Ska det vara tillåtet att skjuta en inbrottstjuv?

Endast svenska förhållanden syftade jag på i mitt inlägg.

HD friade en man som slog ner en knivman med 22 hammarslag i huvudet. Är inte det en ganska tydlig signal om att du får använda rätt mycket våld så länge som du kan påvisa att du försvarat dig själv eller upplevt ett hot.

....eller vill du att man skall få skjuta folk i ryggen efter att hotet avvärjts eller att man i uppfostrande syfte skall få slå lite extra?
Av alla de domar jag hört om där folk hävdat nödvärn men fällts ändå så är det ju just den typen av handlingar som kryper fram när man läser lite mer än det som står i Aftonbladet.
Han som "bara räddade en tant" genom att slå ner någon med fälgkors visade sig ju ha plockat ner tillhyggen i skuffen på bilen för att ge sig ut och jaga den han senare slog ner. Han hade ju dessutom slagit ytterligare gånger efter att tant-överfallet avvärjts...

...detsamma gäller ju det som nämndes tidigare i tråden, han som mer eller mindre låg och lurpassade med hagelbössan...

Du får ju som sagt använda mycket våld i nödvärn och än mer när du åberopar nödvärnsexcess...

Anser du att vi skall ha ett samhälle som präglas av någon form av pöbelvälde där man kan spöa på buset lite extra utanför domstolarna för att lära dem en läxa med argument som:
- "Den som begår brott förtjänar och skall räkna med att han får ont!"

Nämn gärna ett civiliserat land i världen som kännetecknas av ett fungerande rättssamhälle där folk samtidigt får spöa upp andra i syfte att lära dem en läxa utanför domstolarna...

Ett land är inte längre civiliserat om brottslighet och våld blir ens vardag och tillåts att frodas. Det är då folk tar saken i egna händer. Sedan är man illa ute. Det är inte lätt att bygga upp ett förlorat förtroende. Det är därför det är så viktigt att man tar tag i problemen i tid innan det tillåts gå så långt.

Ett land är inte längre civiliserat om brottslighet och våld blir ens vardag och tillåts att frodas. Det är då folk tar saken i egna händer. Sedan är man illa ute. Det är inte lätt att bygga upp ett förlorat förtroende. Det är därför det är så viktigt att man tar tag i problemen i tid innan det tillåts gå så långt.
Bra skrivet, men då betyder det att vi borde göra klart för våra politiker att kriminalitet inte är acceptabelt.

Sen skall vi vara beredda att betala betala för det.

Jag håller med. Jag stör mig vansinnigt på polisens "pinnjakt" där kvantitet är viktigare än "kvalitet".

Visst är brottsstatistik rolig.

Ja, fantastiskt!

Denna gjordes för något år sedan men det har ju inte förändrats särskilt mycket. Borde uppmärksammas återigen.

"Ny självkritisk rapport från Polisförbundet: Var tredje polis menar att poliskåren prioriterar medelsvenssons bagatellbrott framför den grova yrkeskriminaliteten. Många poliser ställer sig gärna på stora vägar i rusningstid för att kunna få upp statistiken över ingripanden mot trafikförseelser. Systemet med kvantitativa mål skapar hets och orättvisa inom poliskåren, och viktiga arbetsuppgifter åsidosätts. Rättssäkerheten och sunt förnuft försvinner. Åtta av tio poliser anser inte att nuvarande kvantitativa mål för brottsbekämpning är ett bra sätt att mäta polisens effektivitet. Jakten på mätbara mål leder enligt poliserna till att man snarare rapporterar enklare medelsvenssonbrott än fokuserar på yrkeskriminaliteten. Det visar en ny undersökning som Polisförbundet låtit göra, skriver Polisförbundets ordförande Jan Karlsen."
http://www.dn.se/debatt/polisen-jagar-smabovar-i-stallet-for-yrkesforbrytare

Bra skrivet, men då betyder det att vi borde göra klart för våra politiker att kriminalitet inte är acceptabelt.

Sen skall vi vara beredda att betala betala för det.

Usa har betydligt fler poliser per invånare än Sverige vad jag hört och deras skattetryck är betydligt lägre. Handlar väll om prioriteringar av skattepengarna?

Usa har betydligt fler poliser per invånare än Sverige vad jag hört och deras skattetryck är betydligt lägre. Handlar väll om prioriteringar av skattepengarna?

Jo men sen har de ju privata sjukförsäkringar o.s.v.

Att tillåta mer våld för att freda sitt hem är nog inte rätt väg att gå. Kriminella kommer att förbli kriminella, den enda skillnaden är att det finns större risk att tjuvarna beväpnar sig mer för att kunna klara livhanken. De små liven vill ha sitt knark oavsett hur dyrt det står dem.

Ja, och så har de 49 miljoner fattiga vilket alltså innebär att 16% av invånarna lever under fattigdomsstrecket.

Brasilien har även dom gott om poliser, begtyder inte för den delen att det funkar.

Jag skulle mycket väll tänka mig att skippa kulturskatten t.ex. för att få ett säkrare samhälle.

Är det effektivare att bara rulla runt och spela död? Inte en chans i helvete att jag låter några tjuvar tralla rakt in i mitt hem, ta vad dem vill och med stor sannolikhet traska lugnt ifrån innan polisen gör något. Sen läggs brottet ner pga avsaknad av bevis. (Får ens egna filmningar användas i Sverige?)

On/offroad: Har du kollat hur dem bodde? Inte för jag tycker åldersskillnaden är "ok" men kolla "lyxen" dem levde i.

Huset är antagligen bättre än den trailer park hon kom ifrån. Nej nu var jag fördomsfull & uttalar mig om något jag inte vet. Sorry

Huset är antagligen bättre än den trailer park hon kom ifrån. Nej nu var jag fördomsfull & uttalar mig om något jag inte vet. Sorry

Fan vad du hakar upp dig på åldersskillnaden då?

Jag har bekanta där han är 73 och hon är 39, dom fick barn för några år sedan också...

Skulle egna barn ge dig rätt att stå över lagen? Iof. skulle nödvärnsrätten att försvar även barnen ge dig rätt att gå mycket längre än om du var ensam. Men våldsmonopolet har polisen

Skulle egna barn ge dig rätten att stå över lagen? Iof. skulle nödvärnsrätten att försvar även barnen, ge dig utökad rätt att gå mycket längre i att försvara er, än om du var ensam. Men våldsmonopolet har polisen tack och lov.
Följ polisens rekommendationer iaktta, notera, larma & retirera. Du vet inte vad du möter & måste värna din egen säkerhet/hälsa främst, den går före alla materiella ting du har. Blir du trängd slåss för att komma undan, skrik påkalla uppmärksamhet. Med fokus på att komma oskadd ur situationen. Nu är jag inte så naiv så att jag tror att detta funkar i alla situationer men det är en förutsättning för att minimera risken för att bli skadad.
Tänk en förlängning av detta resonemang som förts på tråden dvs. att vi tar lagen i egna händer med beväpnade medborgargarden som ger sig ut & spanar efter skumma individer som de misshandlar godtyckligt i förebyggande syfte eller för att någon tror att skurken kan ha gjort ett brott tidigare. Vigilantes - nej tack.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien