric_hulth@hotmail.com

Note
Ser inte mig själv som utnämnd leader för en ev ”förening” men ÖNSKAR att du som aktiv SBK-förare kan se till ett helheltsperspektiv för att nå en förbättring på allt ifrån informationsflödet till villkor & kostnader för att köra nästa säsong.

NOTERA!
Svara kort och även om du ev inte vill ”förena dig”

Eric Hulth, No 39

Last edited:
Hmm,

Lite förundrad av att så mycket intresse verkar finnas att samordna sig vid snacket i bandepån- men så få som verkligen GÖR det...:va

Ngn som har tips på att nå bättre resultat vänligen ge feedback:)

/Eric

Erics 1000s skrev:
2507225 Hmm,

Lite förundrad av att så mycket intresse verkar finnas att samordna sig vid snacket i bandepån- men så få som verkligen GÖR det...:va

Ngn som har tips på att nå bättre resultat vänligen ge feedback:)

/Eric

Veidecfolket är nog intresserade av vilka från Nordic Superbike som kommer köra 1000. Och jag gissar att R1000 och NSB undrar vilka från Veidec 600 som går över till 1000. Sen är det ju det där om några gamlisar stiger in igen.

Men verkar ju som att ingen vill tala om vad de vill, åtminståne inte så länge det finns officieltt beslut från Svemo om hur det blir med STCC, SM och SO...

---Men keep the thread alive...

/E

jorpes skrev:
2508330 Veidecfolket är nog intresserade av vilka från Nordic Superbike som kommer köra 1000. Och jag gissar att R1000 och NSB undrar vilka från Veidec 600 som går över till 1000. Sen är det ju det där om några gamlisar stiger in igen.

Men verkar ju som att ingen vill tala om vad de vill, åtminståne inte så länge det finns officieltt beslut från Svemo om hur det blir med STCC, SM och SO...

---Men keep the thread alive...

/E

Kommer bara beslutet om hur det blir, som kommer nog resten utkristallisera sig rätt snart. Klart är väl att nästa års "Veidec" lär bli det tuffaste på många år om det blir 1000cc. Toppen i NSB lär ju hänga med över, och toppen i Veidec nu lär säkert också vara sugna på att hänga kvar och gå över till 1000cc. Sen ryktas det ju om en del comebacker också...

Därför skulle det kännas rätt bra med en "mellanklass" för 1000cc A-förare i SM/SO. Hoppas det blir så...

Macke skrev:
2509616 Därför skulle det kännas rätt bra med en "mellanklass" för 1000cc A-förare i SM/SO. Hoppas det blir så...

Jag håller med dig.
Fördelen är ju att de som då vill tex göra ett inhopp som Wild Card i Veidec
kan göra det.

Men jag är rädd för att Veidec förarna kommer att använda det som träning,
vilket gör att det blir de som kommer att dominera i den klassen också, så vi
vanliga döda inte har en chans.... är rädd att de kan ta död på det roliga lite.. Man kommer vara glad om man ens kan få poäng antagligen..

Jae,

Sportsligt sett bör väl de bästa förarna köra de "bästa" hojarna i den "bästa" serien med den bästa TV & mediabevakningen...?! Givetvis också tjäna pengar på detta - och inte som idag sponsra sin egen körning och samtidigt betala arrangören för att beträda banan...!

Men riktigt så ser ju inte verkligheten ut!
De "bästa" förarna och de som snart blir riktigt bra har s ä l l a n de förutsättningar att ens köra i det "bästa" mästerskapet. (vilket det nu är?)

Märkligt nog verkar många tro att allt blir "så bra" om man får 400 kubik mera att hantera? Oavsett hojstorlek i en tänkt Veidec cup (?) så måste SVEMO som sköter tävlingstillstånd, och arrangörer (SM, SO, STCC/Veidec?) snabbt som "17" visa och förklara hur & vad de erbjuder!

Annars riskerar nog en ev Veidec 1000 cup (istf 600 Superstock) bli lika sportsligt urvattnad och både TV & medialös som i år?

