Ska bygga en raketmotor!

Thermal skrev:
2316686Ok, jag tror du inte riktigt förstår vad jag pratar om här.
Vad du beskriver om en termos med 100% vatten och ingen luft är fel. Först och främst så har inte luft något som helst med ångbildning att göra.

** Fel... Du får söka för ja pallar inte att berätta varför!

Sen så kommer värmen man tillför denna termos med 100% vatten börja att värma vattnet.

** No shit? :skrämd

När vattnet kommer upp till sig 100 grader så kommer det att börja koka (förångas).

** NEJ eftersom det är en sluten termos.. SÖK FÖR FAN EFTER "superheated water" eller "överhettat vatten".. Du vet ju INGET om överhettat vatten!
Läs fysik! Som du kanske vet så kan vatten koka vid redan tex 80 grader vid LÅGT tryck.. och kanske behöver 120 grader för att koka vid högre tryck! Och då det är i en termos så är det tryck.. så då kan man (eftersom man inte kan komprimera vätska) värma upp det betyderligt.. utan att det blir nämnvärd tryckförändring... ( som jag skrev innan "marginell" (i sammanhanget))

Bubblorna du ser i en kastrull med kokande vatten
är inte luft utan VATTENÅNGA som består av förångat VATTEN.

** Suck..

Den lilla röken som kommer upp ur kastrullen är Vattenånga med små små vattendroppar i.
Därför ser du den.I överhettad ånga ser du inte ångan.

*Okej.. och...?

Ångan skapar i sig inget tryck, men stänger man inne ångan i ett slutet kärl så stiger trycket.

** "ångan skapar inegt tryck.. men om du sluter den så ökar trycket.. :lol

Kokar du vatten i en öppen kastrull så stiger inte trycket!!

** Stiger inte trycket var? I kastrullen..? Nånstans stiger de :hihi

Lägger du ett lock på så stiger det. Sen att kokpunkten ökar med trycket har inget med saken att göra.

** Jo det har det.. MEN framför allt har det med att göra.. äsch.. orka.. sök efter , på engelska eller svenska på nått sätt efter överhettat vatten!

Men kan du göra mig en tjänst? Fyll ett kärl fullt med vatten. Gärna ett som är tryckklassat till 40-50 bar, värm upp det kraftigt medans du håller huvudet intill. Är du villig att dö för din övertygelse?

** Nej.

Det är nästan att jag hoppas att du testar.

** = Följt av mitt svar.

Vatten kan inte komprimeras, värmer man upp en tub helt fylld med vatten så kommer den till sist att spricka, dock kommer den inte att explodera, har man däremot en gas eller vanlig luft i så smäller det så in i helvetet eftersom gas & luft kan komprimeras.

Man trycktestar många utrustningar med vatten just av denna anledning.

GSXR1100R skrev:
2316730 Vatten kan inte komprimeras, värmer man upp en tub helt fylld med vatten så kommer den till sist att spricka, dock kommer den inte att explodera, har man däremot en gas eller vanlig luft i så smäller det så in i helvetet eftersom gas & luft kan komprimeras.

Man trycktestar många utrustningar med vatten just av denna anledning.

Trycktestar med värme?

Perfekt! Hur mycket expanderar vatten /värme? Är det verkligen VATTNET som expanderar så det inte är gaserna i vattnet?

Rock ´n Robin skrev:
2316788 Hmm.. Precis vad jag sade innan! Peeeerfect...
Hur trycktestar ni med vatten då?

Om bara Thermal förstår med!

på samma sätt man trycksätter vattnet i vattenledningen till din vattenkran
dvs en vattenpump eller bara genom ett högt fall :7peta

Seriöst alltså, du hävdar att om du har ett hermetiskt kärl toppat med vatten och du därefter värmer det till 250 grader så kommer trycket i kärlet inte att stiga?

Svara ja eller nej på frågan så kan vi fortsätta sen.

Roughack skrev:
2316805 på samma sätt man trycksätter vattnet i vattenledningen till din vattenkran
dvs en vattenpump eller bara genom ett högt fall :7peta

Okej.. men då ä de ju inte så konstigt om de spricker av vatten :va De va ju självklart..

Thermal skrev:
2316823 Seriöst alltså, du hävdar att om du har ett hermetiskt kärl toppat med vatten och du därefter värmer det till 250 grader så kommer trycket i kärlet inte att stiga?

Svara ja eller nej på frågan så kan vi fortsätta sen.

Jo...

Thermal skrev:
2316844 Och varför stiger trycket?

I vanligt vatten för att luften som är i vattnet pressas undan av ånga.. i destilerat vatten utan luft så gör det inte det..

Svara bara på den här frågan ja eller nej så kan vi fortsätta sen.. Menar du att vattenmolekyler (VATTEN, INTE ånga..) tar avstånd från varrandra då det blir varmt?

Rock ´n Robin skrev:
2316859 I vanligt vatten för att luften som är i vattnet pressas undan av ånga.. i destilerat vatten utan luft så gör det inte det..

Svara bara på den här frågan ja eller nej så kan vi fortsätta sen.. Menar du att vattenmolekyler (VATTEN, INTE ånga..) tar avstånd från varrandra då det blir varmt?
Då är det ju jävligt lustigt att alla pannor på alla kraftverk fungerar, i de pannorna är det en väldig massa destilerat vatten, höga tryck och temperaturer. En liten passus bara.

Har nu varit uppe på vinden och rotat fram mina böcker och diagram i ämnet, kan upplysa imbecillen om att enligt tabellen för Termodynamiska egenskaper för H2O är trycket 39,776bar vid 250 grader.

