Ska bygga en jetmotor

Rock ´n Robin skrev:
2317436 Läs inte : ;)
(En ramjet förstår du war-psyko är 2takt för att i första takten så suger den in och kompar, sen i andra förbränner o blåser ut.. det är ju inte för intet det kallas för pulsmotor.. Den kan ju OMÖJLIGT suga in och explodera samtidigt!)

I en ramjet sker det en kontinuerlig förbränning, luften komprimeras och trycks in i motorn pga den höga hastigheten istället för att använda en kompressor som i vanlig jetmotor. En ramjet är i princip en jetmotor utan rörliga delar, bara en brännkammare och dysa.
 

Bifogat

  • Ramjet_operation.JPG
    Ramjet_operation.JPG
    15.6 KB · Visningar: 172
Rock ´n Robin skrev:
2317436 Alltså.. det blir inte lättare med den ventillösa! Det låter lättare o man tänker att man slipper krångla med ventliler.. MEN det är inte så svårt!
En sån där är MYCKET känslig o fan omöjlig att få att gå bra..

MEN underskatta dom inte.. det går att få en sån där o röra på sig med.. inte minst flyga med! Men om du ska bygga en sån så ta bara nån stålplåt o bygg skiten av.. meningslöst att lägga ut stålar på nått som kommer funka sissådär!

Precis som war-psyko sa så kör på en rak me insug fram o utblås bak.. MEN ventiler.. det är LÄTT med ventilerna.. de finns säkert tusen lösningar varav den billigaste kanske tar en halvtimma att snickra ihop..


Dessutom.. svetsa ihop ett krökt rör? De vill fan inte JAG ge mig in på iallafall :)


Kostnaden på en vantillös på ca 50cm (liten) kanske hamnar runt ett par hundra.. de ä ju bara lite plåt!

Priset på den med ventiler beror på storleken o hur bra den skall vara.. Vi köpte en svarv som var väldigt dyr för att kunna svarva ur aluminiumtoppen.. det kanske är LIITE overkill då man kan köra på aluminiumkoner här med! Så de är det enda man behöver förutom aluminiumplåt, fjäderstål då.. jag beställde mitt från.. kommer fan inte ihåg nu.. norge eller nått.. (ritningar från engalnd och tyskland) men de kan ja fixa billigt!

Men du.. hur mycket pengar ska du lägga på de här och vad har du tillgång till för material? för eftersom du sa att du inte var nån gud på att svetsa så är nog aluminium bara o skita i!

Men för fan! kör på 1,2-1,5mm stålplåt! O skippa aluminiumtoppen! Kör med vanliga koner! O sen kör på en ventilstyrd! DET blir lättast och billigast.. nu vet inte ja vad stålplåt i den tjockleken kostar.. men det är ju bara att räkna ut efter hur stor motor du vill ha vad det kommer att kosta!

Läs inte : ;)
(En ramjet förstår du war-psyko är 2takt för att i första takten så suger den in och kompar, sen i andra förbränner o blåser ut.. det är ju inte för intet det kallas för pulsmotor.. Den kan ju OMÖJLIGT suga in och explodera samtidigt!)

ska ta dina tips i åtanke, men hörru.... vad hade jag sagt om att ni två kommunicerar med varandra? :7peta Starta hellre en egen tråd om ni vill diskutera teknikaliteter....
 
mini-knutten skrev:
2317481 ska ta dina tips i åtanke, men hörru.... vad hade jag sagt om att ni två kommunicerar med varandra? :7peta Starta hellre en egen tråd om ni vill diskutera teknikaliteter....


Har du läst igenom dina ritningar o bestämt dig för nått än?
 
Rock ´n Robin skrev:
2318807 Har du läst igenom dina ritningar o bestämt dig för nått än?

nja, förvånadsvärt få bra ritningar där, tycker fortfarande att den jag postade tidigare i tråden verkar bäst, men vad kan man förvänta sig för ritningar som kostar 10:- styck :näsblod Väntar dock fortfarande på att Limstift eller någon annan svetsare ska ge mig en prisoffert på tillverkningen :tummenupp
 
mini-knutten skrev:
2318870 nja, förvånadsvärt få bra ritningar där, tycker fortfarande att den jag postade tidigare i tråden verkar bäst, men vad kan man förvänta sig för ritningar som kostar 10:- styck :näsblod Väntar dock fortfarande på att Limstift eller någon annan svetsare ska ge mig en prisoffert på tillverkningen :tummenupp

Men asså.. SKIT i den ventillösa.. den är skit.. tro mig! Den är tråkig med! Hehe en 10a styck :P du kan få köpa perfekta ritningar i fullskala osv osv av mig :)
 
mini-knutten skrev:
2318870 nja, förvånadsvärt få bra ritningar där, tycker fortfarande att den jag postade tidigare i tråden verkar bäst, men vad kan man förvänta sig för ritningar som kostar 10:- styck :näsblod Väntar dock fortfarande på att Limstift eller någon annan svetsare ska ge mig en prisoffert på tillverkningen :tummenupp
Bilden jag la upp i inlägg #9 är gratis.

Kan dra ut en riktig kopia om du vill.
Annars finns dom ritningarna att få tag på på bl.a. Ebay, med beskrivning.

Googla på "Brauner puls jet" i så fall.
 
väcker liv i tråden igen eftersom jag nu efter några månaders semester tvingats göra "framsteg". Hittade denna sajt på internet och enligt vad jag förstår verkar det vara perfekt för min situation :Rockbanan Blev dessutom tipsad av Ingel här på SH om en svetsare i närheten som förhoppningvis kan göra svetsjobbet. Det andra är förhoppningsvis tillräckligt enkelt för att en idiot som jag ska kunna genomföra det :D

Synpunkter och/eller åsikter?
 
MAWA skrev:
2507811 Hittade denna tråd och blev genast lycklig över att man inte är ensam i dårarnas paradis. Jag har lurat lite på detta också men inte kommit till skott ännu. Här kommer en länk till. http://www.home.no/andreas.sunnhordvik/English/mechanical/valveless_e.htm

Lycka till och håll oss uppdaterade om dina framsteg.

trevligt med en till intresserad! :pannkyss

Har gjort en del framsteg, närmare bestämt tagit ett beslut om hur den ska se ut och fungera. Hittade en jäkligt enkel lösning på www.pulse-jets.com kallad Elektra I. Har även tagit kontakt med skaparen och vi har diskuterat lite olika former på förbränningskammaren, längden på in/ut-blåset etc. Ska fixa en lite mer detaljerad ritning i helgen, men skiten kommer att bygga på denna:

Var som du tidigare inne på att köra en U-formad, ventillös, men efter att ha snackat med ett gäng professionella svetsare kom jag fram till att jag nog skulle simplifiera designen lite :)
 

Bifogat

  • Elektra_I.gif
    Elektra_I.gif
    7.1 KB · Visningar: 1,087
Rock ´n Robin skrev:
2316762
Eum.. nått jag vill dela med mig.. Tänk på materialet du bygger den med! Den blir EXTREMT varm och att värma upp och kyla ner vissa metaller så extremt pallar inte alla material.. Aluminium är bra!