OBS! inte meningen att trampa på tår med inlägget - snarare vidga lite på förarperspektivet och vikten av att avskaffa förarfinansierade arrangemang.

/Eric

Erics 1000s skrev:
2510082
Annars riskerar nog en ev Veidec 1000 cup (istf 600 Superstock) bli lika sportsligt urvattnad och både TV & medialös som i år?

/Eric

Tror inte det är någon risk för det...
Blir det 1000, så vet ju alla redan att då är Pålsson nöjd, även alla general-
agenter, och det lär nog satsas ganska ordentligt automatiskt då.

Frågan är vad som händer runtom kring istället.. SM tex.. det är ju där
den stora skillnaden blir kanske?

Bennybåge skrev:
2510113 Tror inte det är någon risk för det...
Blir det 1000, så vet ju alla redan att då är Pålsson nöjd, även alla general-
agenter, och det lär nog satsas ganska ordentligt automatiskt då.

Frågan är vad som händer runtom kring istället.. SM tex.. det är ju där
den stora skillnaden blir kanske?
Förstår inte varför det ska bli så "stort" med 1000 i veidec för att pålsson och generalagenterna vill det.... ? Jag har då inte hört ngn generalagent öppet gå ut å säga att vi vill sponsra hojar i Veidec om det är 1000cc...
De enda man "hört" är en massa prat...:6surkart

OM, mot förmodan GA går in o sponsrar så kommer vi kanske se en max två förare i ett yamaha team,honda,suzuki, kawwa...= max 10 förare..
Vilka kan tänka sig ställa upp och satsa flera hundra tusen för att slåss mot 10 "fabriks förare"...? kommer bli ett klent startfält i mina ögon..

Däremot, om jag har fel i mina antydningar, och det blir lite utav en succé .. då kan jag hålla med om att det kanske är bra för sporten roadracing..

fezt skrev:
OM, mot förmodan GA går in o sponsrar så kommer vi kanske se en max två förare i ett yamaha team,honda,suzuki, kawwa...= max 10 förare.. Vilka kan tänka sig ställa upp och satsa flera hundra tusen för att slåss mot 10 "fabriks förare"...? kommer bli ett klent startfält i mina ögon..
Det var väl en ganska smal topp i årets Veidec?

fezt skrev:
2510799 Förstår inte varför det ska bli så "stort" med 1000 i veidec för att pålsson och generalagenterna vill det.... ? Jag har då inte hört ngn generalagent öppet gå ut å säga att vi vill sponsra hojar i Veidec om det är 1000cc...
De enda man "hört" är en massa prat...:6surkart

OM, mot förmodan GA går in o sponsrar så kommer vi kanske se en max två förare i ett yamaha team,honda,suzuki, kawwa...= max 10 förare..
Vilka kan tänka sig ställa upp och satsa flera hundra tusen för att slåss mot 10 "fabriks förare"...? kommer bli ett klent startfält i mina ögon..

Däremot, om jag har fel i mina antydningar, och det blir lite utav en succé .. då kan jag hålla med om att det kanske är bra för sporten roadracing..

Nä, stort och stort tror inte jag heller. Som sagt, 400 cc mer skiter jag i...
(men att generalagenter vill satsa mer om det blir 1000, det vet jag
några exempel på...)
Men det viktiga är ju vad som händer i vanliga SM tycker...
det är ju där alla börjar i princip sin RR körning.. efter Rookie 600 tex, så ska
det finnas en 600 klass för A-förare...

(600 Superstock till SM, 1000 Superstock till SM, SBK till STCC.
Superstock 1000 med reglemente att INTE byta fjädringskomponenter, så
kan de som kör Superstock 1000 göra inhopp i SBK i STCC, men man får
inte in Jimmy L. osv. som hade vunnit den serien också annars.. :hihi .. fräckt va? )

Last edited:
Bennybåge skrev:
2511072 Nä, stort och stort tror inte jag heller. Som sagt, 400 cc mer skiter jag i...
(men att generalagenter vill satsa mer om det blir 1000, det vet jag
några exempel på...)
Men det viktiga är ju vad som händer i vanliga SM tycker...
det är ju där alla börjar i princip sin RR körning.. efter Rookie 600 tex, så ska
det finnas en 600 klass för A-förare...

(600 Superstock till SM, 1000 Superstock till SM, SBK till STCC.
Superstock 1000 med reglemente att INTE byta fjädringskomponenter, så
kan de som kör Superstock 1000 göra inhopp i SBK i STCC, men man får
inte in Jimmy L. osv. som hade vunnit den serien också annars.. :hihi .. fräckt va? )

Precis min åsikt också! :tummenupp

Att Generalimportörerna är villiga att satsa mer om det blir 1000cc känns som det kvittar. Dom som kommer få ta del av det stödet är dom 5-6 snabbaste, och dom har ju redan resurser så dom klarar sig. För resten kommer skillnaden blir minimal. Kan inte tänka mig att generalimportötrerna går in och hjälper samtliga förare i startfältet. Att klassen blir större rent konkurrensmässigt beror väl mera på att dom snabbaste från klasserna STK600 och NSB kommer vilja köra "Veidec/STCC". Vilket iofs är ett steg i rätt riktning om man vill att det ska vara den tuffaste klassen vi har i sverige.
Vad STCC organisationen måste göra är att ge klassen större status i arrangemanget. Mera bantid, mera PR, och TV tid!

Det behövs också i så fall ett mellansteg för nyuppklassade och lite långsammare A-förare så att man kan fortsätta att utvecklas nån säsong till och sen kanske ta steget upp till "Veidec/STCC". Annars blir det som det är nu, att dom som blir uppklassade och känner att dom inte platsar riktigt bland dom snabbaste, lägger av. Och målet för sporten måste väl ändå vara att behålla så många förare som möjligt.

Oron över vart 600 klassen tar vägen förstår jag inte, det är ju helt logiskt att den befintliga STK600 tar klivet in i SM om den tas bort från "Veidec/STCC". Om nu B-klasserna ska tas bort från SM helgerna, och NSB flyttas till "Veidec/STCC" så kommer det ju finnas gott om plats i schemat för flera klasser. Annars blir väl bara 125GP, 250GP, och STK600 kvar på en SM helg.

Last edited:
Macke skrev:
2511265 Om nu B-klasserna ska tas bort från SM helgerna, och NSB flyttas till "Veidec/STCC" så kommer det ju finnas gott om plats i schemat för flera klasser. Annars blir väl bara 125GP, 250GP, och STK600 kvar på en SM helg.

Eller så kan man köra endagarstävling!!!!!!!!!!!!!!!!! Två träningspass på förmiddagen och två race på eftermiddagen!!!:tummenupp :tummenupp

Och så kunde Rookie 600 o 1000 o 125 junior köra enligt samma koncept på lördagen!!! Så jeffla bra!!... Tror jag iaf:)

magnus_moss skrev:
Och så kunde Rookie 600 o 1000 o 125 junior köra enligt samma koncept på lördagen!!! Så jeffla bra!!... Tror jag iaf:)
Det skulle lätt få min röst! :tummenupp
(Förutsatt att det fanns träningstillfälle på fredagen)

Kul att några verkar läsa här ;-)

Men lite som mitt 2e inlägg ovan - var kommer viljan & förmågan ifrån förare att lägga in ca 300 000,- för att köra i en bilserie....?! Kostnaderna ÄR klart högre att köra i STCC jämfört SM, SO.

Dessutom,:tomten
Snackas lite väl fint att klassa upp, ha flera nivåer på "A förare" mm. Men kom loss å inse att det kostar pengar. Pengar som för de flesta INTE finns. Meningen med ett större arrangemang är väl att de aktiva som deltar även ges BRA förutsättningar att få in sponsorer som tex vill synas i TV & media. (BtW finns det ngn som i år läst ett superstockresultat el artikel om 600cc i DN, SVD, Gbg posten etc?)

:confused:
Vore kul att höra vad Veidecförarna tycker. Dvs de som betalt hög anmälningsavgift med utlovad TV täckning mm. Vad tror de kommer ändras med 400cc mer - om inget annat görs?! Vad jag förstår har TVn uteblivit. Körtiden minskat och MC i depån ses som ngt som katten släpat in....?

Klart som "17" att jag som så många andra vill få mer fokus & bättre RR arrangemang gärna med SVT som sänder racen. Men nu har jag väldigt svårt att se hur detta kommer ske utan att återigen krama all finansiering av förarna.

SBK förening,
Just därför önskar jag ditt intresse att förena dig för att undvika att bli överkörd eller inte lyssnad på av arrangörerna. Skicka ett mail till mig enl trådstarten (som nära 40% av SBK startfältet redan gjort). Note - Finns ingen garanti att en SBK förening alltid får som den vill - men hur ser alternativet ut?!

/Eric

:tummenupp
bra initiativ som vanligt Eric

Erics 1000s skrev:
2510082 Jae,

Sportsligt sett bör väl de bästa förarna köra de "bästa" hojarna i den "bästa" serien med den bästa TV & mediabevakningen...?! Givetvis också tjäna pengar på detta - och inte som idag sponsra sin egen körning och samtidigt betala arrangören för att beträda banan...!

Men riktigt så ser ju inte verkligheten ut!
De "bästa" förarna och de som snart blir riktigt bra har s ä l l a n de förutsättningar att ens köra i det "bästa" mästerskapet. (vilket det nu är?)

Märkligt nog verkar många tro att allt blir "så bra" om man får 400 kubik mera att hantera? Oavsett hojstorlek i en tänkt Veidec cup (?) så måste SVEMO som sköter tävlingstillstånd, och arrangörer (SM, SO, STCC/Veidec?) snabbt som "17" visa och förklara hur & vad de erbjuder!

OBS! inte meningen att trampa på tår med inlägget - snarare vidga lite på förarperspektivet och vikten av att avskaffa förarfinansierade arrangemang.

/Eric

Erics 1000s skrev:
2512769 Kul att några verkar läsa här ;-)

Vore kul att höra vad Veidecförarna tycker. Dvs de som betalt hög anmälningsavgift med utlovad TV täckning mm. Vad tror de kommer ändras med 400cc mer - om inget annat görs?! Vad jag förstår har TVn uteblivit. Körtiden minskat och MC i depån ses som ngt som katten släpat in....?

/Eric

Tja... visst är det hög anmälningsavgift! Svinhög! Och det kan kännas väldigt konstigt, att clownen ska betala för att få uppträda. Det kommer ju faktiskt lite åskådare på STCC-arrangemangen. Men samtidigt är det ett arrangemang som är värt att visa upp!!!! Det finns lite att titta på i depån. STCC-teamens depåtält är faktiskt något som många stannar upp och tittar på. Eller som på Anderstorp; en 100 meter lång depågång med 26 st Ferarris på ömse sidor! COOLT!!!! Många stånd där man kan plocka freebees och kolla på snygga depåbrudar o killar(Syftar givetvis på mig själv!!!:tungan )
Lite annorlunda jämfört med en SM-tävling. Där är ju depån INGENTING att visa upp för ett företags kunder. Så OM man siktar på att få de STORA sponsorpengarna så kan man ALDRIG få det om man lockar med RR-SM... för det är inget att erbjuda! :fakta

Till nästa år har det pratats om SVT om det blir 1000. Isf så har man ju ialla fall en chans att få STORA sponsorpengar. TV är BRA att locka med. Den TV som varit i år har ju bara varit kul för de som kört....

Lite körtid visst... men inte fan får man köra mer på RR-SM!!!

Att MC skulle vara något som katten släpat in har jag inte märkt alls. Tvärton står hojåkarna HÖGT i kurs hos arrangörer och funktionärer

Tycker jag.

gällande tv så är det tydligen svt24 som Thorén kan fixa, under förutsättning att det blir 1000, vilket det ju blir.

R2 skrev:
2513224 gällande tv så är det tydligen svt24 som Thorén kan fixa, under förutsättning att det blir 1000, vilket det ju blir.
SVT24 är ju oerhört mycket bättre än den där pinsamma Viasatgrejen de hade i år.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back