Ska besiktiga Husan

Okej, då har jag missuppfattat skillnaderna på

Fe650s (vad betyder "s"?) Vilket jag förmodat vara med motardhjul, endurofjädring samt endurobromsar..
Fe650e (vad betyder "e"?)
FS650

Bula: Får se hur mycket energi jag orkar lägga..

Jag är ändå ganska kass på det där. FS = supermotard , FE = enduro
fs650 E = lv-reg (iaf på min) , fs650 C = race
fe modellerna har säkert något liknande, men jag dock inte vad s:et står för.

Jag är ändå ganska kass på det där. FS = supermotard , FE = enduro
fs650 E = lv-reg (iaf på min) , fs650 C = race
fe modellerna har säkert något liknande, men jag dock inte vad s:et står för.

Var väl något år (02?) som husaberg Motard kittade en del FE 650 med bromsar och fälgar men behöll FE dämpningen och att dessa hojar då hette FE650S eller något sådant?
Gällande E på slutet så har detta tidigare stått för Elstart men det har väl alla bergarna original 01 och framåt.

Var väl något år (02?) som husaberg Motard kittade en del FE 650 med bromsar och fälgar men behöll FE dämpningen och att dessa hojar då hette FE650S eller något sådant?
Gällande E på slutet så har detta tidigare stått för Elstart men det har väl alla bergarna original 01 och framåt.

Då börjar knuten lösas upp. Låter vettigt, men varför står det 21 18 hjul i hans papper då?

Okej.tekniker (pappersvändarna på vv) säger så här med tanke på motardhjul. -Du förbättrar ju fordonet så det är inga problem det ända problemet som blir e ju földfel som att hastighetsmätaren missvisar å det är ett problem som vi ser STORT på sådärför ska dessa fordon underkännas = Dom teknikerna? som bes, din hoj vet har inte lyssnat på det örat så dom har bara hört 17" underkänn. Men har man byggt om hastigetarmätaren så den visar rätt så okej. Ja man ska såklart inte ha ett bildäck i bak så man ex. ändrar försämrar svängning m.m. detta gäller förbättring. Men nu är det också så här att det är bes,man som bestämer och inte tekniker (pappersvändaren) så om man vill ta strid så är det med denna. Konstikt system......:tummenupp :huvet

Ok hur många har både 17/17 & 18/21 i regbeviset?? Om någon som har ett sådant så får denne gärna scanna in det givetvis utan regnummer mm! Så mkt som jag känner till så får man inte ha två olika dimensioner i regbeviset men den som vet får gärna motbevisa!!!!

Ok hur många har både 17/17 & 18/21 i regbeviset?? Om någon som har ett sådant så får denne gärna scanna in det givetvis utan regnummer mm! Så mkt som jag känner till så får man inte ha två olika dimensioner i regbeviset men den som vet får gärna motbevisa!!!!

Jag tror han menar att man genom att byta från 18/21 till 17/17 endast gör hojen "bättre" (ur säkerhetssynpunkt då). Vilket gör att besiktningsmannen ser lättare mellan fingrarna.
Kanske man skulle prova baraföratt?

Jag tror han menar att man genom att byta från 18/21 till 17/17 endast gör hojen "bättre" (ur säkerhetssynpunkt då). Vilket gör att besiktningsmannen ser lättare mellan fingrarna.
Kanske man skulle prova baraföratt?

När jag reggbesiktigade husabergen med 21/18 så nämnde jag att jag hade velat regga om den med 17" men att jag körde in med 21/18 för att det var det som stod i COC och ville inte ändra detta då hojen har ett CE typgodkännande. Han sa då att det är skitsamma egentligen, besiktiga med vilka däck du vill. Blev lite förvånad måste jag säga. Enligt reglementet får du inte ändra mer än 5% på omkretsen på däcket utan att krävas på ny reggbesiktning.

Jag besiktade min FS650e -02 i höstas med blankt papper. Teknikern observerade mina hjul som konstiga (hade 17/17 på) och kollade i datorn. Han blev förvånad när han såg att det var just 17/17 som var godkänt, fast han påpekade att det "oftast" sitter "crosshjul" på.

Ang effekten så hade han inget att tillägga........dock berömde han min elstart(som fungerade klockrent) då han fick motorstopp och hade sommar-sandaler på sig när han provkörde.........han hade glömt soppa-kranen......:D Hade ingen lust att försöka kicka igång med dom antar jag...:näsblod

/J

Ang effekten så hade han inget att tillägga........dock berömde han min elstart(som fungerade klockrent) då han fick motorstopp och hade sommar-sandaler på sig när han provkörde.........han hade glömt soppa-kranen......:D Hade ingen lust att försöka kicka igång med dom antar jag...:näsblod

/J

Hade du FP-systemet på då?
Hehe ajfan, elstart måste man inte ha va? :va Isf är jag in deep shit! :gnissla

Så här ser den ut just nu. Givetvis ska skylt och en röd reflex på sen.
Julduken är väck sedan ett par veckor :)

attachment.php

Har du artnummer på lyse å "flärpen" ? :)

Har du artnummer på lyse å "flärpen" ? :)

Här kommer det som behövs:

50311076000 WIRING HARNESS REAR 125-380´98 1 93,76 SEK 93,76 SEK
50314041000 REAR LIGHT LENS 125-380 EXC´98 1 65,97 SEK 65,97 SEK
50308015000 NUMBER PLATE CARRIER EXC ´98 1 195,54 SEK 195,54 SEK

Sen är det två st skruvar till att fästa lampan som jag inte vet nr på, nån specialskruv. Men det vet karlströms motor :)

Last edited:
Sådärja, då var besiktningen genomförd, lite klagomål på dåligt framljus men annars var det inga problem. Jag hade på motardhjulen och FP-systemet, det var dock strypt med en konservburk (startgas) där jag öppnat botten och toppen och proppat in en massa stålull och sedan kört in imellan krökarna och ljuddämparn (skickar upp en bild när jag plockat ur den).

Besiktningsgubbe: "Hundratre decibel... mjaa okej då, det är väl på gränsen men..."

Hjulen kommenterade han inte öht. Inte heller att det inte var några backspeglar på, men det var det ju som sagt inget krav på.

Så nu är jag rättså glad :D

Sådärja, då var besiktningen genomförd, lite klagomål på dåligt framljus men annars var det inga problem. Jag hade på motardhjulen och FP-systemet, det var dock strypt med en konservburk (startgas) där jag öppnat botten och toppen och proppat in en massa stålull och sedan kört in imellan krökarna och ljuddämparn (skickar upp en bild när jag plockat ur den).

Besiktningsgubbe: "Hundratre decibel... mjaa okej då, det är väl på gränsen men..."

Hjulen kommenterade han inte öht. Inte heller att det inte var några backspeglar på, men det var det ju som sagt inget krav på.

Så nu är jag rättså glad :D

gött isf. ;) grattis!. Vill gärna se lösningen med startgasburken. :yoparty

Så du menar på allvar att det går att köra motard där nere nowadays? Här har vi ca -20 grader kallt och så snöar det.. Tror jag. Jag vill också!

Så du menar på allvar att det går att köra motard där nere nowadays? Här har vi ca -20 grader kallt och så snöar det.. Tror jag. Jag vill också!

Ja i tisdags gick det fint, lite kallt var det dock (3+). Men idag är här tre minusgrader, 2 dm snö och blåsigt som fan. Jag säger bara: fy fan!

Nu har jag plockat ur burken, den är alltså fylld med stålull och noga dimensionerad att passa i avgasröret (:rolleyes:), i bakänden av burken sitter ett litet galler för att inte stålullen ska flyga iväg.

Här kommer lite bilder på det som en gång var en startgas-burk.

Bifogat

• sidan.JPG
    sidan.JPG
    62.5 KB · Visningar: 45
  • in.JPG
    in.JPG
    58.2 KB · Visningar: 46
  • ut.JPG
    ut.JPG
    65.2 KB · Visningar: 43
  • utblås snett.JPG
    utblås snett.JPG
    86 KB · Visningar: 38
Last edited:
Nu har jag plockat ur burken, den är alltså fylld med stålull och noga dimensionerad att passa i avgasröret (:rolleyes:), i bakänden av burken sitter ett litet galler för att inte stålullen ska flyga iväg.

Här kommer lite bilder på det som en gång var en startgas-burk.

Det där är ingenjörskonst på hög nivå ;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park