Kan inte så mycket om jetmotorer men däremot så vet jag att aluminium smälter vid dryga 600 grader så man ska nog inte bygga förbränningsrum och
dysor i det materialet. Skulle tippa rostfritt är bättre eller det materialet som man bygger avgashus till turbos av.

edit: 660 grader är smältpunkten.
 
mini-knutten skrev:
2508230 trevligt med en till intresserad! :pannkyss

Har gjort en del framsteg, närmare bestämt tagit ett beslut om hur den ska se ut och fungera. Hittade en jäkligt enkel lösning på www.pulse-jets.com kallad Elektra I. Har även tagit kontakt med skaparen och vi har diskuterat lite olika former på förbränningskammaren, längden på in/ut-blåset etc. Ska fixa en lite mer detaljerad ritning i helgen, men skiten kommer att bygga på denna:

Var som du tidigare inne på att köra en U-formad, ventillös, men efter att ha snackat med ett gäng professionella svetsare kom jag fram till att jag nog skulle simplifiera designen lite :)


Är inte detta samma ritning som man använder för en potatiskanon med lite krut i????:machinegu

Till vintern planerad vi en issläde baserad på kondenserad gasol. Kalmarsund på rekordtid är målet. Om någon har lämpliga ritningar så tas de tacksamt emot. Har tillgång till det mesta i matrial- och svetsväg.
 
Last edited:
Gjort en preliminär ritning på hur skiten ska se ut, bara att börja fundera på material och dess tjocklek nu :tummenupp

Som ni ser så finns inga längder angivna nu, endast förhållanden då detta är viktigast. Någon med erfarenhet som har några åsikter? (större version finns vid förfrågan)
 

Bifogat

  • plan1_4log.jpg
    plan1_4log.jpg
    46.3 KB · Visningar: 234
Coolt! :tummenupp

Polaren byggde också en jet-motor som projektarbete förra året. Det blev riktigt nice faktiskt. Men han hade svårt att få den att driva. Hur är det med din?

Såg förretsen en byggsats på hobbex idag för 450 spänn, dock ingen "riktig" jetmotor, tror den va eldriven eller något men den illustrerade iaf principen.

//paco
 
Coolt! :tummenupp

Polaren byggde också en jet-motor som projektarbete förra året. Det blev riktigt nice faktiskt. Men han hade svårt att få den att driva. Hur är det med din?

Såg förretsen en byggsats på hobbex idag för 450 spänn, dock ingen "riktig" jetmotor, tror den va eldriven eller något men den illustrerade iaf principen.

//paco

Kul med fler byggen!

Anledningen till att jag skrev "nästan fungerande" är att den av någon anledning inte är självgående när den väl är startad, vilket den ska klara av. Tändningen kan jag stänga av utan att den går, men den kräver en fortsatt tillförsel av tryckluft :huvet
 
Kul med fler byggen!

Anledningen till att jag skrev "nästan fungerande" är att den av någon anledning inte är självgående när den väl är startad, vilket den ska klara av. Tändningen kan jag stänga av utan att den går, men den kräver en fortsatt tillförsel av tryckluft :huvet

Jo, det är jäkligt noga med rör längder och dimensioner för att backpolsen ska spola så att du suger in nytt bränsle och får den självgående.

Ett sätt kan vara att kapa till ett rör som du kan trä utanpå utblåset och skjuta fram och tillbaka tills du får rätt längd för att få den ståendevågen att stämma.

Kan fungera på insugssidan också.
 
Jo, det är jäkligt noga med rör längder och dimensioner för att backpolsen ska spola så att du suger in nytt bränsle och får den självgående.

Ett sätt kan vara att kapa till ett rör som du kan trä utanpå utblåset och skjuta fram och tillbaka tills du får rätt längd för att få den ståendevågen att stämma.

Kan fungera på insugssidan också.

VANOS el budget :hihi
 
Längre utblåsrör = lättare att få den att gå själv.. men lägre frekvens..

Sen är det ingen jetmotor du har.. det är en pulsjet..

På bilden såg de dock ut som en eldkastare :P

Det ska inte bli en stor låga bakom om den funkar som den ska..

kram
 
pulsjet = typ av jetmotor, precis som att jetturbin, RAMjet etcetera etcetera...

Vet ärligt talat inte vad som kan vara felet; längden på både ut-och inlopp var några centimeter längre vid de första försöken och kapades av i efterhand. :huvet
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top