Ska det vara tillåtet att skjuta en inbrottstjuv?

Jag skulle tro att de flesta inbrott görs av just pundare eller ligor. Någon annan statistik att dela med dig av? Och de hade inte jag velat komma ivägen för. Jag känner minst 2 som kommit hem och funnit sina hundar rejält misshandlade. Har full förståelse för att man skjuter inkräktare.

Problemet är att man riskerar att skala upp våldet, nästa gång gör de kanske inbrott med skottsäker väst och automatvapen istället. Hur löser man en situation som t.ex. Malmö där folk beväpnar sig?

drygt 100 inbrott här i Jönköping bara i december. flera av dom har skett då familjerna varit hemma och samtliga dom fallen har buset lagt benen på ryggen.

det skäggo citerade hade ju lätt kunnat sluta bättre för villaägaren om han gett fan i att spela rambo.

"Det e som ja bruker si att kan en int slöss ordentli ska en int slöss alls."

Tja skjuta ihjäl är lite drastiskt men om man är hotad så.. svår fråga..
Själva rätten med "självförsvar" i sverige är ett rent skämt.
Som rent exempel: Jag har absolut inte varit en ängel i mina dar, supa knarka slåss träna både styrke och div kampsporter var en stor del av min uppväxt. (många som gör inbrott har nog samma)
En gång fick jag verkligen storstryk av en liten kille inte alls hade dom fysiska eller tekniska förutsättningarna att "vinna" pga att jag fick oförberett ett baseballträ i huvet och ramla i backen, sen fortsatte han slå till jag inte vakna fören dagen efter på kss.
Hade han istället bara slagit ett slag hade jag varit uppe på benen på några sekunder och han hade varit _ där jag var..
Det jag menar för att få ner mej krävdes att man slog mej medvetlös typ, kunde jag resa mej så slog man. Gör man detta mot någon i sverige är det grov misshandel/ alt mordförsök, glöm självförsvar. Men det är så det funkar i många fall, för att skydda sej krävs mycket..

Problemet är att man riskerar att skala upp våldet, nästa gång gör de kanske inbrott med skottsäker väst och automatvapen istället. Hur löser man en situation som t.ex. Malmö där folk beväpnar sig?

Jo, jag förespråkar inte heller en våldsupptrappning, eller beväpning av allmänheten, men det finns ju trots allt väldigt många som redan har vapen och vet hur man använder dom.

Malmö är redan förlorat när det kommer till vapen, dom vapen som redan finns i omlopp räcker mer än väl till för att hålla gangsterkrigen igång för evigt och tullen/polisen säger ju själva att dom bara kan stoppa en bråkdel av det som kommer över bron.

Eftersom att ens vapen ska befinna sig i ett vapenskåp så vore det otroligt om man han öppna vapenskåpet, ladda vapnet och fyra av innan tjyven hunnit märka av dej.
Nej det är inte ok att döda för att försvara sig vid inbrott. Det ska till en utredning.
Annars kommer tjyven med ännu värre och våldet bara trappas upp.
Förstör alla vapen i hela världen så löser sig många problem.
Våld löser aldrig våld.

Men i Norrland går ju allt så sakta att man hinner förbereda sig:

"Ding-dong"
-Vems ärs dets?
-Tjyv.
-Jaha.
-Hars durs nå pänga?
-Jo.
-Fårs jash dom?
-Nä.
-Nähä.

Och så där hålls det på tills båda somnar.

Låter mer som att det är Skogsturken som knackar på än en Norrlänning. :D

Men vad gäller frågan om det ska vara tillåtet: Klart det ska vara tillåtet att skydda sitt hem och sitt barn, men det behöver inte tas till sin spets som det görs i USA. "Shoot first, ask questions later." är inte vad jag kallar självförsvar.

Last edited:
Jag tycker man ska få skjuta. Klart man måste få försvara sig i sitt eget hem. Bryter sig nån in hos mig så antar jag iaf att dom inte har särskilt goda avsikter. Hur ska man veta ifall dom tänker skada en innan det är för sent? Ska man sätta sig ner med dom vid köksbordet och fråga eller brukar dom kanske annonsera att dom kommer först. "Lördag kl 03:00 avser vi utföra olaga intrång i ditt hem och ta dina saker. Mvh Inbrottstjuvarna. Ps Vi tänker döda dig också."

Folk överlag verkar ha svårt att förstå att flykt är det mest effektiva. Dom flesta tjuvar har ingen som helst vilja att ha ihjäl någon så du skulle förmodligen till och med kunna räcka över din stereo till dom utan att vara i någon direkt fara.

Det är väl en ganska klen tröst när man står där med inbrottstjuvar i hemmet. "Få se då, enligt statistik har jag xx % chans att komma oskadd ur det här.." Vill du tillhöra den andelen som råkar ut för tjuvarna som skadar folk?

