Rock ´n Robin
Bannad
Thermal skrev:2316686Ok, jag tror du inte riktigt förstår vad jag pratar om här.
Vad du beskriver om en termos med 100% vatten och ingen luft är fel. Först och främst så har inte luft något som helst med ångbildning att göra.
** Fel... Du får söka för ja pallar inte att berätta varför!
Sen så kommer värmen man tillför denna termos med 100% vatten börja att värma vattnet.
** No shit?![]()
När vattnet kommer upp till sig 100 grader så kommer det att börja koka (förångas).
** NEJ eftersom det är en sluten termos.. SÖK FÖR FAN EFTER "superheated water" eller "överhettat vatten".. Du vet ju INGET om överhettat vatten!
Läs fysik! Som du kanske vet så kan vatten koka vid redan tex 80 grader vid LÅGT tryck.. och kanske behöver 120 grader för att koka vid högre tryck! Och då det är i en termos så är det tryck.. så då kan man (eftersom man inte kan komprimera vätska) värma upp det betyderligt.. utan att det blir nämnvärd tryckförändring... ( som jag skrev innan "marginell" (i sammanhanget))
Bubblorna du ser i en kastrull med kokande vatten
är inte luft utan VATTENÅNGA som består av förångat VATTEN.
** Suck..
Den lilla röken som kommer upp ur kastrullen är Vattenånga med små små vattendroppar i.
Därför ser du den.I överhettad ånga ser du inte ångan.
*Okej.. och...?
Ångan skapar i sig inget tryck, men stänger man inne ångan i ett slutet kärl så stiger trycket.
** "ångan skapar inegt tryck.. men om du sluter den så ökar trycket..![]()
Kokar du vatten i en öppen kastrull så stiger inte trycket!!
** Stiger inte trycket var? I kastrullen..? Nånstans stiger de![]()
Lägger du ett lock på så stiger det. Sen att kokpunkten ökar med trycket har inget med saken att göra.
** Jo det har det.. MEN framför allt har det med att göra.. äsch.. orka.. sök efter , på engelska eller svenska på nått sätt efter överhettat vatten!
Men kan du göra mig en tjänst? Fyll ett kärl fullt med vatten. Gärna ett som är tryckklassat till 40-50 bar, värm upp det kraftigt medans du håller huvudet intill. Är du villig att dö för din övertygelse?
** Nej.
Det är nästan att jag hoppas att du testar.
** = Följt av mitt svar.