ska det va så svårt att få hojen såld

RGV Nisse skrev:
vad vill ni att det ska stå i en annons, kom med lite förslag tack

Något jag uppskattar är följade

* Regnummer

* Länk till någon sida där flera bilder från olika vinkar på hojen finns

* Regnummer så man kan ringa och kolla premie

* När senaste servicen är gjord

* Om det finns något som är nytt på hojen, te.x däck

* Antal mil(dock ej så viktigt för många hojmil verkar inte vara ärliga :död

* Varför man säljer hojen

* Antal ägare är också bra att ha med(så länge det är få ägare, en
hoj med 10st ägare eller fler skulle jag inte ens åka och titta på)

För övrigt så tycker jag att din annons ser bra ut, det är väl så att ingen är intresserad för tillfället.
Sätt ut en ny annons om kanske 1-2 månader så kanske du får napp.

Last edited:
Mange skrev:
Jag betalar runt 2300:- helförsäkrad/helår (kille under 24år boendes i STHLM) men då är den försäkrad på 25kw oxå

Vilket bolag har du? (Det är inte omöjligt att nästa hoj blir en FZR, nån gång framöver)

burner skrev:
Något jag uppskattar är följade

* Regnummer

* Länk till någon sida där flera bilder från olika vinkar på hojen finns

* Regnummer så man kan ringa och kolla premie

* När senaste servicen är gjord

* Om det finns något som är nytt på hojen, te.x däck

* Antal mil(dock ej så viktigt för många hojmil verkar inte vara ärliga :död

* Varför man säljer hojen

* Antal ägare är också bra att ha med(så länge det är få ägare, en
hoj med 10st ägare eller fler skulle jag inte ens åka och titta på)

För övrigt så tycker jag att din annons ser bra ut, det är väl så att ingen är intresserad för tillfället.
Sätt ut en ny annons om kanske 1-2 månader så kanske du får napp.

1-2 månader så länge kan jag inte vänta kommer ju att
bli tokig då, måste bara ha en 660 så fort som möjligt

heigo skrev:
Är det bara jag som ser att det är en nolla för mycket i annonsen :va

Du kan få 2000:- måste ju få pruta lite också :tungan

Jo, men det var ju ett uppenbart skrivfel... det var därför jag tyckte att det blev lite för mycket med försäkringen.... 5ggr mer än hojen... :tungan

Mange skrev:
Jag betalar runt 2300:- helförsäkrad/helår (kille under 24år boendes i STHLM) men då är den försäkrad på 25kw oxå

kan säga att du inte går under sthlm om du bor i årkersberga :) du har samma låga premie som i norrtälje.. jag är skriven i Norrtälje men har adress i Kista då ja plugga där å ja får dega av över 4k i sthlm området å ca 2200 i Norrtälje.. :) så du har flyt att bo nära sthlm men inte tillhör området hos försäkringsbolagen "låg stöldrisk zon" :)

Min erfarenhet är att SH inte är nåt bra ställe att annonsera ut hojar på.
Det är fortfarande de traditionella tidningarna (typ Motorbörsen etc) som gäller. Folk ringer fortfarande på de annonser jag satte ut i våras i dessa tidningar (GSX750R och FZR1000).

Sen undrar jag vad som har hänt? Måste man verkligen ha en värstingförsäkring på en hoj som är över tio år gammal?
Alla beklagar sig över dyra premier men ingen tittar på alternativ till hel resp halv. :va
Detta gäller inte specifikt denna tråden, det är mer generellt. Det verkar ibland som om merparten av SH:s members inte ens känner till att det faktiskt går att åka på mindre än hel/hel.

Jag sitter och kollar mycket såna här annonser och i och med att du inte skrivit mil antalet antar jag direkt att det är något fuffens med hojen och hoppar till nästa annons.
Så som många andra skriver håller jag med, skriv utförligt. Om du har små skavanker på hojen, skriv det också! :gnissla

Robban C
Hoppas att svetsjobb du utför inte är svartjobb, såfall är detta värsta dubbelmoralen jag varit med om på länge.
:tummenupp
"Skenförsäkra = parasitera på sina kamrater!
Svetsjobb utföres, ex vis rostfritt och aluminium."

tjockisbulle skrev:
... Robban C
Hoppas att svetsjobb du utför inte är svartjobb, såfall är detta värsta dubbelmoralen jag varit med om på länge.
:tummenupp
"Skenförsäkra = parasitera på sina kamrater!
Svetsjobb utföres, ex vis rostfritt och aluminium."