Återkom gärna när du har gått ut individuella programmet, läst upp dina betyg på komvux och sen har någon typ av relevant ingenjörsutbildning bakom dig där det studeras ång och termodynamik. Det går helt enkelt inte att diskutera med någon som inte ens kan grunderna i ämnet, du har redan gjort bort dig i jetmotortråden.

Thermal skrev:
2316891 Då är det ju jävligt lustigt att alla pannor på alla kraftverk fungerar, i de pannorna är det en väldig massa destilerat vatten, höga tryck och temperaturer. En liten passus bara.

Har nu varit uppe på vinden och rotat fram mina böcker och diagram i ämnet, kan upplysa imbecillen om att enligt tabellen för Termodynamiska egenskaper för H2O är trycket 39,776bar vid 250 grader.

Återkom gärna när du har gått ut individuella programmet, läst upp dina betyg på komvux och sen har någon typ av relevant ingenjörsutbildning bakom dig där det studeras ång och termodynamik. Det går helt enkelt inte att diskutera med någon som inte ens kan grunderna i ämnet, du har redan gjort bort dig i jetmotortråden.
Moahahaha :tummenupp

Thermal skrev:
2316891 Då är det ju jävligt lustigt att alla pannor på alla kraftverk fungerar, i de pannorna är det en väldig massa destilerat vatten, höga tryck och temperaturer. En liten passus bara.

För att det är luft i vattnet svarar ja på de där med kraftverken..

Och ang din tabell så svarar jag att det beror på hur luften i vattnet..

Och det sissta va bara tramsigt..

Men svara ja eller nej nu.. Menar du att vattenmolekylerna (VATTEN UTAN LUFT ELLER ANDRA GASER/SALTER/METALLER I.. REEEENT JÄVLA H2O!!!) tar avstånd från varrandra.. eller menar du ärligt att molekylerna utvidgar sig vid värme?

Rock ´n Robin skrev:
2316632 Okej vi gör en "deal".. Jag pluggar grunderna inom jetmotorlära (igen) och aerodynamik så pluggar du grundläggande motorlära (såsom takter osv) samt fysikens grunder!
Nädu, det är inte mina kunskaper inom området som brister.

Jag kan grunderna och lite till, så jag klarar mig.
Det är inte jag som hoppat över sidan 1 i aeorodynamiken & jetmotorläran.
Bernoullis lag är det absolut första man lär sig i bägge dessa ämnen.

Att diskutera med dig är som att försöka förklara ekvationer för en som inte lärt sig 1+1.

Jag är uppenbarligen inte den ende här som upptäckt detta.

Så det blir ingen "deal", vill du fortsätta argumentera som en imbecill, så får du gärna fortsätta med det.

War-psycho skrev:
2316909 Nädu, det är inte mina kunskaper inom området som brister.

Att diskutera med dig är som att försöka förklara ekvationer för en som inte lärt sig 1+1.

Så det blir ingen "deal", vill du fortsätta argumentera som en imbecill, så får du gärna fortsätta med det.

Tack :) Nej ja pallar inte.. så fånig du är..

War-psycho skrev:
2316909 Nädu, det är inte mina kunskaper inom området som brister.

Denna tråd påminner om den som handlade om en kompressormatad minimoto :D

Rock ´n Robin skrev:
2316543 Men för i helvete ge dig! Du skämmer ju ut dig själv!

ÅNGA GER TRYCK! ÖVERHETTAT VATTEN GER INTE TRYCK!

Alltså hade jag rätt! Jag har INTE sagt att ÅNGA inte ger tryck.. men om man fyller en sluten behållare med vatten till 100% o hettar upp den till 250grader så blir det inte så mycket tryck! För du vet väl att vatten inte kokar under tryck? :fatta!

Alltså vet du vad överhettat vatten innebär?

Dessutom så expanderar inte vatten av värme.. Läs fysik!
Men hur kan vattnet inte koka?
enligt dig så blir det ju inget tryck när man värmer upp vattet, alltså borde det kunna koka? men då blir det tryck?

vad händer då tror du? börjar den koka och sen sluta igen och hålla på så, som en evighetsmaskin?

Nä många ämnen expanderar under upphettning och vatten är ett av dom.

Du är INTE smart.. Det ÄR okej, bara du inte försöker få det att verka som att du är smart,
vilket du gör upprepade försök till här på forumet.

Gå och lägg dig, permanent.

Oddjob skrev:
2681137 Men hur kan vattnet inte koka?
enligt dig så blir det ju inget tryck när man värmer upp vattet, alltså borde det kunna koka? men då blir det tryck?

vad händer då tror du? börjar den koka och sen sluta igen och hålla på så, som en evighetsmaskin?

Nä många ämnen expanderar under upphettning och vatten är ett av dom.

Du är INTE smart.. Det ÄR okej, bara du inte försöker få det att verka som att du är smart,
vilket du gör upprepade försök till här på forumet.

Gå och lägg dig, permanent.

Vattnet kan inte koka för att det är tryck i flaskan. Han sa inte att de inte vart tryck, han sa att de inte vart så mycket! Antagligen menade han på att vattnets utvidgning är relativt låg om man gämför med ångtryck man kan få..

Sen att det skulle vara en evighetsmaskin.. det är ju korkat.. o att du påstår att det skulle vara en evighetsmaskin gör dig korkad! Är en förbr'nningsmotor en evighetsmaskin? Där kolven slår upp o ner o upp o ner?

Ja vatten expanderar.. Det var ju det han frågade? Och i proprtion med ångtryck så blir ju trycket lägre men vattnets utvidgning än med ånga.

Du är knappast heller smart :D Du o din evighetsmaskin :rolleyes:

Att han är smart tror ja inte heller.. han verkar rätt körd.. men mycket av de han säger är inte så korkat!

Däremot kanske de ä korkat o fråga nån som är bannad nått? :tummenupp

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...