Som rent exempel: Jag har absolut inte varit en ängel i mina dar, supa knarka slåss träna både styrke och div kampsporter var en stor del av min uppväxt. (många som gör inbrott har nog samma)
En gång fick jag verkligen storstryk av en liten kille inte alls hade dom fysiska eller tekniska förutsättningarna att "vinna" pga att jag fick oförberett ett baseballträ i huvet och ramla i backen, sen fortsatte han slå till jag inte vakna fören dagen efter på kss.
Hade han istället bara slagit ett slag hade jag varit uppe på benen på några sekunder och han hade varit _ där jag var..
Det jag menar för att få ner mej krävdes att man slog mej medvetlös typ, kunde jag resa mej så slog man. Gör man detta mot någon i sverige är det grov misshandel/ alt mordförsök, glöm självförsvar. Men det är så det funkar i många fall, för att skydda sej krävs mycket..

Teoretiskt sant, men inte alltid tillämpbart i praktiken.
Som du beskriver dig, så var du på den tiden ett slödder och förmodligen välkänd av myndigheterna.
Om en skötsam person med gott anseende mular på dig (under de förutsättningarna) så kommer det förmodligen att bli ytterst ringa påföljder.
Lagen är inte lika för alla.
Och skall inte vara det.

Sedan är det skillnad beroende på hur stor stad det händer i.
Anonymitet är inte alltid bra.

Nej vi får inte köpa pistoler överallt i sverige så man ska bli rejält jävla överkörd om man har en sådan hemma.

Nej vi får inte köpa pistoler överallt i sverige så man ska bli rejält jävla överkörd om man har en sådan hemma.

Jag känner massor av folk som har pistoler hemma, med licens.

Allt ifrån sportskyttar till militärer till grytjaktspistoler.

Sen kan vi ju räkna alla som har ett gevär också, då blir det mångdubbelt.

Eftersom att ens vapen ska befinna sig i ett vapenskåp så vore det otroligt om man han öppna vapenskåpet, ladda vapnet och fyra av innan tjyven hunnit märka av dej.
Nej det är inte ok att döda för att försvara sig vid inbrott. Det ska till en utredning.
Annars kommer tjyven med ännu värre och våldet bara trappas upp.
Förstör alla vapen i hela världen så löser sig många problem.
Våld löser aldrig våld.

Det skall vara under din omedelbara uppsikt, om inte skall det vara inlåst.

Skall vi lägga ned t.ex skidskyttet och isåfall hur mycket problem undgår vi på det viset?

Jag känner massor av folk som har pistoler hemma, med licens.

Allt ifrån sportskyttar till militärer till grytjaktspistoler.

Sen kan vi ju räkna alla som har ett gevär också, då blir det mångdubbelt.

Förtydligande då. De som inte har licens. De ska bli brutalt sönderslagna.
Jag är emot att illegalt ha skjutvapen som överstiger luftvapen i hemmet. Jägare och sportskytte är undantag, men förhoppningsvis så har de flesta ett förstånd nog att låsa in dessa vapen.

Sen är de ju sorgligt med alla inbrottstjuvar. Men ser man över till usa igen så blev nyligen ett barn skjuten i huvudet av sitt syskon eller vad det var. Med pistol eller gevär. Så jag är jätteemot detta.

Sen tycker jag lätt man kan få slå tills man inte orkar mer, handla i nödvärn men den lagen är sjukt vriden så man ska ha tur att inte bli fälld.

Ska inte vara och är inte ok att skuta någon bara för att de bryter sig in. Bryter sig någon dock in, beväpnad och börjar hota dig så är det ju en annan sak. Men i det här fallet så sa hon ju inte ett ord innan hon sköt.

Finns två andra intressanta aspekter i historien:

1) Hon dödade ena inbrottstjuven. Den överlevande kompisen till inbrottstjuven blir nu åtalad för mord trots att det är hon som sköt. Inte för att det är konstigt att hon inte åtalas då det ju (i USA) är tillåtet att bruka dödligt våld för att försvara sig i sitt hus men lite snett känns det att han åtalas för mord och inte det han faktiskt gjorde. :va

2) Hon är 18 årig änka, hennes nu döda man var 58 år. Deras gemensamma barn är 3. Hygglig åldersskillnad när barnet avlades... :brynad

Hon försvarar sitt barn med på pistoler/revolvrar, en i varsin hand, lyckas ändå ringa polisen med sin tredje hand? Får upplysningen att hon har rätt att skjuta inbrottstjyven i nödvärn om hon eller barnet utsätts för livsfara. Vilket jag inte kan läsa mig till.
Tjyven i huset är kniv beväpnad den andra står troligen utanför på vakt.
Om man skulle utgå utifrån använt våld i förhållande till utsatt hot/fara skulle antagligen frun ansetts utövar ett övervåld då ett varningsskott antagligen räckt, men då man får utgå ifrån att tjejen var rejält skärrad/panikslagen & inte tänkte rationellt kan man köpa resonemanget att hon sköt för att döda. Det som talar emot är att hon ringer polisen & ber om lov innan hon skjuter - vilket tyder på beräkning/gardering mot ett ev. straff.