Fan vad trött jag blir. Detta är tredje förbannade gången jag ifrågasätts här på SH av folk som lägger sig i det dom inte har med att göra. Är du också en sån där jävla skenförsäkrare?

Jag startade mitt företag 1982 (var inte ens myndig då). Visserligen i en annan bransch men det utesluter inte att jag gör svetsjobb också. Ex vis brukar jag laga aluminiumkylare till skogs- och entreprenadmaskiner med mer, har goda kontakter med Kylarservice och han lagar inte aluminium.
Dessa kunder köper inte såna här jobb svart, det kan jag lova dig.
Iofs är innehavet av F-skattenummer inte detsamma som att man inte kan jobba svart. Men det innebär minst att jag uppenbarligen jobbar en hel del vitt och att jag alltså kan göra såna här jobb vitt om jag vill.

Om du tänker efter så finns det ett flertal personer här på SH som gör jobb på hojar, jag är rätt säker på att några av dessa inte har F-skattenummer men jag skiter i det för jag har inte med det att göra.

"Men du accpeterar ju inte skenförsäkring" säger nån då. Nä, just det. Jag accepterar inte skenförsäkring eftersom det drabbar mycket färre människor mycket hårdare än svartjobb. Accepterar för övrigt inte heller dom som sätter svartjobb i system (omotiverat svartjobb i stor skala respektive svartjobb kombinerat med en eller annan form av bidragstagande).

"omotiverat svartjobb" kan kräva en förklaring:
Med "omotiverat svartjobb" avser jag dom som jobbar svart i större omfattning endast för egen vinning.
Jag har viss acceptans för de som (av marknadskrafterna) tvingas anställa delvis svart inom ex vis byggbranschen när enda alternativet är konkurs. Som förklaring till detta kan nämnas min polare som driver företag i byggbranschen, främst mot Sthlm. Det går i stort sett inte att driva ett byggföretag endast vitt eftersom branschen är så utprisad av andra företag som kör delvis svart. Med andra ord måste alla köra delvis svart för att kunna konkurrera på lika villkor. Och i stort sett alla gör det. (Eller var det nån blåögd som trodde nåt annat?)
Detta kan jag acceptera då det trots allt är ett måste.

Jag vill också passa på att säga att jag jämställer "omotiverat svartjobb" enligt ovanstående definition med dessa höga chefer som får feta fallskärmar efter att de har misskött sig/sina uppdrag.

Och jag har det bra ställt och det har jag därför att jag har jobbat som faan i hela mitt vuxna liv. Huruvida jag har jobbat svart eller vitt ska du skita i. Men du kan ju fundera på hur det går för den som (liksom jag) har det gott ställt utan att kunna redovisa var stålarna har kommit ifrån.

Kan vi nu lämna ämnet (min ekonomi) en gång för alla?

Jag har oxå försökt sälja min hoj ett tag och prövat olika forum, som tex här på forumet och även Blocket, men det har varit svårt. Nu först så har det börjat ringa intresserade och några har varit och tittat. Men visst är det frustrerande.

Snackade med min pojkväns polare, som äger en hojbutik. Han sa att det är mycket svårare att sälja sporthojar än customs just nu. Han kan få en gammal "skruttig" custom i inbyte och har den såld inom en vecka!

Vi får helt enkelt fortsätta kämpa med säljandet...

de måste vara de där programmen så som American chopper å Jasie James på Discovery som gör det till popis hojar ;)

Jag tror att ryktet om dom höga försäkringspremierna har nått ut till allmänheten nu, det avskräcker säkert många. Sätt ut i annonsen vad du betalar i försäkring, det kan inte vara så mycket?

If är de som haft högst priser när jag har ringt runt, det var mer än dubbla premierna mot trygg hansa
SENSEI skrev:
Kollade på damen. Hon håller på att ta körkortet nu. Hon är 32 år. Och skulle hos if få betala 10k för halv...

marcus nilsson skrev:
If är de som haft högst priser när jag har ringt runt, det var mer än dubbla premierna mot trygg hansa

Om man inte typförsäkrar då... If har typförsäkring på Triumph iaf, och det kostar ca 8500 kr helförsäkrat ett år i Malmö. Nåt positivt iaf... :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT