Ska bygga garage! Behöver inspiration!

Limträbalk å stålbalk går ju att göra nästintill oändligt lång, om man inte sätter sin ära på att tälja ut hela bygget ur samma buske...
Det är ju sant, vet ej vad stålbalk kostar och hur länge den klarar korrision. Limkträbalk kostar ju skjortan. Vad mina funderingar var när jag skrev det där var att det skulle kosta "lite"

Han ville ha en bild på garaget i färdigt skick.

Det är någolunda färdigt nu,men måste vänta till helgen för att fota det. Är så jävla mörkt när man kommer hem från jobbet

Last edited:
Klinker i garage är nog inte speciellt tåligt.

Bättre att du gjuter en platta med färgad betong som du sedan lägger en epoxylack på. Blir tåligt som fan.

Golvbrunn ett måste, så att det går att spola av.

Rejält med lyse är aldrig fel.

Vattenburen golvvärme ger skön värme, samt att man slipper klä väggarna med element. Dom vill man ha till annat, väggarna alltså.

:tummenupp

Slipad betong eller helst epoxylack ger ett starkt å lättstädat golv. Men vattenburet i ett fristående garage känns slösaktigt värre, oavsett hur mycke markisolering man har.
Du får antingen utöka ditt system i bostaden, eller skaffa en värmekälla till. Energikostnad å dyr installation å arbete. Å det i ett utrymme som oftast utnjyttjas på lediga stunder å kanske lite oplanerat.
Därför e det bättre att snabbt kunna värma upp luften i lokalen för att efter avslutat pass kunna ställa ner till sparlåga, än att ha golvvärme på konstant.

Skaffa luftvärmepump å raggsockor!

Det är ju sant, vet ej vad stålbalk kostar och hur länge den klarar korrision. Limkträbalk kostar ju skjortan. Vad mina funderingar var när jag skrev det där var att det skulle kosta "lite"

Nu vet jag inte om detta var menat som en byggrådstråd eller bara fria fantasier om hur man skulle göra sitt garage om man fick en miljard... verkar va lite av båda. :D

Korrosion tror jag inte e farligt i ett någorlunda varmt och bra ventilerat utrymme, på många år. Det är ju ytbehandlat.

Man ska nog inte spola hej vilt förstås. :) Jag har en kaklad kant nertill just för att undvika uppsug underifrån. Men att spola av golvet lite försiktigt om man kladdat ner det funkar ju.

Om golvvärme i betongsula är effektivare än något annat material vet jag inte, men det ÄR effektivt.

Ah, jo såklart. Jag föreställde mig att man står där med högtryckstvätten och ger på för fulla muggar typ. :hihi

Oki! Jag har ingen aning så därför frågade jag.

man lägger ju markisolererig !! Minst 300mm är ett måste säger viss, en del säger 100mm, jag la 200mm.

Alltinh handlar om hur gammal "betongaren" är som man frågar. Ju yngre dest mer isolering

Förstår ej vad du vill ha färg bild på ???

Absolut.

Nej nej, alltså en bild på när garaget är färdigt. Men jag såg vad du svarade Esquire. :)

Last edited:
Om du monterar en golvbrunn i nybyggda garage så tror jag att du måste ha en oljeavskiljare.

Har inte läst igenom hela tråden men, fixa så att man kan hänga upp hojen i något, kättingöglor kanske, runt takstolarna. Jag fixade det i mitt och det är sjukt skönt att hänga upp hojen i spännband om man ska göra något med t.ex. framgaffeln, svingen eller motorn.
Jag hängde två kättingar runt takstolen så man kan hissa upp hojen både fram och bak.

Om du monterar en golvbrunn i nybyggda garage så tror jag att du måste ha en oljeavskiljare.
Endast om garaget är 90kvm eller större, många fixar in en "vägg" i garaget på ritningen som ska bli ett förråd. Denna ritning ska du lämna hos byggkontoret i din kommun som ska godkänna den. OCh vips så har du ett mindre garage.

Korrosion tror jag inte e farligt i ett någorlunda varmt och bra ventilerat utrymme, på många år. Det är ju ytbehandlat.

Jo det är sant, men till 80% så är takstolarna ute i Kylan om man så säger. Oftast bygger man ett innertak i garaget och då hamnar takstolarna ute där det är växlande temp. och olika grader av fuktighet.

Sen om han bygger ett garage med full takhöjd så är stolarna inne i värmen

Last edited:
Lite bilder på mitt garage som snart är klart.
Ca: 50kvm med loft som blir mitt nya vardagsrum med tv, soffa och ölkyl.:öl

Bifogat

• DSC00241.JPG
    DSC00241.JPG
    221.5 KB · Visningar: 112
  • DSC00371.JPG
    DSC00371.JPG
    211 KB · Visningar: 83
Endast om garaget är 90kvm eller större, många fixar in en "vägg" i garaget på ritningen som ska bli ett förråd. Denna ritning ska du lämna hos byggkontoret i din kommun som ska godkänna den. OCh vips så har du ett mindre garage.

Det där är olika från kommun till kommun.
Jag skulle bli tvungen att ha en oljevskiljare om jag satte in en golvbrunn oavsett storlek på garaget.

Slipad betong eller helst epoxylack ger ett starkt å lättstädat golv.

Men vattenburet i ett fristående garage känns slösaktigt värre, oavsett hur mycke markisolering man har.

Har byggt en fastighet med 3 fristående betongplattor och kör golvvärme i alla. Naturligtvis har vi bergvärme med tillhörande "värstingpanna" som ser till att hålla uppvärmningen på en rimlig kostnad. :)

//M

Edit: Bilder på bygget!

Bifogat

• SHöversikt.JPG
    SHöversikt.JPG
    84.5 KB · Visningar: 61
  • SHöversikt2.JPG
    SHöversikt2.JPG
    76.1 KB · Visningar: 57
  • SH3.JPG
    SH3.JPG
    142 KB · Visningar: 57
Last edited:
Klinker i garage är nog inte speciellt tåligt.

Bättre att du gjuter en platta med färgad betong som du sedan lägger en epoxylack på. Blir tåligt som fan.

Golvbrunn ett måste, så att det går att spola av.

Rejält med lyse är aldrig fel.

Vattenburen golvvärme ger skön värme, samt att man slipper klä väggarna med element. Dom vill man ha till annat, väggarna alltså.

:tummenupp

Helt Rätt men du kan ta ett snik alterernativ genom att tillföra Vattenglas lr Natriumsilikat nar du "helikoptrar" ( stålslipar) ytan .Betongen blir vattentät och GLASartad Vatten glas betalar ca 300:- för 5 liter =70 kvdrat
sen ställer du alla väggar på en lecasten för att slippa vatten uppsug i träet i väggen Putsa insidan och beklä de delar av väggen på insidan där du ska spola vatten , med ljus plåt (tak) =billigt ,Snåla inte med avlopp, vatten , genomföringar ,Lyse EL
Lycka till:tummenupp

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back