Ang. det att medbrottslingen åtalas för mord säger jag bara - USA - har en helt sjuk lagstiftning som t.ex. om du sitter i en bil & en av passagerarna vevar ner rutan & skjuter en fotgängare så åtalas du som medbrottsling.

Tjejen var troligen en white trash, golddigger som gifter sig med en senior med hus & pengar.

Vapen är kopplat till rädsla, i USA tror man att man kan försvara hus & familj med vapen problemet är bara att tjyvarna också har vapen & utgår att offret är beväpnat. Varpå en vildavästernsituation uppstår där båda skjuter på allt de ser.

I detta fall avstyrde tjejen ett inbrott med vapen men det hade lika gärna kunnat sluta med att hon & barnet dog. Hon skulle ha kunnat lämnat hemmet/huset med barnet & pistolerna inväntat polisen & allt hade fått en helt annan utgång. Att hennes make dött i cancer är tragiskt men ingen ursäkt. Hon får nu antagligen det arv hon väntat på (sorry kunde inte låta bli) En hjältinna - nej möjligen - en som gjort sig skyldig till dråp.

Även i Sverige beväpnar sig tjyvarna det räcker inte som förut att gå ut två man med järnrör & tro att man fixar ett stöldförsök, Let's be careful out there.

Folk överlag verkar ha svårt att förstå att flykt är det mest effektiva. Dom flesta tjuvar har ingen som helst vilja att ha ihjäl någon så du skulle förmodligen till och med kunna räcka över din stereo till dom utan att vara i någon direkt fara.

Är det effektivare att bara rulla runt och spela död? Inte en chans i helvete att jag låter några tjuvar tralla rakt in i mitt hem, ta vad dem vill och med stor sannolikhet traska lugnt ifrån innan polisen gör något. Sen läggs brottet ner pga avsaknad av bevis. (Får ens egna filmningar användas i Sverige?)

On/offroad: Har du kollat hur dem bodde? Inte för jag tycker åldersskillnaden är "ok" men kolla "lyxen" dem levde i.

Problemet är bara att stoppa i tid & om jag matade in slag med ett baseballträ mot din skalle när du var nedslagen (ej medvetslös) behövs det bara en fullträff för att spräcka skallen & en till för att du ska dö.
Man måste beakta proportionerna mellan stöld & dråp. Även om jag hatar tjyvar tar jag mig inte rätter att avrätta eller invalidisera dem det får polisen göra. Då är det bättre att defensivt dokumentera allt som sker så polisen får något att jobba med. Om man inte får tokspel vill säga & reptilhjärnan tar över.
Tycker du att det är ok?

Vad hade man varit beredd att göra med ett sovande spädbarn hemma? Fly? Inte så lätt i det läget. Chansa på att det är "snälla" inbrottstjuvar?

Hon gjorde väl vad man kan förvänta av en trängd människa när hon ändå ringde polis, troligtvis i upplösningstillstånd.
Kanske inte gjort lumpen eller hade checklista på vad man skall göra medan man blir nermejad...?

Tror ni chyvarna/rånarna hade fixat lite modersmjölkersättning och bytt nattblöjan om ungen vaknat av tumultet och mamma ligger nerstucken?

Finns väl bara ett sätt för inbrottarna att undvika dylikt. Låt bli! Väljer man att göra intrång hos folk i ett land med vidlyftiga vapenlagar har man valt att exponera sig för vilka risker som helst. Ja, var som helst. De kanske skulle annonserat sin ankomst så folk kan hålla sig borta när de inventerar?

Förvånad att hon klarade skjuta om hon inte har någon vapenvana.

Hygglig polare/kumpan om denne inte tillkallat ambulans.

Man måste beakta proportionerna mellan stöld & dråp. Även om jag hatar tjyvar tar jag mig inte rätter att avrätta eller invalidisera dem det får polisen göra. Då är det bättre att defensivt dokumentera allt som sker så polisen får något att jobba med. Om man inte får tokspel vill säga & reptilhjärnan tar över.
Tycker du att det är ok?

Har du barn?

Vi vänder på frågan.

Ska det vara tillåtet att knivbeväpnad göra inbrott i folks hem där det finns en 18 årig tjej och en bäbis för att stjäla eventuella droger och värdesaker?

Hon ringde polisen för att dom skulle ha en chans att hinna före och avbryta, dom hade skjutit dom med, men polisen hann inte dit på vad jag uppfattade som ganska länge.

Vi vänder på frågan.

Ska det vara tillåtet att knivbeväpnad göra inbrott i folks hem där det finns en 18 årig tjej och en bäbis för att stjäla eventuella droger och värdesaker?

Hon ringde polisen för att dom skulle ha en chans att hinna före och avbryta, dom hade skjutit dom med, men polisen hann inte dit på vad jag uppfattade som ganska länge.

Polisen hade inte dödat tjuven, de hade antagligen skötit han med en elpistol och fått han till rättegång. Tråkigt att de skulle ta död på tjuven när han kunde fått ett värre helvete i fängelse.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien