Jag personligen är för restriktiva vapenlagar. Men det förutsätter att vi har ett samhälle som är tryggt. Om jag bodde lite ödsligt på landet eller i ett finare men avskilt hus i något exklusivare område och hört talas om grannar som drabbas av inbrott och läst artiklar om stöldvåg runt om i landet t om bostadsinnehavaren skadats när han överrumplat inbrottstjuven. Då hade jag nog börjat fundera på om det ändå inte hade varit skönt att ha ett handelsvapen med tillhörande licens till hands i ett vapenskåp i sovrummet och ett zon larmat hus. En drogberoende tjuv eller professionell tjuv som är ute på beställningsjobb värdesätter nog inte ens liv så högt i stridens hetta om han blir överrumplad och trängd av bostadsinnehavaren.
I ett trängt läge tycker jag nog att en inbrottstjuv får skylla sig själv om han blir skjuten, stucken eller slagen ihjäl av något trubbigt tillhygge. Men jag har ärligt talat inte riktigt klart för mig vilken typ av våld man kan använda sig av, men det hinner man nog inte tänka på om tjuven smyger runt i ens bostad och man väcks och går ut för att se vad det är för oljud utanför sovrummet. Då tar man nog hjälp av de medel man har i sin närhet. Det är ju inte så lätt att fly från bostaden om man har familj med småbarn och fru. Då gör man nog precis det som krävs för att skydda dem från hotet.
Steg ett är att göra gärningsmannen medveten om att man har ett vapen och är beredd att använda det. Naturligtvis förutsätter det att du har tid på dig, vilket i sig innebär ett juridiskt problem. Hinner du inte ens göra det är du relativt säker.
Har du därimot tid att varna, har du tid att ta dig därifrån eller iaf. försöka men har du då hämtat vapen i skåpet laddat och lyckats nedbringa tjuven under andra omständigheter sitter du pyrt till.